Ladda frysen innan förlossningen...

S

simzon

Nu har jag inte många veckor kvar innan lillen tittar ut (ca 4-5) och jag har fått tipset att ladda frysen med mat så att vi inte måste leva på färdig-pizza och snabbmakaroner med ketchup första tiden (när vi inte kommer att ha tid/ork att laga "riktig" mat). Jag är inte så förtjust i färtigrätter/halvfabrikat från affären.

Har ni några tips eller ännu bättre recept på storkok? Min lista ser ut så här:
- Matiga pajer
- Matiga muffins
- Gulasch
- hemlagad pizza
- ugnspannkaka med skinka (fast den är ju snabbt gjord och sköter sig själv i ugnen)
- hemgjorda köttbullar / pannbiffar
- Köttfärssås

ja, och så tog fantasin slut...

Jag skulle gärna ha tips på olika grytor som är lämpliga att frysa in, med kyckling eller kanske fisk.

/simzon

Sv: Ladda frysen innan förlossningen...

Piroger kom jag på också!

Fransyska är billigt nu, gott att göra olika grytor/stekar på. För övrigt kan jag rekommendera mat som går att äta med en hand i soffan. :-D

Mer förslag:
* crepes
* pastagratäng med ostsås och bacon

Senast ändrad:

Dum fråga från en som har många månader kvar innan det blir aktuellt... Men menas det att man som nybliven mamma inte har tid att laga mat eller gäller det bägge föräldrarna?
Sambon/blivande pappa älskar att laga mat och är duktig på att hitta på sånt som "lagar sig självt", diverse gratänger som sköter sig självt i ugnen. Skulle säga att det är han som står för matlagningen 360 dagar om året.
Så, är det naivt att tro att han ska kunna ägna 15 minuter åt att förbereda maten och att någon av oss har 10 minuter efter maten till att stoppa in disken i diskmaskinen?

Ursäkta trådkap :o

Jag skulle säga att det inte alls behöver bli så att man inte har tid och ork att laga riktig mat i början.

Vår lilla bebis har tre lägen: sover, äter eller ligger vaken och tittar. Egentligen är det ju bara när h*n äter som h*n verkligen kräver en persons fulla uppmärksamhet.

I början är ju bägge hemma, och om bägge kan slänga ihop en middag är det ju inga problem att hinna. En tar bebis om bebis är vaken och behöver uppmärksamhet, den andra lagar mat. Ska man laga mat samtidigt som man är ensam med bebis är det kanske svårare, men då får man väl helt enkelt anpassa matlagningstiderna till när bebis sover.

Jag skulle säga att det inte alls behöver bli så att man inte har tid och ork att laga riktig mat i början.

Vår lilla bebis har tre lägen: sover, äter eller ligger vaken och tittar. Egentligen är det ju bara när h*n äter som h*n verkligen kräver en persons fulla uppmärksamhet.

I början är ju bägge hemma, och om bägge kan slänga ihop en middag är det ju inga problem att hinna. En tar bebis om bebis är vaken och behöver uppmärksamhet, den andra lagar mat. Ska man laga mat samtidigt som man är ensam med bebis är det kanske svårare, men då får man väl helt enkelt anpassa matlagningstiderna till när bebis sover.

Skriver under på detta :)

Ska man laga mat samtidigt som man är ensam med bebis är det kanske svårare, men då får man väl helt enkelt anpassa matlagningstiderna till när bebis sover.

Det låter så lätt, men magiskt nog blir vår unge alltid hungrig just när jag lagar mat, helst i ett moment där det inte går att pausa utan att bränna/förånga den stackars maten. Antar att det är för att det luktar så gott ;)

jag brukar göra denna gryta till matlådor:

stek 4-5 kycklingfileer i ugnen (salt+peppar på) tills dom är färdiga.
grovhacka 2-3 paprika i olika färger, slanta 3 morötter.
grovhacka en stor lök, börja med att steka löken mjuk i botten på en stor gryta, lägg därefter i grönsakerna.
dela kycklingen i småbitar och lägg i grytan.
själva såsen i grytan gör jag lite olika. antingen kokosmjölk, soja, chilipulver. eller sötsur sås+soja+vatten
den med kokosmjölk blir så matig att man inte behöver äta något till.

jag använder 10litersgrytan till detta recept, inte för att den blir full :D men det underlättar :)

det går utmärkt att byta kycklingen mot t.ex. fläskfilé om man vill :laugh:

Om du ska fylla frysen för att du inte hinner/orkar laga mat sen, så behöver den fyllas för i alla fall sju, åtta års måltider. Att laga mat medan bebis sover eller hänger i bärselen är ju betydligt lättare än att göra det medan tvååringen klättrar på ugnsluckan. Eller när tioåringen dräller in med fem störthungriga kompisar.

Självklart inte, men det skadar ju inte att kunna slappna av helt utan att behöva leva på Gorby's om det kör ihop sig.

Låter jätteskönt, men det är så för långt ifrån alla. Skadar som sagt inte att planera lite för alla eventualiteter.

I början är ju bägge hemma, och om bägge kan slänga ihop en middag är det ju inga problem att hinna.
Så är det inte heller för alla, men jag vet inget om TS situation. Själv var jag hemma ensam, nysnittad, med en sjuhelvetes förlossningsdepression, från dag ett med andra barnet. Med tredje barnet var jag hemma ensam med en ettåring och en nyfödd, nysnittad, från dag ett. Barnen var närhetsiglar som skrek i högan sky bara jag lade dem ifrån mig. Det var bara att snällt anpassa sig. När maken kom hem var det sömn som prioriterades när han fick ta hand om barnen, inte matlagning.

Nu är inte detta en historia för att avskräcka TS, bara hylla hennes planering. Vi får hoppas att TS får en sån där mat- och sovbebis, som det går att ställa klockan efter. :)

Men det låter ju helt fruktansvärt, vad var det för ett konstigt sjukhus som skickade hem dig ensam dagen efter ett snitt? Och vad hade hänt med pappan, avliden eller allvarligt sjuk är väl de två scenarier jag skulle kunna tänka mig som kunde förklara varför man inte är hemma åtminstone de första två veckorna? Eller såklart om pappan är helt frånvarande öht och inte tänkt sig vara en del alls av sitt barns liv, men det låter ju som att ni bodde ihop?

I och för sig är det väl inte helt ovanligt att mamman får åka hem dagen efter även vid snitt, det har i alla fall mina kompisar fått göra om de mått bra.

ts, det är sant att lite planering faktiskt är bra, när bäbisen inte kräver uppmärksamhet, det vill säga när den sover, kan det faktiskt vara bra att vila upp sig själv också, och inte ställa sig och laga mat det första man gör...

Tja är man gift med småföretagare som har högsäsong under den perioden man får barn så är det så det ser ut ibland... Själv låg jag och ammade min första och jobbade med att svara i telefon och ta emot beställningar första veckan hemma... Inte hela dagar men när det krisade ett par timmar om dagen så var så illa tvungen att rycka in... I stället har ialla fall min man haft långa ledigheter under andra tider på året där han har kunnat vara hemma flera veckor i sträck tillsammans med mig och barnen.

Det finns för och nackdelar med det mesta, jag var införstådd i hur det skulle bli och ganska så förberedd, att sedan en massa andra saker gjorde att det blev väldigt tungt ändå under de första månaderna hade ju inte med min mans måste att jobba...

Med tvåan var det hur enkelt som helst, jag roddade storasyster, fixade maten och skötte en del pappersarbete, som är betydligt lättare att fixa eftersom man kan gå därifrån när det behövs, telefon samtal med kunder är lite kinkigare...

Till ts, bra mat att ha i frysen som jag gärna har fortfarande, (det är nästan värre nu med två barn på olika aktiviteter, skjutsa och så ska man hinna fixa mat någonstans mitt i oxå)
köttgrytor, jag gör stora omgångar när vi ska äta det och fryser sedan ner lagom familjeportioner och några singel portioner. Recept är svårt att säga eftersom jag varierar mig beroende på vad jag har hemma. :angel:
lasagne
köttfärsås

Sen går det att fixa mycket ganska så snabbt utan att det kräver så mycket jobb. Jag brukar göra en snabbvariant på kycklinggryta, frysta kycklingfiléer i en ugnsfast form, lite kryddor och lite fond, in i ugnen och sätt på ugnen på 150 grader, när kyckligen har tinat tar jag och skär upp den i mindre bitar, fyller på sånt som jag har hemma/tycker om, lite kryddstarka korvar, oliver, grillad paprika, grönsaker osv... Avrundar med lite grädde och lite vatten, en buljongtärning, in i ugnen och sedan börjar jag göra iordning riset. Det brukar bli färdigt ungefär samtidigt... Dessutom hinner man göra en massa annat under tiden oxå! :D

Lasange är underbart :bow:

Min make är grym på att laga mat, men med 1a barnet hade han ju annat för sig, gosa bebis lika mycket som mig :love: och jag har lite svårt med maten och kan lätt skita i det för jag inte orkar. Och han är en sån som klarar sig på en macka.

Andra barnet var mkt enklare, då var vi så inkörda på att göra ordentlig mat varje dag så en bebis påverkade inte matlagningen.

Gör några liter av någon god soppa. Enkelt och snabbtinat.

Jag va jätteduktig och gjorde massa mat innan förlossningen. Men det mesta råkade bli uppätet innan. För jag va mer trött under mina 16 dagars övertid än med bebisen på utsidan.
Och lägga över matlagningen på sambon som knappt kan koka makaroner tar bara längre tid eftersom jag måste stå jämte ändå och beskriva hur man gör.
Men vi ska börja jobba på det när högsäsongen på vårt jordbruk lagt sig och han hinner vara inne.

När jag skulle få första barnet trodde jag också att det skulle vara så att man inte hann laga någon mat. Men jag tror knappt att vi åt någon av den infrysta maten (jo maken tog nog någon låda som matlåda till jobbet). Jag är också nämligen ganska kräsen på mat. Äter inte färdigmat och viss frusen mat är äcklig enligt mig, tex olika former av potatis.

Ska man frysa mat ska det var pasta med diverse olika såser tycker jag. Mitt favoritrecept på pastasås är följande:
Lök, bacon, skinka, svamp och majs steks. Häll sen i 2 st lättcremefraiche och en creme fraich med paprika/chili smak.
Denna rätten är klar på en halvtimme och är enligt mig supergod och jättebra att ha med sig dagen efter i matlåda och blir precis lika god när den varit frusen.

KL.

Tack för alla tips! Visst kommer pappan att vara hemma de 3-4 första veckorna, men han är inte så road av matlagning - blir mest halvfabrikat och påsmat... och tar evigheter! Och jag lagar gärna mat - har bara lite svårt med inspirationen nu!

Jag hoppas verkligen att bebis blir en mönsterbebis som bara sover, äter och tittar snällt på omvärlden efter klockan - men det är nog lite för optimistiskt!

Chili con carne är ett alternativ till köttfärssås kom jag på. Ska nu iväg och handla ingredienserna till matmuffinsen - de kan man ju äta med en hand i soffan också som nån tipsade om!

simzon

ytterligare en som räcker upp handen på det...

de få gånger vi inte orkat laga mat så har vi faktiskt beställt mat, och de gånger är lätträknade. min mamma kom även någon gång och lagade lite middag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka