Läcka fostervatten?

A-K.Eng

Trådstartare
Jag insåg idag att det nog kan vara fostervatten jag läcker. För inte pinkar jag på mig och inte är det flytningar. Idag när jag stod modell på konstskolan så kände jag hur det rann i två strilar längs ena benet helt plötsligt.

Har ju kännt att jag läckt något emellanåt de senaste två tre månaderna. Det kommer inte så mycket åt gången, max en msk eller tsk, svårt att avgöra.

Jag är idag i v 25+6. Min mamma läckte fostervatten den sista månaden när hon bar mig i magen och jag föddes ju bara några dagar för BF.

Är det vanligt att man läcker lite så här mitt i graviditeten?

Imorgon har jag tid hos MVC men har inte riktigt tålamod att vänta tills dess på att få svar på min fråga så jag tänkte att här kanske finns någon som vet lite mer än jag. Det här är min första graviditet. Min lilla unge i magen har varit pigg o livlig idag och kännts som att den i det närmaste möblerat om eller nåt.




Tacksam för svar.


A-K
 
Sv: Läcka fostervatten?

när jag var omkring i den veckan (och även senare) fick jag så. Tog upp detta med Bm och hon sa att läcker man vatten läcker man hela tiden, kommer inte en dutt då och då. Det jag hade var flytningar sa hon, de kan se ut hur som helst och lite till under en graviditet.
men om du är orolig så ring till förlossningen, de lär ju veta ;)
 
Sv: Läcka fostervatten?

Har precis ringt förlossningen.:rofl: Jag måste ha drabbats av tillfällig gravidemens eller alzheimers light för jag glömde av att det hette fostervatten och stammade fram att jag läckte vätska, sån där vätska som barnet ligger i. Tyckte allt att damen på förlossningen fnissade lite åt mig. ;) De är nog vana vid förvirrade blivande mödrar.

Men de tyckte bara att jag skulle prata med min BM imorgon.

Jag är lite hysteriskt lagd av mig, men nu när jag ringt så kommer jag nog att sova gott i natt.
 
Sv: Läcka fostervatten?

Jag trodde jag läckte då mina trosor & byxor ständigt var genomblöta.

Det var kraftiga flytningar, kändes som om jag var inkontinent.

Prata m din bm, förmodlingen skickar hon dig till bb som undersöker dig.
 
Sv: Läcka fostervatten?

Jag har haft mer eller mindre droppläckage av urin under alla mina 4 graviditeter. Det har inte känts som att jag kissat på mig utan har bara blivit fuktigt och doften har avslöjat vad det var.
 
Sv: Läcka fostervatten?

Det rann om mig också runt v 23-25, och det luktade sperma typ :crazy: När jag sa det till BM fick jag komma in till förlossningen och göra UL och de buffade och hade sig, men kom fram till att OM det var fostervatten var det så lite att det inte var nån fara typ... jag var rädd att en infektion skulle hitta in, men sen så slutade det igen?

Kan ett litet hål 'växa igen'? Man sticker väl hål när man gör FVP, så det borde kanske kunna läka ihop? Nån som vet?
 
Sv: Läcka fostervatten?

När jag var i v 28 så kändes det som jag hade urinläckage, ringde in till förlossningen som bad mig komma in för att göra en test. Tyvärr visade det sig vara fostervatten och jag blev inlagd i sängläge. Gissa om man såg nästkommande 12 veckor som en lååååång transport sträcka. Nu satte dom igång oss v.34 men det ville sig inte riktigt så det blev snitt v.35

Det finns risk att moderkakan släpper om man går med "hål" för länge dessutom är risken för blödningar och infektioner STOR.

Allt gick ju bra till sist och man få ta en dag i taget och fokusera på varför man ligger där och varje dag i magen är ju hur bra som helst.

Så skulle det vara fostervatten (behöver ju inte vara det) så fixar man det på nåt vis.

Hoppas det går bra för dig!
 
Sv: Läcka fostervatten?

Se till att de kollar upp dig ordentligt på förlossningen. Jag fick något jag trodde var flytningar i vecka 30. I vecka 31 var det lite rosa i dem och vi ringde in. De bad oss komma in för att kolla så att allt var ok. Först när vi kom in kändes det som om de tyckte att vi var överdrivet oroliga och nästan inte tog oss på allvar. Till att sluta av med skulle de "bara för säkerhets skull" kolla så att det inte var fostervatten. Efter några minuter kommer de nästan inspringande på rummet vi var på och sa åt mig att ligga still!

Jag blev inlagd, strikt sängläge. Vår son föddes vaginalt utan komplikationer i vecka 33+3. Jag hann få kortisinsprutor som påskyndar lungmognaden under tiden vi låg inne så vi klarade oss med bara 2 veckor på barnintensiven innan vi fick komma hem.

Wilfa
/Med en son som nu är 7,5 år och en bebis i magen igen!
 
Sv: Läcka fostervatten?

Se till att de kollar upp dig ordentligt på förlossningen. Jag fick något jag trodde var flytningar i vecka 30. I vecka 31 var det lite rosa i dem och vi ringde in. De bad oss komma in för att kolla så att allt var ok. Först när vi kom in kändes det som om de tyckte att vi var överdrivet oroliga och nästan inte tog oss på allvar. Till att sluta av med skulle de "bara för säkerhets skull" kolla så att det inte var fostervatten. Efter några minuter kommer de nästan inspringande på rummet vi var på och sa åt mig att ligga still!

Jag blev inlagd, strikt sängläge. Vår son föddes vaginalt utan komplikationer i vecka 33+3. Jag hann få kortisinsprutor som påskyndar lungmognaden under tiden vi låg inne så vi klarade oss med bara 2 veckor på barnintensiven innan vi fick komma hem.

Wilfa
/Med en son som nu är 7,5 år och en bebis i magen igen!

Samma sak hände mig!! Jag började läcka i vecka 31, fick smått panik och ringde till förlossningsavdelningen, jag fick åka in direkt och hade därefter sängläge med kortisonsprutor för lungmognad och brikanylsprytor för att stoppa förlossning. Min sn föddes i vecka 34+1 och allt gick jättebra!

A-K Eng: Har det gått bra? pratat med barnmorskan och fått reda på vad det är för något?
 
Sv: Läcka fostervatten?

kl

En mamma som gick i samma föräldragrupp som jag väntade nr 2 ganska tätt inpå ettan.

Den lille hade sån krupp så en natt fick de åka in till barnakuten med honom, då när hon fortfarande är hemma så går vattnet. Så hon ringer in till förlossningen som säger att hon nog bara kissat på sig.

Men hon står på sig och maken tar sonen till barn och hon går till förlossningen. Till saken hör att barnet var beräknat att födas i mitten på juni. Nu var det februari!!! Gossen kom till världen i början av april. Sängläge och ambulans ner till Lund och full övervakning. Gossebarnet överlevde.

En kollega råkade ut för liknande, jag skulle ha i september och hon 7 veckor senare. Då hon var på ul såg allt normalt ut, men dygnet senare så började hon läcka fostervatten. Men där sa de att det inte var någon fara så hon jobbade som vanligt. Jag var jäteförvånad över detta och berättade vad som hände med hon i mammagruppen.

Det tråkiga här var att det blev en infektion med blodförgiftning och barnet föddes i vecka 23-24 nånstans och överlevde inte. Visade sig senare att hon hade andra bekymmer samt att hennes första barn kom 6 veckor för tidigt vilket läkarna inte tagit på så stort allvar, men ett cerklage runt livmodertappen kan man fundera på om det gjort någon skillnad då hon inte klarade bära fostren. Det blev inga fler barnförsök efter detta.



Gira :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp