Kvot 0.11!!!!

tgd

Trådstartare
Årets hö-sommar fanns inte här. Det egna höet är för första gången kvar på åkern (hästarna gillar vinterbetet dock). De som lyckats få in hö här har tagit in det under hösten. Året till ära har vi också en "skåne-vinter" här, så användandet av ensilagebalar i småstall är ovanligt svårt. Lyckades få köpa hygieniskt bra sent slaget skull-torkat hö av vår leverantör 8 mil bort. Stora hästarna började äta av det i helgen, analyssvaret kom igår... Det innehåller INGET PROTEIN!!!

Råprotein: 3,5% per TS
smrp: 1 g per TS (dvs under 1 per kg foder)
Energi: 7,4 MJ

Dessvärre har jag tagit analysen noggrant så den stämmer nog... D-ponnyn har ätit av det i två veckor och ... ja... analysen stämmer nog...

Visste inte att så här "dåligt" hö fanns!! Tidigare år har smältbara proteinet legat kring 60 g per kg foder från denna leverantör.

Eftersom annat hö överhuvudtaget inte finns att köpa och vi inte kan komplettera med "ko-ensilage" så blir det dyyyyrt fram till betet. Som väl är har vi lättfödda hästar och alla har behov på < 400 g smrp per dygn så det är möjligt att få ihop det. Men gissa om vi är lyckliga att vi har analys!!!! Inte skulle vi annars förstått att lägga på de mängder med "säck-foder" vi nu kommer att lägga på!!

Sv: Kvot 0.11!!!!

Fast lättföddheten borde väl vara en nackdel? Då du ju får med MJ via proteintillskottet du måste ösa på. Nästan så det är vettigare med halm, lägre MJ?

Och ja, här ser man vikten av analys, men hua, jag trodde inte det var MÖJLIGT att få så lite protein. 'Värsta' jag sett innan var en kvot på 1.6, 13 gr SRP/kg foder. Tyvärr låg skiten i mitt stall, och jag hade växande unghäst. Jag kunde dock byta grovfoder tack och lov.

Ja... Jag trodde inte själv heller att detta överhuvudtaget var möjligt!! Spontana tanken var att det blivit något fel, hade nog gissat på åtminstone 20 g smrp. Lägsta jag läst om här på Buke tidigare har legat på 7 g smrp.

Tanken på halm har också slagit mig för att komma ner i MJ men efter denna avvikande höst finns inte halm överhuvudtaget att fås här. Och hygieniska kvaliteten är BRA på det här höet, så vi får tänka på det som halm med jättemycket energi...

Vi har spelutrymme upp till 60-70 MJ så det är möjligt att få till det, när "nöden har ingen lag". Baserar det hela på lusern, här finns inte Krafft Protein, men motsvarigheten vi har ligger på 12,4 MJ / 212 g smrp så genom att toppa med det går det till sig. Och "snart" börjar gräset växa i hagarna igen!!

Men att fodra med detta hö utan att ha analys... *huuu* Och glädjen över att inte ha någon växande häst i stallet är stor!!

Var bor du? *nyfiken*

Jo, utan analys hade ju blivit en katastrof. Hoppas de som tycker det går att se på höet läser den här tråden och reflekterar..

Min tanke med...

Bor i Finland, något söder om Umeå och på andra sidan av Kvarken.

Okej, bara nyfiken som sagt. Här blev skörden sisådär, de som tog tidigt fick fin, de som tog efter midsommar fick regn, regn och regn. Halmen är kanonfin dock, riktigt riktigt fin :love: Och jag har utmärkt hösilage as usual. Dock är det kvantitetsmässigt brist på grovfoder här.

Men vet att det slog VÄLDIGT olika över landet i år, därför nyfikenheten. (Här torkade ju skörden åt helvete först, och dränktes sen, helt sjuk sommar)

OJ!!! kära hjärtanes :eek:
Du gör nog bukehistoria med de där värderna..
helt ärligt det värsta jag någonsin sett :crazy:
trodde inte ens det var möjligt..
Jag kan inte låta bli att undra hur ser ett sånt hö ut? är det grönt?

OJ!!! kära hjärtanes :eek:
Du gör nog bukehistoria med de där värderna..
helt ärligt det värsta jag någonsin sett :crazy:
trodde inte ens det var möjligt..
Jag kan inte låta bli att undra hur ser ett sånt hö ut? är det grönt?

Det sämsta hö vi haft genom tiderna tidigare har haft smrp på 32. Det här höet är grovt och "grå-daskigt". Det goda är att det håller god hygienisk kvalitet! Och det har faktiskt blad också.

Precis som tidigare sagts ,här ser man verkligen vikten av att ta en grovfoderanalys.Vilken tur att du gjorde det.Jag hadde för några år sedan ett hö med en kvot på 2.6 och tyckte då att värre än så kan det nog inte bli.tydligen hadde jag fel.
Eftersom du bor där du bor blir jag lite nyfiken brukar det vara svårt att få hö med ok kvot?

Precis så såg jag ut när jag slet upp kuvertet vid postlådan....

Det förstår jag, jag hade nog brytit ihop eller något :D
Nej men deprimerad åtminstone.
Det lägsta vi har haft sedan vi började med analyser är 20, och det tyckte jag var jättelågt.

Och det kan inte ha blivit fel någnstans tex i utskrivningen av provsvaret ?

Har du pratat med labbet ?

Mvh Mia

sorry att ajg knapplånar igen..
men vad är det för värden på olja? vilken olja är bäst?

till TS
fasen va kasst..hoppas du hittar något sätt att överleva till betet..

Proteinhalten är ganska lätt att styra (till skillnad från energihalten).Det går nog att "avsiktligen" pressa ner proteinhalten till de värden du anger. Man måste då anstränga sig och kombinera: undvika kvävebindande grödor (klöver, käringtand...), ingen gödning under många år, extremt sen skörd, låta det regna på det ett par gånger och sedan misshandla det med vändare och strängare så att alla blad ligger kvar på vallen.

Och det kan inte ha blivit fel någnstans tex i utskrivningen av provsvaret ?

Har du pratat med labbet ?

Mvh Mia

Det var min första spontana tanke... Att det omöjligtvis kan stämma, att en siffra på SRP (där det nu står 1 per kg TS) trillat bort. Men det är 3,5 % råprotein per TS (35 g per kg TS) och med dålig smältbarhet blir det nog inte mycket kvar.

D-ponnyn har ätit av detta hö i tre veckor (blir det visst redan) och hon har redan synligt tappat över revbenen och fått mage så det är helt klart "dålig kräm" i höet. Även om analysen skulle vara felaktig.

Jag har alltså inte ringt laboratoriet, har dock funderingar på att göra det. Bl.a. för att höra efter om det är "vanligt" i år med sådana här värden.

Provet har jag tagit grundligt och noggrant och har i många år tagit analyser så tyvärr är det inte förklaringen heller.

Proteinhalten är ganska lätt att styra (till skillnad från energihalten).Det går nog att "avsiktligen" pressa ner proteinhalten till de värden du anger. Man måste då anstränga sig och kombinera: undvika kvävebindande grödor (klöver, käringtand...), ingen gödning under många år, extremt sen skörd, låta det regna på det ett par gånger och sedan misshandla det med vändare och strängare så att alla blad ligger kvar på vallen.

Enbart timotej insådd i vallen tror jag han har. Hans hö brukar ligga kring 60 g smrp per kg foder, MEN han är en stor odlare och har antagligen partier av alla de slag, från nyare välgödda vallar till äldre "snart dags att lägga om" ogödda vallar. Året som gick var exceptionellt här, detta hö ÄR sent slaget, mycket grovt MEN har bra med blad!!! Det är inte riktigt grönt som hans hö brukar vara, vet inte om färgen beror enbart av att det är mycket sent slaget (augusti/september) eller om det också legat ute i regn först.

Dock är hygieniska kvaliteten jättebra! Och höet ser inte alls "fattigt" eller "eländigt" ut och hästarna äter det med god aptit. Men grönt är det inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar