Läder eller tyg töm?

Sv: Läder eller tyg töm?

Helt klart en smaksak.

Men de flesta verkar ändå föredra läder. Så även jag.

Jag körde med tyg i många många år. Jag trodde jag tyckte bäst om tyg. När jag så köpte en riktig sele kom det lädertömmar med och då testade jag dem.
Efter det har jag inte velat gå tillbaka till tygtömmar.
Läder ger en lite extra tyngd i tycker jag och det ger lite gratis i munnen.

Hoppar in!

Jag behöver köpa nya tömmar och då blir det läder...

Det finns ju lädertömmar för runt 800kr men sedan även svenska och i tärnsjöläder för typ 1400kr.... Är det stor skillnad, är det värt att lägga de extra pengarna eller?

Någon som vet ? :)

Det är det säkert!

Jag har ett par lädertömmar från selköpet, som sagt. Det bör vara ett par ganska billiga lädertömmar.
Jag tycker de är jättebra, inte märkt att de skulle vara dåliga i kvaliteten eller vara på ett visst sätt. Har haft dem nu i........7 år och inte märkt att färg eller kvalitet skulle vara dålig. Tejpar däremot ena sömskarven eftersom den ständigt går över bakselens kryssremmar och så småningom skaver sönder sömmarna. Men det skulle det göra på vilken töm som helst eftersom sömmen är svagaste delen. Min häst är precis så lång att skarven hamnar där.

Sedan har jag tömkörningstömmar från Tärnsjöläder i naturläder utan färg. De är skitfina, smidiga och värd sina pengar.
Men, jag tömkör vääääldigt sällan. Känner ingen som helst glädje att göra det och ingen nytta heller (tror det är mot alla principer att tycka så) så de är av förklarliga skäl inte så mycket använda.

Om man köper ett par "billiga" tömmar bör man nog göra det hos en utpräglad körbutik som man vet har billiga tömmar av ganska bra kvalitet ändå. Priset kan ju vara en indikation på att lädret är av sämre kvalitet.
Jag skulle t.ex inte köpa lädertömmar på H***s.

Jag föredrar läder när jag kör och tunnare rep när jag drar tungt med hästarna.
Jag körde många år med tyg tömmar men fick aldrig den där rätta känslan med dom.
Sen köpte jag lädertömmar i råläder tror jag det var, de var visserligen hemska i början men nu är dom underbara:laugh:

Senast ändrad:

Jag har hittat en ny favorit ganska nyligt; en syntettöm med invävda gummitrådar.
Lätt och smidig utan att bli sådär "flygiga" som textiltömmar annars kan ha en benägenhet att bli. Den ligger bra i handen och ger ett suveränt grepp oavsett väderlek.

Mitt första val när det gäller töm - alltid :)

Läder helt klart! Har ett par i tärnsjöläder, beställer man från någon som tillverkar själv kommer man ju billigare undan. :)

Tärnsjötömmar är guld värda, men inget jag skulle köra med i regn, för lädrets skull.

Jag har lädertömmar i ridhuset, när jag vi tränar, och tyg/rep när jag kör ute. Mina gamla lädertömmar hade jag i alla väder och överallt, men de blev till slut för tunga av min "omsorg" för att kunna bevara tömmarna i bra skick efter regn och snö. Vet inte hur andra gör, som kör t ex maraton med lädertömmar, men på min nivå blir det enklare så här. :D

Vi kör oftast med syntetsöm som ser ut som lädertöm och har samma känsla men de är betydligt lättare att sköta och blir inte så påverkad av vädret. I regn funkar de betydligt bättre än läder.

jag köpte ljusbruna lädertömmar på hööks 800kr mkt prisvärda kände och bedömde lädret först , inget bukskinn,har alldrig sett sådana där efter det.Köpte ett par på ädelssons mkt bra tömmar dör man kan välja utförande,men priset drar i väg uppåt som för all kvalitet.tärnsjös tömmar har jag bara hört gott om utom priset men kvalitet kostar .

Senast ändrad:

Läder!!!!!
Reptömmar är inte heller dumt, men tömmar i nylon är bara sladdriga och inte alls roliga.

Hur långa tömmar bör man ha på en B-ponny som man spänner för rockard? (B-ponnyn är 117cm i mkh och drar 115 i täcke om det kan vara nån hjälp)

Jag funderar på att beställa tärnsjötömmar men vet inte om jag ska ha 8 meter? eller 10? 8 borde räcka gott och väl eller?

8 räcker till körning 16-18 till tömkörning.

Jag föredrar tärnsjöläder, eller konstläder! Smala max 15, helst 12 breda för damhänder.
Jag gillar oxå mina maratontömmar, samma som Cathrine gillade, nylon med invävda gummitrådar. Det är vanligt i tyglar.

Nu har jag beställt handgjorda ponnytömmar, 18 x 9000 x 4 mm blev det!
Samma läder som tärnsjö, 850kr + frakt :)

beror på vad jag ska köra men ska jag "köra en körtur" köra brukskörning, timmerkörning etc så trivs jag bra med mina konsthampa-tömmar. Ska jag köra precition dressyr etc så föredrar jag nog läder.

Vid hinderkörning så är syntettömmar med invävt gummi helt klart att föredra eftersom du inte riskerar att glida på tömmen även om den är blött och du blir inte trött i handen eftersom du inte behöver krama om tömmen (därför bör tömmen vara lika bred som avståndet mellan knogen och andra leden på långfingret så att det blir "självlåsande").

Vid dressyrkörning däremot funkar ju lädertömmarna mycket bra - så länge som det inte regnar dvs.

Helt klart en smaksak.

Jag gillar båda delarna och har båda delarna men vi regn fördrar jag alltid tyg då dom inte blir lika hala när dom blir blöta.

Jag väljer tömmar efter vad jag tänkt för körning den gången.

Jag har hittat en ny favorit ganska nyligt; en syntettöm med invävda gummitrådar.
Lätt och smidig utan att bli sådär "flygiga" som textiltömmar annars kan ha en benägenhet att bli. Den ligger bra i handen och ger ett suveränt grepp oavsett väderlek.

Tidigare skulle jag med bestämdhet hävdat läder. Men numera gillar jag bäst den modell som Catherine beskriver! "Vanliga" textiltömmar är däremot no-no för mig.

Senaste selköpet var en konstlädersele och de tömmarna gillar jag också. De ser ut som läder och känns som läder, men blir inte hala av regn och de behöver inte smörjas.

Vad är det för typ av töm?

Finns det lätta reptömmar likt början på dessa (nylonrep står det): http://www.hooks.se/product.aspx?productid=420125&deptid=124&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC eller likadana fast med längre repdel i början?

Repdelen hakar fast sig i ringen om man drar tömmen tillbaka till gjorden på min häst :mad: Jag gillar jättemycket att hålla direkt i repet om jag går vid bakdelen och vill ha lika lätta tömmar som dessa är.

Liknande trådar

Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
730
Senast: Rosett
·
Hemmet Min ytterdörr är kall och dragig hur man än gör, men det hjälper om man hänger textil innanför. Just nu har jag en filt där, men den är...
Svar
14
· Visningar
907
Senast: bettysmatte
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: pepp
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama