Kylning av inflammation? Snabbt svar tack!

Flummflicka

Trådstartare
Min häst har en inflammation i benet (trodde senskada men senan är fin) och är nu varm och svullen. Kan man lägga på isbalsam? Gör det någon nytta?

Sv: Kylning av inflammation? Snabbt svar tack!

Vad menar du med inflammation i benet pga av sår eller slag ?

Kyl med vatten och med is har själv alltid speciella kylmojänger i frysen om det skulle behövas .

Miaa

Inflammationen kommer antagligen från att han slagit på sig. Han har ätit finadyne 12 dagar och blivit kyld de två första dagarna när skadan kom. Har ultraljudat och senan är inte skadad. Efter han slutat med finadynen har värmen kommit tillbaka och han är även mera svullen, men haltar inte. Därför tänkte jag om det ger någon effekt att kyla nu?
Ska tillbaka till kliniken på måndag.

Jag kan inte ha några synpunkter på om det är rätt att kyla i ert fall men om du vill kyla är vatten det bästa. Personligen tycker jag inte isbalsam är särskilt effektivt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 390
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka