KWPN hästrasen

M

MyJoyride

Hej, undrar vad ni har för erfarenheter av hästar som är av rasen KWPN? Bl.a. lynne, energi, gångarter osv... Funderar på ett hästköp men vill gärna höra vad andra har för åsikter om dem som ras!;)

Sv: KWPN hästrasen

Det är hollands motsvarighet till vårt svenska halvblod. KWPN står för Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland.

:)

Jo, vet du/ni vad dessa hästar har för typiska egenskaper? Vet dom är bra hopp- och ridhästar, men hur är deras "personlighet"?:)

Vad är det för stam på hästen du är intresserad av? :) Har den tävlat?
Jag har/har haft KWPN-hästar med hoppstam och de har inte varit någon skillnad mot våra svenska halvblod. För det borde ju i princip vara samma sak, bara en annan studbook?
Jag är inte så insatt i det här med hur man registrerar hästar osv men jag hoppas någon som kan mer hittar tråden och förklarar.
Jag har en häst som har ett FEIpass och vaccinationsintyg där det står KWPN/Holländskt varmblod, ett vanligt pass från ASVH där det står svenskt varmblod och ett Zangersheidepapper.
Hästen är "tillverkad" på Zangersheide men född i Sverige.

Den gick unghäst VM och Scandinavian Open i Falsterbo som 5 och 6 åring. Men inte Breeders.

Jag har också en holländare, och precis som Zlatan säger - KWPN är ju ett lika brett begrepp som svenskt halvblod.

Min häst har hoppblod i stammen, men jag har den till dressyr (e Lancet, men har Nimmerdor som morfar).

ralphlauren.jpg

Den har hoppstam och har tävlat regionalnivå i hoppning, i dressyr vet jag faktiskt inte ännu, ska ta reda på det...

Hur är era hästar till lynne då? Lugna på tävlingsbanor och sånt eller nervösa av sig? Fungerar bra i terräng osv?Förstår det är brett område att generalisera ifrån men vill ändå gärna veta lite om hur era fungerar!:)

...fin bild Jacko!:bow:

Den jag skrev om i tidigare inlägg ser ut såhär. Ett sto på 1.78 med mycket nerv men stenhårt psyke inne på banan. Det finns liksom inte en tanke på att banga för något. Väldigt speciell och känslig att rida men det beror nog mer på individen än stamboken. ;) .
Hennes helsyster (svår hoppning) är bara 1.66 och mycket coolare. Helsysterns son har jag här hemma och han är lugnet själv på tävling, dock var han en riktigt odåga som unghäst och folk flög hejvilt. ;) Har nu segrar upp till 1.30 och det känns inte direkt som det finns några begränsningar.

Det går alltså inte att svara på hur just en KWPNhäst är, stammen är intressantare i så fall, om man ska kunna få något vettigt svar. :)

Vad snygga hästar Zlatan!:) Jo, förstår att några "vettiga" svar kan jag inte få som täcker alla hästar, men ändå kul att höra lite hur andra har det!Så tackar så här långt!:)

hur lätt är den här rasen att få tag på i Sverige? eller är det främst import?

KWPN har två stamböcker, en för ridhäst och en för vagnshäst/showhäst (eller vad man nu ska kalla det) Det som skiljer är att tex för vagnshäst så får du blanda in Hackney och Saddlebred och ändå få "gröna" papper. Det är inte ok i ridhäststamboken.

jag tycker att den moderna KWPN är en riktig sporthäst. I övrigt tycker jag att de skiljer sig så att KWPN har mer nerv än våra halvblod, de är lite mer lättspända men också väldigt vänligt inställda och lätthanterade. Vill gärna ha en tydlig ledare - men det är så få jag har träffat på så jag måste poängtera att det är ju bara min lilla erfarenhet. Det är säkert skillnad vilken stam det är bakom - såsom det skiljer sig från våra som är registrerade i ASVH tex.

Själv har jag en KWPN av vagnshästtyp så jag har mest erfarenhet av dessa individer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 990
Senast: linnsan
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 314
Senast: DarkInNight
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama