Kyllera & back on track nackskydd?

Nougat

Trådstartare
Hejsan alla Bukare!:idea:

Jag har en del funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag har ett 18-årigt halvblodssto, som tidigare har gått 130 hoppning och hoppar även med mig enstaka hinder på 115 & 120 cm på träning, annars håller vi oss just nu på tävlingsfronten på 90 & 100 cm, ( jag som måste få mindre nervösa nerver & verkligen lita på henne, för hon hoppar som en klocka)

Eftersom hon ändå är 18 år funderar jag på om det kan vara en god idé att lägga på kyllera på frambenen efter hoppträningarna, som är ca. 1 gg/v., kan det vara ett bra val?, och kan man i såfall ha natt-bandage på bakbena?( pga gallor.)

Min andra fundering är om det kan vara en god idé att köpa BoT´s nackluva?, då hon har en gammal spänning där som vi upptäckte när vi hade kiropkraptorn ute i våras, spänninngen var vid atlaskotan, och kiro. ville inte knäcka till nacken på henne bla. pga hennes ålder.

Vad tycker ni? :bow:

Sv: Kyllera & back on track nackskydd?

Ingen som kan ge mig något råd/tips ang. mitt förra inlägg? :laugh:

:bow::bow::bow::bow:

Vad fint du verkar måna om din häst och respektera hennes ålder, säger jag först som inledning. :)

Jag tycker att det du funderar på absolut kan vara vettigt som en del av hennes skötsel och underhåll. att kyla efter ansträngning är aldrig fel, och att värma en stel/öm nacke är inte heller fel. Prova och se om du upplever att det blir skillnad, det kan inte göra ngn skada iallafall ö.h.t som jag ser det!

jag tolkar det som att du vill ha kyl lera fram enbart och sen linda bakbenen över natt (ej med lera)? nattbandage är inte heller ngt som skadar, se till att ha bra paddar avsedda för nattbandage, och stadiga lindor bara.

Senast ändrad:

Mackan : du tolkade mig helt rätt, lera på frambenen och bara bandage ( liknande back on track) på bakbena :laugh:

Har ni något bra tips på hur man blir enkelt av med leran sedan när den har stelnat? ( borsta bort eller spola av, eller låta den trilla av själv?) :angel:

P.S. Hur gör ni med broddar?, har ni runt om eller bara bak/fram, har ni boots på?, låter ni dem gå med det dygnet runt, rider ni i manege med dem?.

Och hur får man dem att sitta ordentligt?

Mackan : du tolkade mig helt rätt, lera på frambenen och bara bandage ( liknande back on track) på bakbena :laugh:

Har ni något bra tips på hur man blir enkelt av med leran sedan när den har stelnat? ( borsta bort eller spola av, eller låta den trilla av själv?) :angel:

P.S. Hur gör ni med broddar?, har ni runt om eller bara bak/fram, har ni boots på?, låter ni dem gå med det dygnet runt, rider ni i manege med dem?.

Och hur får man dem att sitta ordentligt?

Kylleran torkar och flagnar av, det kan vara lite flagor kvar men de trillar isär när man borstar, och även om det skulle vara några små flagor kvar tycker jag det är relativt lätt att få bort/skadar inte. spolar man blir det geggigt tycker jag, men har du varmvatten och tid att torka benen sen så visst, det funkar ju det med!

brodd finns det måååånga trådar om - du kan använda sökfunktionen så hittar du!

Hejsan! :)

Jag har också funderat på en BoT nackluva :) Tror det kan vara kanonbra! Har en häst på 22år som jag gör ung liknande med som du gör, hon är kanon pigg men man vill ändå värna om hennes ålder. Så jag tycker vi kör på huvan!
Men vet du något bra sälle som man kan köpa leran på? Hade tänkt ha det iaf under sommaren..

ha det bra! :)

CassaMy: Jag håller med dig, ska försöka skaffa en huva ganska omgående tror jag :laugh:

Kylleran köpte jag på Tre Hästar, men tror att vilken annan ridsportaffär borde ha kyllera ;), Märket som jag har heter Eclipse.

Kul att höra om en till lite äldre dam :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka