Kvalsterallergi och soffan

skuggi

Trådstartare
Hur gör ni med kvalsterallergiska hundar med soffan?

Här hemma har vi slängt ut mattor och det mesta som det samlas kvalster i. Men soffan...
Vovve vill vara i soffan med oss och jag har svårt att neka honom. Samtidigt fattar jag att en tygsoffa säkert är full i kvalster...

Funderar kring om en skinnsoffa är bättre?
Gillar iofs inte skinnsoffor, men om det är bättre för jycken så tar jag det.

Eller hur gör ni andra som vill ha vovven i soffan?

Sv: Kvalsterallergi och soffan

Jag har visserligen ingen allergisk hund själv men jag brukar tipsa mina patienter om att skaffa flera bomullstyg/överdrag som de kan lägga över soffan och som är lätta att tvätta ofta. Tvättar man även soffklädseln, vädrar kuddarna en natt med minusgrader och sedan börjat med överdragen så har man gjort vad man kan anser jag. Dessutom bra om man undviker fluffiga prydnadskyddar och filtar i soffan utan håller sig till "tråkigare" lättvättade varianter.

Sovrum och säng räknas generellt till den största boven vad gäller kvalster, hur har ni gjort med det?

Lägg en fäll i soffan som hunden kan ligga på - en fäll som går att tvätta i minst 60 grader och tvätta den varje vecka:)
Skinnsoffor är lättare och klart mindre kvalstersamlare och går enkelt att torka av, men att köpa en skinnsoffa enbart för den sakens skull känns lite "overkill" - det finns så mycket mer i ett hem som ändå kan ge reaktioner att det kanske inte en gör någon märkbar skillnad.

I sovrummet städar/torkar vi ofta + byter sängkläder 2 ggr/vecka. Har tänkt skaffa såna där kvalstersäkra överdrag också som skyddar kuddar och täcke.

Men ok, det låter som att det kanske inte är värt att köpa skinnsoffa bara för det då. Jag har funderat på ett sånt kvalstersäkert överdrag att göra en liggplats av. Då skyddar det ju lite från det som ligger och kryper i soffan ;)

Min hund funkar så bra på sina sprutor jag ger honom så behöver inte göra något speciellt med hemmiljön :)

Tur du har, för oss funkade det inte alls :( han hade knappt någon reaktion på pricktest (inte ens på den som skulle vara positiv reaktion) så troligast fick vi inte rätt innehåll.. Så det är nedlagt tyvärr.

Jag hade helt utan tvekan skickat ut soffan och köpt en i skinn istället som är lättare att hålla efter.
Det blir ju nog jobb ändå att hålla efter allt annat noga för hundens skull.

Men mina hundar är mitt allt så för mig hade det inte varit någon uppoffring att göra allt jag kan för att de ska må bra.
Medan det finns andra som bara tycker att det är en hund och vill inte göra uppoffringar för "bara" det.
Men det måste man ju känna efter själv hur man vill göra.

Ja, men det var ju lite det jag undrade. OM det är så att en skinnsoffa kan göra livet bättre för honom så köper jag en idag ;)
Fast nu lät det ju lite som att det troligast skulle göra mycket liten skillnad.

Jag läste på lite om kvalsterallergi på människa och de skydd man kan ha i sängen. Jag förstod det som att det mest handlar om de allergener man andas in, inte de kvalster man får på sig så att säga. Jag trodde nog att han liksom får dem i pälsen/på huden och får en reaktion.
Hursom så ligger han ju avgjort många fler timmar i sängen (ja, han sover i sängen, jag kan inte med annat när han så gärna vill). Så nu ska vi prioritera att skaffa kvalsterskydd i sängen så får vi se om det blir någon skillnad.
Sen kan vi fundera på soffan, men han ska få ett kvalstertätt överdrag att ligga på i soffan iaf.

Ja, men det var ju lite det jag undrade. OM det är så att en skinnsoffa kan göra livet bättre för honom så köper jag en idag ;)
Fast nu lät det ju lite som att det troligast skulle göra mycket liten skillnad.

Jag läste på lite om kvalsterallergi på människa och de skydd man kan ha i sängen. Jag förstod det som att det mest handlar om de allergener man andas in, inte de kvalster man får på sig så att säga. Jag trodde nog att han liksom får dem i pälsen/på huden och får en reaktion.
Hursom så ligger han ju avgjort många fler timmar i sängen (ja, han sover i sängen, jag kan inte med annat när han så gärna vill). Så nu ska vi prioritera att skaffa kvalsterskydd i sängen så får vi se om det blir någon skillnad.
Sen kan vi fundera på soffan, men han ska få ett kvalstertätt överdrag att ligga på i soffan iaf.

Tyvärr är ju sängen den absolut sämsta platsen för en hund som har kvalsterallergi, då våra sängar är det som har mest kvalster i hela hemmet. Jäkligt trist om man har en hund som gillar att ligga där, då då krävs ofta byte av sängkläder och dammsugning av madrass osv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
802
Senast: Ramona
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
3
· Visningar
453
Senast: Tofs
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 046
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V