Lädertömmar.

asterix_zaphir

Trådstartare
Är det någon som kan berätta var man kan köpa lite smalare lädertömmar som ska användas till en shettis.
Alla tips välkomnas:p

Sv: Lädertömmar.

Vad är det för tömmar du söker?? Ska du köra eller tömköra? Tömmarna ska ju inte vara smala för dom är till en liten häst, dom ska vara anpassade till kuskens händer eller fingrarna...

Till både körning och tömkörning är de tänkte till.
Jag hittade lite på selar och hos driveout.
Jag köpte en Finsele De Lux men ville inte ha tömmarna som följde med så jag la mellanskillnaden på lädertömmar men de var för breda när jag fick hem det så jag måste ha lite smalare i alla fall. De lädertämmar jag fick hem är 24mm.

Köp från tärnsjö, deras är underbara :love:. Dyrt pris men de kan användas i generationer. Har själv ett par från 1935 och de är undefär 9,5 m långa :love:. De är för korta till tömkörning men till vanlig körning är de underbara :D!

Jag hittade mina tömmar i en låda på en loppis. Jag betalade kanske 50 kr. Jag köpte dem för det var tömmar. de var billiga och väldigt mjuka. Det är inte nu förrens nu de 3 senaste åren när jag börjat med körning igen som jag har sett deras stämpel på slutet av tömmen. Köpte dem för kanske 6 år sen.

Skulle jag köpa nya, skulle det bli garanterat sådana igen.

Mvh
Emma

Du kan lämna in dom till någon duktig skomakare å be dom skära ner dom. Fråga i nån ridsportsaffär, de brukar känna till skomakare..

hmm...ja det är kanske lite i bredaste laget om man inte har låånga leder på fingrarna, men att få dom fixade av någon skomakare var ju smart ;)
Jag hämtade precis ut mina tömkörningstömmar från Tärnsjö :love: dom är undrebrara att ha i handen, värd var enda krona!!!! (många kronor blev det :eek:)
Dom är dock 16/18/3 kan vara lite långa att köra med kanske?? Men det finns ju kortare oxå...

Utklippt från hemsidan

"Våra tömmar är tillverkade i ett särskilt tömläder för att få ett optimalt grepp:

Pris inkl. moms

Art.nr Storlek Tjocklek Pris
1014A 14 m. 18 mm bred 4 mm 1 680:-
1014 14 m. 20 mm bred 4 mm 1 680:-
14183 14 m. 18 mm bred 3 mm 1 680:-
14203 14 m. 20 mm bred 3 mm 1 680:-
1620 16 m. 20 mm bred 4 mm 1 960:-
16203 16 m. 20 mm bred 3 mm 1 960:-
1046 16 m. 18 mm bred 4 mm
2 190 :-
1618 16 m. 18 mm bred 4 mm 1 960:-
16183 16 m. 18 mm bred 3 mm 1 960:- "

Jag hade gissat på 1400 kr för 8-9 meters ink frakt :)! Tömmar väger inte specielt mycket. Mejla Tärnsjö och fråga :)

ja det blev 2258 kr men då skickade jag efter ett par lösa tömringar oxå för 55 kr st...men fick narturligtvis fel :devil: jag fick däckelringar!! Jag skulle ha till bröstan för att kunna köra lite lägre....

Alldelles riktigt. Men jag ville ha lädertömmar så jag frågade om jag kunde lägga mellanskillnaden och ta lädertömmar istället och det gick bra, MEN när jag kom hem och provade trä igenom tömmen i tömringarna på var ringarna för små på bröstan.
Jag vill ha lädertömmar.

Toppen! Får man fråga vart? Bra att veta om det är fler som söker tömmar ;) då kan man ju kanske vara till hjälp...

Skönt när man kan göra sina egna... Då vet man att man blir nökd ;-D

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
667
Senast: Smultron
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka