Lädergrimma!

Novelette

Trådstartare
Jahopp!
Då hade lillpållen sönder sin svindyra B*rjes lädergrimma:p
Så nu är jag på jakt efter en ny.
Tycker ni det är dumt att köpa en dyr? Använder endast lädergrimma vid transport.

Jag hade tänkt mig köpa en som matchar mitt träns:angel::
3383104.jpg

Obs! Gammal bild då jag provar tränset, vet att det sitter illa -är åtgärdat nu.

Men grimman finns inte där jag köpte tränset(utomlands på postorder):(

Jag hade naturligtvis tänkt ha samma färg på grimman:banana:

Sv: Lädergrimma!

Det är verkligen inte nödvändigt att slänga ut massor av pengar på de allra dyraste lädergrimmorna men de billigaste bör undvikas. De är inte lika mjuka och sköna och inte samma kvalite'. Min kostade runt 250- 300 kr (mässan gbg horseshow) och är superbra:banana: Kan rekomendera att kolla på mässan( finns kanske på globen horseshow oxå?) för där finns massor av färger och modeller

Allt läder har ju samma funktion, gå sönder vid större påfrestning. Tex. olycka så hästen fastnar, då är de ju tur om man har en lädergrimma som går sönder.

Tyggrimmor har ju inte samma funktion.

undvika billiga grimmor?? Hmm, den som hållt längst för mig är den bruna hööks grimman för 69kr. Hållt längst menar jag skickmässigt. Super bra läder, mjukt och trevligt läder. Medan rambogrimman jag har är jag inte alls lika nöjd med lädermässigt så den hänger bara och skrotar nu..

Matcha är alltid kul, snyggt med samma färg på grimma som tränset om du nu visar dme på hästen samtidigt :P

Går inte tyg-grimmor sönder? :confused:
Crow slet av sin nylongrimma väldigt lätt.. en sån billig på CityGross.. men den var bara enkel, fanns inte dubbla lager nylonrem, så den var så klart mindre hållbar än de dyrare, dubbla grimmorna.

klart de gör de fattar väl alla :P
MEN de har inte samma effekt som lädergrimmor att gå sönder på samma sätt, en tygrimma "bränner" oftast hästarna innan de går sönder.

Luddig förklaring, men antar att du fattar!

MEN de har inte samma effekt som lädergrimmor att gå sönder på samma sätt, en tygrimma "bränner" oftast hästarna innan de går sönder.

Det där stämmer inte alls.
De allra flesta grimmor (syntet och läder) går sönder i sina beslag. (Min häst hade en period när hon slet sönder grimmor på löpande band.)

Erfarenheter är olika i alla lägen. Har en lädergrimma som gått sönder just i transportsammanhang då hästen kastade sig ut, och lädret gick av inte ett beslag. + att alla lädergrimmor jag sett gått sönder är just i lädret och desamma gäller träns, de har gått sönder i lädret och inte i belagen.

Tyggrimmorna däremot alla ggr jag sett en häst slitit av sig grimman i panik eller av ren djävulskap av olikaslag har grimman lämnat märke efter sog och de kallar jag att grimman "bränner" i hästen på ett helt annat sätt än vad en läder grimma gör. Det finns ju faktiskt en anledning att man rekommenderar att inte köra hästar i vanlig tyggrimma.

Har ingen av dina tyggrimmor lämnat minsta spår av "bränning"v på din häst, så oj vad tur du haft då rekomenderar jag dig att fortsätta med exakt samma märken.

Kanske låter lite besservisser (ha hur stavas de?) nu, men detta ovan har jag lärt mig av erfarenhet och av lädertillverkare (inte bara grimmor träns osv till häst utan även till hund) och jag fortsätter gärna på de spåret också.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid köpt lite dyrar lädergrimmor, tycker kvaliten går igen mest!

Jag använder Welsh grimmorna:love:, jätte bra!! ca. 450 - 750kr

Varför måste den matcha tränset? Du skall väl inte ha på båda samtidigt? ;)

Mina hästar har alltid lädergrimmor. I hagen, stallgången eller i transporten. Har inte köpt speciellt dyra grimmor heller utan de som de har i hagen är köpta på Hööks för 69:- och de andra kostar mellan 200 - 400 kr. Allla har hållt och är mjuka och fina.

Det där stämmer inte alls.
De allra flesta grimmor (syntet och läder) går sönder i sina beslag. (Min häst hade en period när hon slet sönder grimmor på löpande band.)

Det stämmer att nylongrimmor bränner om hästen fastnar i en sån. Har själv sett en sönderbränd ponny som fastnat med sin nylongrimma. Den synen glömmer jag aldrig.

Crow brände sig inte alls.. och han är typen av häst som får skav av att ha grimma eller täcke på i ett dygn, väldigt känslig.. :crazy: och beslaget gick inte sönder utan ''piggen'' i spännet slet sönder längs med nackremmen tills det ''tog slut'' om ni förstår?
Har varit med om att ett träns fallit av hästen då jag red och spännet bröts utan vidare anledning..

Men, ang. grimman så var det som sagt en helt enkel grimma, som gick sönder lätt. Kanske valet bör ligga mellan läder och icke dubbelsydda tyggrimmor? Sen är det upp till var och en.

Som sagt din häst har haft TUR som inte bränt sig, hoppas du har fortsatt tur för din häst skull..

När jag sätter på mina lädergrimma så är det för att de INTE ska komma loss, vad har folk för skitgrimmor egentligen. Har gått ett antal tectilgrimmor trasiga genom åren men ALDRIG en lädergrimma.

Min häst har slitit sönder både läder- och nylongrimmor, men man säger ju att man t.ex. ska ha lädergrimma i transporten, just för att hästen ska kunna komma loss istället för att bränna sig.

Då min häst en gång fick panik i en trnsport och kom under bommen bak hade jag nog gärna sett att grimman gick sönder, men den halvbilliga grimman (läder) var så stark att nackremmen bara töjdes ut en hel del, så att den numera passar fyra hål upp...

Det beror kanske på om man har rent nylon i sina grimmor eller om de är fodrat med något om de bränner??
På ridskolan var nylongrimmorna förbjudna, och en del hästar o ponnyer hann bli riktigt brända, helt skinnflådda av sina grimmor som skötare smusslat på och lämnat dom i. (spiltstall)

Men även lädergrimmor smorda med någon viss olja blev likadana och brände.
De kanske ska vara lite lagom torra så de går sönder, min lädergrimma blev som en gummisnodd som aldrig gav upp trots en jäkla kamp.

Crow brände sig inte alls.. och han är typen av häst som får skav av att ha grimma eller täcke på i ett dygn, väldigt känslig.. :crazy: och beslaget gick inte sönder utan ''piggen'' i spännet slet sönder längs med nackremmen tills det ''tog slut'' om ni förstår?
Har varit med om att ett träns fallit av hästen då jag red och spännet bröts utan vidare anledning..

Men, ang. grimman så var det som sagt en helt enkel grimma, som gick sönder lätt. Kanske valet bör ligga mellan läder och icke dubbelsydda tyggrimmor? Sen är det upp till var och en.

tyggrimma och grimma av nylon är inte samma sak. jag har pratat om hur nylongrimmor uppför sig. Nylon bränner, men andra material kan ju uppföra sig annorlunda.

Tråden kommer nog snart bli låst efter som diskutionen har spårat ut...

http://www.hippson.se/shop/product_info.php/cPath/1_15_18/products_id/2391 en GG nöt brun med mässingspännen...:d skulle nog se fint ut!! 395:-

http://www.hippson.se/shop/product_info.php/cPath/1_15_18/products_id/2693 Slät läder grimma, har en i tabacco (finns i brun också) och jag rekomenderar den stark. Jag föredrar själv att inte ha fodrade då dom är lite "starkare" jag använder min vid transpotering. Den är mjuk och skön, kanske lite stel innan första smörjningen. Om man nu tycker den ser lite tråkig ut på med fårskin bara!!:banana: Skiter i vad andra säger (säkert dålig kvalitet bla bla pga priset, 150 kr) men den har funkat utmärkt för mig. :cool:

så om häster fårpanik hamnar på backen, vill du då inte att den ska komma loss så lindrit skadat som möjligt?

Läder går "kvickare" sönder än "tyggrimmor"...

tyggrimma och grimma av nylon är inte samma sak. jag har pratat om hur nylongrimmor uppför sig. Nylon bränner, men andra material kan ju uppföra sig annorlunda.

Ok, har aldrig tänkt på att det är olika material i ''icke läder'' grimmor. Hur ser man skillnad och hur ovanligt/vanligt är tyggrimmor i förhållande till nylon?

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 598
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka