Kvot på 14,9 Är det möjligt? Hjälp!

Sv: Kvot på 14,9 Är det möjligt? Hjälp!

Är det inte råprotein som är 124 då?

Brukar stå både smältbart och så bara råprotein, två olika värden.

Tack för svar.

Nej, råproteinet är 156g /kg foder.

Jag har haft uppåt 13 nåt år, så det är säkert inte omöjligt. :)

Men vad innebär det? Låga energivärde och ganska högt proteinvärde. Ska jag fodra upp med ett energirikt foder?
Vilken typ av häst passar ett sånt här Hö till?

Men vad innebär det? Låga energivärde och ganska högt proteinvärde. Ska jag fodra upp med ett energirikt foder?
Vilken typ av häst passar ett sånt här Hö till?

Jag hade varit överlycklig! Ett sådant hö passar i stort sett till alla hästar då det svåraste brukar vara att tillse proteinbehovet hos dom lättfödda. Här får du visserligen en hög kvot på dom som är svårfödda men det gör inget när det kommer från grovfodret :)

/Camilla

Du har egentligen inte lågt energivärde utan bara väldigt högt proteinvärde. Hur du ska fodra beror helt på vad du har för häst! Till mina lättfödda hade jag gärna gett det här fodret och kompletterat med halm, medans min svårfödda hade fått betfor och olja till.

Värt att veta kan dock vara att vissa hästar faller ur på hög kvot. Mina gick på ett silage med en kvot på tolv... Fri tillgång och jag hade ett h-vete att hålla hullet på dem. De är båda åt det mer svårfödda hållet.

Jag har ett liknade grovfoder i år. Tycker dock att pållarna blivit något tunnare, hade gärna haft lägre kvot. Ger lite olja i kraftfodret men den ena pållen gillar inte det så lite knepigt.

Riskli (tex Equi Jewel) är ett bra alternativ till olja.
Och bra halm är guld värt :)

Det är bra energivärde och jättehögt proteinvärde.

Min häst skulle aldrig klara ett så högt proteinöverskott, magen pajar. Jag har ett väldigt proteinrikt hösilage i nuläget, och täcker därför en del av energi- och fiberbehovet med halm. Grovfoder med höga värden har ju oftast för fin fibersammansättning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama