Lååååång vila, what to do?

Docka

Trådstartare
Avancerad hälta, men jag ska försöka summera:

Min häst och jag kan se fram emot en lång vila(, det finns risk för upp emot ett år...). Orsaken till detta är inte helt klart ännu, vi ska (förhoppningsvis måndag v.29) till Skara på magnetröntgen och röntga h.f hov.
Allt började på en terrängträning för 10 veckor sedan då Kenny tappade h.f sko över sista hindret. Hon var inte halt då direkt utan det smög sig på sakta men säkert efter detta. Vi åkte till sjukhuset och har nu varit där på 3:e återbesöket. Det har fastställts att det är i hoven och att hon troligtvis sträckt någon mjukdel (antgligen ett av de 47 (49?) ligamenten) som omger hovbenet. Men eftersom de inte kan se mjukdelarna i hoven med något annat än just en magnetröntgen så bär det iväg till skara.

Hur som helt så vet jag inte hur jag ska underhålla mitt lilla glädjepaket fram tills vi åker till skara och får vårt besked. :crazy:
Innan så har hon haft boxvila + fått gå ut i pytteliten (4,5 x 4,5) hage. Nu får hon gå i större så länge hon inte springer eller busar. Jag får även skritta henne, på långa tyglar, slätt underlag, men det är lättare sagt än gjort. Därför går vi nu på promenader istället, för hennes eget bästa så att hon inte lyckas med något mer.
Men har ni å så kloka bukare något annat förslag på saker man kan hitta på för att stimulera denna å så pigga dunderklump? Lugna lekar eller liknande så att hon får något annat att tänka på förutom ooo-vad-det-är-synd-om-mig-som-är-inbillningsfrisk-och-tro-det-eller-ej-men-klarar-av-att-hoppa-jämnfota-3m-upp-i-luften-i-ren-protest-mot-denna-urlöjliga-och-hemska-reglel-om-springförbud!
Matte är måttligt road av alla nya cirkuskonster som låg under ytan hos denne vilda irländare.:mad:

Så som sagt, några förslag på lugna aktiviteter åt halt och uppfinningrik häst?;) Det är mer än uppsattat!

//Maja och Kilkenny

Sv: Lååååång vila, what to do?

Får hon göra gymnastiserande övningar så som öppna och sluta?
Får hon trava utan ryttare?
Får hon gå på voltspår utan ryttare?

Jag hade absolut försökt gynastisera henne (om man får det) och försöka få henne att fundera lite. Jobba med markarbete som bygger muskler på en lugnt och försiktigt, men fokuserat sätt. *Ja, jag är lite inne på det spåret nu om folk undrar varför de känner igen detta* ;)

Med min häst jobbar jag korta pass från marken med lina eller ingenting. Jag börjar med avslappning att sträcka ut rygg och nacke för att sen skapa en korrekt böjning genom hästen och få honom att ta några steg framåt med undertramp. Inte form utan att han avsklappnad och böjd kliver med bak först och spårar under sig med bak. Efter det går jag över till öppna på spår - övar kraven lite på oss. Är dock fortfarande i teststadie men det fungerar väldigt bra för min häst och han trivs med arbetssättet. Att jobba fokuserat med en sak i taget under korta pass. Gynastisera, slappna av och arbeta på ett lättsamt sätt som ändå stärker honom.

Förutom det skulle jag absolut försöka hitta en kommunikation under fritt arbete. Och sen utveckla det till mer avancerade lekar som kräver mer förtroende och lust att delta från hästens sida. Får hästen att tänka, ger oss möjlighet att utveckla och förbättra vår relation och mycket mycket lärorikt för mig som hästmänniska.

Sen kan man ju träna med klicker om man tycker att det är kul. Väldigt, väldigt roligt tycker jag och alla hästar jag provat med. Då kan man verkligen få se hur en häst som VILL, beter sig. :D Allt kan hända när man tränar med klicker. Det tror man inte när man börjar.

Jag skulle också tycka om att bara vara i stallet (hagen) observera och delta i flockens beteende. Fundera, titta, prova och bara lära. Men det kanske inte aktiverar hästen sådär jättemycket. ;)

Jag vet precis hur du har det.
Hade en senskada på min häst för 3 år sen. Då lärde jag henne ALLT. Kompliment, spansk skritt, krama, buga, stå på huvet, yoga, frihetsdressyr, levade mm mm. De senare nämnda kom efter rehabiliteringen. Vi hade nämligen så kul under hennes ettåriga vila att vi fick till ett eget cirkusnummer som vi forfarande åker runt och visar upp då och då.
Du får gärna PM:a mig om du vill ha konkreta tips på enskilda övningar. Lycka till!

De låter intressant det där!:D

Nja, hon får inte trava ens utan ryttare, hon ska gärna röra sig så lite som möjligt...:(
Men på stora böjda spår får hon gå...!:p

min häst har troligtvis gjort samma sak, den blev halt i andra klassen på en hopptävling för ca 5 veckor sedan! vi ska också magnetröntga för att se så det inte är någon mjukdel. annars så är det troligtvis hovleds inflammation då hon inte hade något på vanliga röntgen.

vill också ha tips på vad man kan göra!;)

Vi har redan fastställt att det omöjligt kan vara något annat. Har ni redan bokat tid i skara? Hur gjorde ni för att försäkringsbolaget skulle gå med på det och vilket försäkringsbolag har ni??

min häst har troligtvis gjort samma sak, den blev halt i andra klassen på en hopptävling för ca 5 veckor sedan! vi ska också magnetröntga för att se så det inte är någon mjukdel. annars så är det troligtvis hovleds inflammation då hon inte hade något på vanliga röntgen.

vill också ha tips på vad man kan göra!;)

Jag har PM:at Docka en massa tips, hör med henne!

Marakrbete!!! Aktivera hjärnan på henne. Tömkörning kanske vore ett alternativ, eller varför inte bada med henne (simmning innebär ju ingen belastning på hoven).

Det verkar som denna åkomma är vanlig....;) jag trodde jag var ensammast i hela världen och börjar tappa hoppet om att min lilla kuse ska bli bra igen. Känns som man är i ett vakum. Fått diagnos mjukdelsskada och väntar på magnetröntgen "om försäkringsbolaget går med på det". Tydligen stödjer AGRIA detta med magnetrönten bra men inte de andra bolagen. Nu har jag fått lite tips om vad man kan göra med en rastlös häst som står i en liten ruta hela dagarna.
Tack :bow:

Okej. Man får ju anpassa övningar efter hästen. Gymnastiska övningar används just vid rehabilitering och under läkningsprocesser då det är väldigt häslosamt för hästen och stärker den utan att belasta. Därför kan man med hjälp av detta få läkningsprocessen att gå fortare framåt och stärker hästen.

Du kanske skulle börja med att från stillastående jobba med avslappning och sen utveckla detta till något mer. Jag använder mig på mig häst mest av öppna just nu för att hitta en bra balans och samtidigt gymnasticera honom ordentligt. Jag vet inte om din häst får göra öppna men om hon får det är ju ett steg i taget en början för att den utveckla det. Det viktiga är inte hur länge eller hur mycket, det viktigaste är att man gör det fokuserat och korrekt från början till slut. Våra "pass" är som sagt ca 10 min långa bara nu.

Klickerträning är ju annars roligt. Där kan man ju hitta på en hel del som inte innefattar så mycket gång och också hitta på stretchande och gymnastiserande avlappningsrörelser. Sånt är otroligt bra för hästens läkning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka