E

Egonson

Vad ska de ligga på lägst/högst?
Altså MJ/smrp, Ca/P och Ca/Mg kvoterna.

Har hört/läst många olika varianter. :confused:

Mvh / Álin :)
 
Smrp/MJ-kvot = lägst 6 men upp till 7 på vissa hästar. Högre är inga problem om proteinet kommer från grovfodret.

Ca/P-kvot = mellan 1,3 - 1,8 men mer är ingen katastrof om fosforbehovet är täckt.

Ca/Mg-kvot = minst 2,7.

mvh Jessica
 
Passar på att fråga om kvot till ett högdräktigt sto. Har som jag läst att den bör ligga runt 8 då. Stämmer det, eller bör den vara ännu högre?
 
När man räknar till dräktiga ston beräknar man grundbehovet som vanligt, sedan lägger man till 15 % vid 9 månaders dräktighet, 25 % vid 10 månaders och 30 % vid 11 månaders dräktighet på det grundläggande MJ-behovet. På grundbehovet ska smrp/MJ-kvoten fortfarande vara runt 6 (eller mer om stoet kräver det i vanliga fall) och på dräktighetstillägget ska Smrp/MJ-kvoten vara 12.

mvh Jessica
 
Tackar :bow:

Finns det något mineralfoder liknande Kraffts miner röd, men med mera magnesium i?
Har problem med pållans Ca/Mg kvot..
 
Exakt vad är det för fel på Ca/Mg-kvoten som du vill rätta till?

mvh Jessica
 
Enligt senaste rönen från bl a C. Plnack så har man slopat Ca/Mg-kvoten helt. Man ser bara till behoven. Är de täckta få kvoten ligga var den vill. Dvs man måste inte ha minst 2.7 längre..
 
Jaha. Vart har du läst/hört det? *nyfiken* Det kanske står något mer matnyttigt i samma text.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp