Lacka hästboxar / stall

Ljulius

Trådstartare
Jag har inte hittat riktigt svar på det jag undrar och nu hittar jag inte ens tråden där det som om lack så jag provar att posta en ny.

Ni som har lackat era boxar/väggar i stallet, vad har ni använt för lack (båtlack tex?)? Har ni slipat ytorna först? Oljat först och isf med vilken olja? Hur många lager lack har ni lagt på? Och vad har ni för träslag?

Och kanske viktigast, blev ni nöjda och har ni några bilder?

tacksam för svar!:bump:
 
Sv: Lacka hästboxar / stall

Använd lacknafta baserad golvlack eller båtlack. Det blir hårdast och tåligare.
Fördelen med golvlacken är att du själv kan välja vilken glans du vill ha.

Tvätta gärna av med målartvätt, slipa och dra minst 2 ggr med lacken. Dra även över med ett fint sandpapper mellan omgångarna om du ska göra fler än 2 ggr så det inte blir termoplastiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lacka hästboxar / stall

Tack för svar! Det behöver alltså inte oljas först? Det är helt nytt trä, uppsatt för ca 1 månad sedan. Vad är termoplastiskt?!

funkar golvlack i ett stall? Det kan ju bli minusgrader där på vintern...? (eller LÄR bli ska jag nog säga, eftersom det är ett kallstall).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 866
Hästvård Hej! Det här är min första tråd då jag undrar om vad ni tycker att jag ska göra. Skulle ni ha bytt stall eller inte? Vet att jag...
Svar
12
· Visningar
1 687
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 139
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp