Kyllera, hjälper det?

A

Annakarenina

Kyllera! Hjälper det nåt? Är lite fundersam om det fungerar, eller om det kyler bättre efter ett träningspass med kylbalsam eller är det bäst att spola benen?
Annars tycker jag det verkar trevligt med lera, då den är dryg och inte så dyr.

Sv: Kyllera, hjälper det?

Jag har faktiskt inte märkt av någon effekt på min häst när jag använt det. Det bästa tycker jag är att spola benen med kallt vatten efteråt, det är de enda som haft effekt på min häst iallafall.

Kyla med vatten i 10-20 minuter hjälper väl bäst.

Isbalsam använder jag nästan alltid efter tuffa pass om hästen inte har några egentliga problem. Mest förebyggande alltså. Vinter höst och vår fungerar det nog skapligt eftersom man får lite extra hjälp med kylningen när det är kallt ute.

Kyllera tycker jag också är ok men då ska det vara ganska tjockt lager så det inte torkar direkt. Kletigt värre bara. Samma med att det känns som det hjälper bättre när inte solen torkar ut den direkt utan det är lite kyligt i luften.

Har även använt det lite annorlunda: Arnika först, kyllera ovanpå. Låt stå ett tag och kyla. Sen papper, paddar och bandage. Då får du en värmeeffekt också. På vissa problemområden kan det fungera bra, ex vid värme i kota/knä/sena eller vid gallor.

Förresten: om ni kyler... kyler ni alla 4 benen, bak eller fram, eller ett ben bara?

Ni som bara kyler ett ben, hur tänker ni då?

Jag tänker så här. Om hästen har ont i exempelvis hf kommer den ju lätt att överanstränga vf. Ibland kanske man inte märkt att hästen har ont förrän den överansträngt det andra benet och om man bara kyler det så gör man ju inget åt grundproblemet.

Jo det fungerar om man lägger ett lager lera och över det tidningspapper och på det lindar med paddar och fleecelindor

Jag tycker kyllera är överlägset, nsät efter vatten då. Leran kyler ju inte på samma sätt som till exempel is eller vatten. Det fungerar ju så att den stjäl värme från hästens ben och därmed ger en kylande effekt. Jag tycker det ger en bra effekt, det svalkar ju ganska länge.
Dryg vet jag däremot inte om den är, det krävs ett rejält lager för att det ska verka. Tycker många tar alldeles för tunnt lager och då är det ganska värdelöst.

Speciellt i fälttävlan används kyllera mycket, tycker jag. Har själv använt det och tycker det är superbra! Krävs som tidigare sagt ett lite tjockare lager än vad man tror, lämna det utan lindor eller något alls. Har gett önskad effet för mig iaf. (efter terrängträningar/tävlingar, och ponnyn jag hade hade för länge sedan ett misstänkt ormbett så hela benet svällde upp ända upp till rumpan och kyllera var absolut det bästa för att få det att gå ned).
Dryg ja det håller jag nog med om, lite omständigt att använda eftersom den behagar att fastna under varenda nagel om man inte har handskar (;

Dock om du är ute efter något att kyla med varje dag så är det kallt vatten som jag först och främst hejjar på (;

Vid en senskada ska man de första 48 timmar kyla, inte värma. Kylan gör då så att svullnaden minskar och läkningen förbättras.

Om hästen har mycket ont i sitt skadade ben, bör man bandagera även motsatt sidas ben, för att undvika att hästen får överbelastningsskador i det benet.

Liknande trådar

Hemmet Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp! När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 607
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 761
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 475
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar