xandoor

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av medicinen Lactulos ?
Min lilla skrutta har börjat äta det och i em började hon bli prickig. Nu ikväll var det ännu mera. Kan det vara reaktion på det ?

Sv: Lactulos

Vi har använt laktulos till vår stora tjej som haft problem med magen. Dock inte varit med om att hon reagerat med utslag av det.

Laktulos innehåller en liten mängd lakots. Sen tvistas det lite i läkarkåren om det innehåller även mjölkprotein eller inte och ifall man som laktosintolerant kan äta laktulos utan att reagera på laktosen eller ej. Är ditt barn inte känslig mot mjölk så spelar det ju ingen roll i detta sammanhang.

Hos oss hade inte laktulosen någon effekt utan vi fick istället Movicol Junior utskrivet (kan vara ett tips om det inte funkar för er). Vet inte hur gammalt ditt barn är men det finns även en ersättning på apoteket som heter Bifidus (tror det är semper som gör den) som är bra mot tröga magar.

Vet inte om mitt inlägg hjälpte till något:D.

Hon är 9 månader.
Ammar det mesta fortfarande förutom ett mål med gröt. Vet inte om hon är känslig mot mjölk. Tack för tipsen om de andra produkterna. Ska prata med bvc om de.
Hoppade över Lactulosen i kväll för jag är osäker om det är en reaktion.

Om det är apelsinsmak på den så kanske hon reagerar på apelsinaromen?

Övrigt så:

Enligt FASS:
Biverkningar (Läs mer om biverkningar)
Vanliga: Gasbildning, magsmärta, illamående, diarré. Besvären avtar normalt efter några dagars behandling. Förhöjda halter natrium i blodet (vid svår leversjukdom).

Sällsynta: Hudutslag (vid svår leversjukdom).

Oh ursäkta min tröga hjärna nu, men det funkar alltså att ge laktulos till mjölkprotein allergiker?
Vi blev så tveksamma och har inte fått tag på bvc för att fråga.

Det finns tre olika teorier från läkarna.
1. Det funkar absolut inte
2. Funkar om du ej tål komjölksproteiner men ej om du är laktosintolerant.
3. Funkar för båda.

Har något att göra med att mjölksockret i laktulos är kemiskt framställt och därför enligt vissa ej innehåller "ren" mjölk (eller något annat luddigt som jag lyckades googla mig fram till).

Har själv inte vågat prova på vår mjölkallergiker då hon reagerar så häftigt och blir väldigt sjuk väldigt snabbt...

Det finns tre olika teorier från läkarna.
1. Det funkar absolut inte
2. Funkar om du ej tål komjölksproteiner men ej om du är laktosintolerant.
3. Funkar för båda.

Har något att göra med att mjölksockret i laktulos är kemiskt framställt och därför enligt vissa ej innehåller "ren" mjölk (eller något annat luddigt som jag lyckades googla mig fram till).

Har själv inte vågat prova på vår mjölkallergiker då hon reagerar så häftigt och blir väldigt sjuk väldigt snabbt...

Ok tack :bow:
Nä iof tror jag inte våran tjej är lika allvarligt allergisk som din tjej, men det känns ändå onödigt att chansa.

Tack igen :laugh:

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Mat Jag pendlar en bit till det nya jobbet (tåg, buss) och för att inte behöva gå upp ännu tidigare har jag börjat äta frukost på tåget...
Svar
16
· Visningar
939
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs