Kvistmassa??

Jen80

Trådstartare
Någon som använt det i paddock eller i ridhus?
Kom till stallet idag och...ja inte fasen kom jag fram direkt, det hade levererats just Kvistmassa - till paddocken.
Det ska göras klart imorgon så det blir ridbart, och än så länge har jag bara gott och säga om det...lagom mjukt, sviktar bra i min smak och detbästa av allt - det fryser inte! :idea: Är vi nöjda åker det även in i ridhuset ;)

Men, är ändå lite nyfiken då jag aldrig har hört talas om det tidigare.
Någon annan som vet något??? :)

Kvistmassa är något helt okänt för mig. "Massa" ger mig associationer till något geggigt, men det antar jag att det inte är.

Berätta gärna litet mer! :)

Det är helt okänt för mig också :D. Det är absolut inte geggigt, tvärtom ;). Jag ska ta lite foton på det idag så du får se hur det ser ut....mer kan jag inte berätta, för jag vet som sagt inte så mkt mer själv om det :o ;)

Svar till de andra:
det är väl det som blir över när man kvistar och allmänt hanterar träd; alltså massa små bitar av t.ex. bark. Om jag inte har helt fel.

Jen80:
Vi funderade också på det ett tag, men det blev aldrig aktuellt med en paddock- Våra funderingar gick kring; hur halkigt blir det när det blir blöt? Träd är ju rätt hala när de är blöta. det vet man ju från det att man var lite och sprang på omkull lagda träd i skogen eller på gården.

Också så kan jag tänka mig att det sviktar för mycket. Det är ju heller inte bra. Måste ju slita på leder m.m.

Men jag har ingen fakta för det utan bara funderingar.

Möglat? Hm...jag tror att stallägaren måste informeras om vissa saker som hon uppenbarligen inte visste om...:crazy: .
Har träffat en tjej här hemma som använt det också, är toppennöjd med det. Men, även det kan ju förändras...
Tack tack!

Jag har också funderat på om det skulle bli halt, men enligt tjejen jag pratat med idag har det inte blivit det, än i alla fall :smirk:. Så, bara och testa...
Tror inte att det sviktar för mycket, men även det får vi ju prova oss fram till :). Märks ju tydligt (tja, bara man kommer in i paddocken :) ) OM det gör det.

Det sämsta med det underlaget är att det gör j*vligt ont att trilla av i på sommaren när man har linne tex. Skrapsår överallt där inte kläderna skyddar. Men du ska ju inte trilla av och jag har oxå dragit ner på dem sedan jag började med travarna.
Mögel tror jag inte du får på en ridbana som harvas, jag tycker att det är ett bra underlag och det bästa är ju att det inte fryser!

Rent tekniskt kan jag som är inom pappersindustrin förklara vad kvistmassa är, men det verkar stämma dåligt med vad jag tror du har fått!
Kvistmassa brukar man kalla det rejekt som man silar bort från mekanisk bearbetade fibrer (dvs slipmassa eller termomekanisk massa - ej stinkmassa typ sulfat eller sulfit). Denna kvistmassa innehåller hårda delar som är svåra att bearbeta med bra resultat. På det bruk jag arbetar använde man det tidigare till att koka just sulfitmassa på. Produkten blev ett papper där man just ser fiberstrukturen. Kommer ni ihåg att t ex Ikea har brunt presentpapper med tryckta mönster på där man kunde se fiberknippen mkt tydligt? Även vykort, mest julkort, gjordes på denna typ av massa.
Nu tillverkar vi inte sufitmassa på kvistmassa längre, därför är även dessa produkter sällsynta!

En liten papperslektion. Men tyvärr är detta nog en mer "torr" variant av flisade kvistar/grenar som någon ovan föreslog! :)

Näää, ramla av har jag inte tänkt och göra :D. Gör ag det händer det oftast i skogen...;) Hårt som f*n :crazy: :crazy:
Harvas kommer det och göras ganska ofta, så det är det noginte några problem med :). Det är kallt som attan här (för att vara i skåne :angel:), närmare bestämt -6 när jag var ute och red...knatade ut på ridbanan för att se om det var påverkat av det (ösregnade igår), men inte då...lika mjukt som vanligt var det för mina fötter :)

Jag ska till stallet alldeles strax, ska höra med stallägaren om vart hon fått tag på det :). Vad jag dock vet är att det är jäkligt billigt... ;)

En liten fråga dock, detta är ju ett "naturmaterial" och förmultnar ju efterhand. Det betyder att det måste bytas ut med jämna mellanrum. Hur länge håller det innan det blir gegga på planen istället? Eller är det så billigt att det itne spelar någon roll att man behöver byta underlaget t ex vartannat år?
Nyfiken... :confused:

Dollars fd ägare hade gjort en "volt" med något liknande underlag. Den var superdjup och tung, inte alls bra. Dollar kotade igenom en del när jag köpte henne, men det var nog både fel underlag, och fel hovis..
Så, passa så det inte blir djupt och så..

Liknande trådar

Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 033
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 159
Senast: Mineur
·
Ekonomi & Juridik Jag är inte en av de mest kända här på forumet, men vill verkligen, verkligen inte att någon ska ta illa upp om jag skriver det här...
2
Svar
22
· Visningar
4 038
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar