Läderprodukter

Josefiine

Trådstartare
Jag har precis köpt mig en sadel och vill såklart ta hand om den på bästa sätt.
Vad använder ni för produkter när ni smörjer era sadlar? :)

Sv: Läderprodukter

b-pureneatsfoil.jpg
http://www.scandinavianwestern.com/bilder/ladervardsbilder/b-pureneatsfoil.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker Neatsfoot oil är bra. MEN! Den mörkar också lädret.

Nu när jag inte vill mörka lädret använder jag en balsam (köttsida) och en conditioner (Bick 8 om jag inte minns fel) på "blanksida" som jag blev rekommenderad av Per på Milsta.
Tänk på att välja smörjmedel som innehåller naturliga ämnen. Konstgjorda (ekol bla) bör du undvika.

Har du mönster i lädret kan jag ge tipset att applicera conditioner (om du nu väljer att använda det) med en fårskinnsbit. Det tycker jag funkar kanon :-)

Senast ändrad:

Man ska inte överdriva inoljning. Är inte sadeln torr så ska man inte ge sig på det.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har klippt mitt hår typ såhär, fast det ser inte ut såhär av sig själv tyvärr 🤪. Skulle såklart frågat hos frisören, som stylade...
Svar
3
· Visningar
592
Senast: monster1
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
371
Senast: Freazer
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
898
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka