Läckande analsäckar?

Shettisar

Trådstartare
Upptäckte att "lill" tiken (6 månader)har stora bekymmer med sin bak.Hon snurrar o far stup i kvarten (inomhus).

Nu har jag förstått varför, det stinker så fruktansvärt och hon slickar oupphörligen i baken. Kan dessa säckar läcka?
Givetvis ska veterinär ringas,ville höra först om det är "normalt" eller fler som haft "problem" med detta.För det kan ju inte vara som det ska så att säg.

Sv: Läckande analsäckar?

Nej, det är inte normalt.Stackars valp, det kommer att kännas skönt för henne när hon får tömt analsäckarna.

Normalt är det inte, men jag vet ganska många som haft sådana problem. Min GD hade lite problem med dom också, och jag funderade på att ta bort dom helt. Fast vid lite äldre ålder (Över 1 år) så slutade det, och hon fick bara problem när hon vart för rädd eller liknande.

Men har hon haft problem länge? Alltså i dagar? För tömma analsäckar gör hundarna ibland, det är normalt. Det kan bli problem om de inte gör det. Men fortsätter hon hålla på så kan det ju vara lägligt att ringa en veterinär.

naturElle skrev:
Men har hon haft problem länge? Alltså i dagar? För tömma analsäckar gör hundarna ibland, det är normalt. Det kan bli problem om de inte gör det. Men fortsätter hon hålla på så kan det ju vara lägligt att ringa en veterinär.
Vad jag sett så har hon haft dessa rumpbekymmer ett par dagar men först igår kände jag att det luktade.

Ja det luktar verkligen inte gott... :eek:

Ring o kolla med en veterinär!

*knapplån*

Förlåt en stilla undran, men analsäckar är det den vanliga magsäcken med avföring, eller är det något annat?

Det är okej att undra! :)
Analsäckarna sitter strax under analen o innehåller ett körtelsekret som hundarna använder vid revirmarkering.

Shettisar skrev:
Vad jag sett så har hon haft dessa rumpbekymmer ett par dagar men först igår kände jag att det luktade.

Jag har aldrig haft detta bekymmer med mina, men en fundering.
Om det luktade först igår kan inte det beyda att hon då tömde analsäckarna själv? Luktar det inte då eller det luktar av inflammationen?

Marre.N skrev:
Jag har aldrig haft detta bekymmer med mina, men en fundering.
Om det luktade först igår kan inte det beyda att hon då tömde analsäckarna själv? Luktar det inte då eller det luktar av inflammationen?

Ja, det stank i omgångar hela dagen så jag undrar om det står rätt till då.Får se vad veterinär säger.

Min hund luktade också en del förut, men har inte kännt det på ett tag nu..

Min tik på strax 6 månader har haft samma problem och jag tänkte precis starta en tråd och fråga om det.

Om man skulle beskriva lukten från analsäckarna, hur skulle ni säga då?

Min luktar nämligen... rutten fisk nästan. Och eftersom hon är tik (tjej) och fisklukt brukar betyda andra... intima bekymmer :o så tänkte jag fråga om hundar kan få samma bekymmer som vi i.... (jobbigt) ja men ni VET....:crazy:

Men nu kanske det är analsäckarna som krånglar istället.... *funderar*

Nä det kan nog stämma att det luktar lite rutten fisk... Lite starkt kemiskt oxå. Svårt o förklara. Väääldigt äckligt iaf! :eek:
Det är säkert från analsäckarna det luktar men kolla efter så att allt ser okej ut där bak!

Nu har jag svarat så många gånger på denna tråden att jag nästan verkar vara expert i ämnet.... :p "Hej jag heter Sophie o är analsäckexpert. Trevligt att träffas!" :D

Liknande trådar

Hundhälsa För ett år sedan fick min chihuahua problem med bajseriet. Det tog längre tid för henne att bajsa och hon började även pipa till när hon...
Svar
3
· Visningar
4 288
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Vet inte om det här är en "ge mig tips-tråd" eller bara en skriva-av-mig-tråd. Min lilla tik fick något slags anfall i början på...
Svar
8
· Visningar
2 589
Senast: martha
·
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 182
Senast: Hellas
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 804
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama