Läderprodukter

Josefiine

Trådstartare
Jag har precis köpt mig en sadel och vill såklart ta hand om den på bästa sätt.
Vad använder ni för produkter när ni smörjer era sadlar? :)

Sv: Läderprodukter

b-pureneatsfoil.jpg
http://www.scandinavianwestern.com/bilder/ladervardsbilder/b-pureneatsfoil.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker Neatsfoot oil är bra. MEN! Den mörkar också lädret.

Nu när jag inte vill mörka lädret använder jag en balsam (köttsida) och en conditioner (Bick 8 om jag inte minns fel) på "blanksida" som jag blev rekommenderad av Per på Milsta.
Tänk på att välja smörjmedel som innehåller naturliga ämnen. Konstgjorda (ekol bla) bör du undvika.

Har du mönster i lädret kan jag ge tipset att applicera conditioner (om du nu väljer att använda det) med en fårskinnsbit. Det tycker jag funkar kanon :-)

Senast ändrad:

Man ska inte överdriva inoljning. Är inte sadeln torr så ska man inte ge sig på det.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: Tora
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 484
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
907
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II