Nej, det är sant.
Jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta, men de som jag syftar på säger ofta att "kallblod klarar sig på bara hö" och har de då ett hö med lite lägre kvot så finns det ju ingen chans att hästen får i sig de där extra proteinerna som den behöver.
Ett halvblod som står på ett oanalyserat hö anses ju behöva minst 2 kg kraftfoder (nu generaliserar jag väldigt mycket) och på dessa är ju kvoten ofta runt 7 vilket innebär att ett lite sämre hö kompenseras av kraftfodret.
Och när det gäller MJ, om man säger att ett kallblod, generellt sett, behöver mindre MJ än halvblod och varmblod så kan det finnas risk för att vissa ser det som att hästen inte behöver så mycket hö, vilket kan leda till att strå-behovet inte uppfylls.
Det enda jag vill påpeka är att man inte bör generalisera vad gäller kallblod och ponnier. Beroende på hövärdena så behöver de också kraftfoder och proteinfoder ibland.
Är du med på hur jag menar?
Det finns ju även folk med halvblod som anser att uträknad foderstat är onödig så länge hästen inte tränas och/eller tävlas hårt. Det kan jag inte heller förstå.
Det kan hända att det är mina fördomar som poppar upp i den här diskussionen, men jag kände mig tvungen att inflika.
mvh Jessica