Kusken drev hästen - stängs av i sex veckor

(Aftonbladet)
43-årige Dan Röcklinger drev sin häst för hårt - och blev avstängd i sex veckor. Ett straff han är skeptisk till. - Hade det varit någon "riktig" kusk hade det inte blivit så här, vi lever i olika världar, säger Röcklinger. Travlärlingen Dan Röcklinger var under måndagen på Rommetravet med tre av...

Läs mer...

Sv: Kusken drev hästen - stängs av i sex veckor

Rätt åt honom, bara att ha en travsele på sig ger ju skav så att dessutom gunga som en dåre i sulkyn...

Dan röcklinger körde våran känsliga travmärr som behövde någon med mjuk hand så jag förstår inte att han skulle ha drivit för hårt :crazy: Men det är som han sa att han gungade i vagnen istället för att använda körspö.

hand och driv är ju inte samma sak, men det är bra att han har goda sidor!
Med risk för hängning: egentligen borde alla travkuskar stängas av, har hittintills aldrig sett ett lopp på Tv som inte innebär stress och skaderisk för hästarna. Det enda goda som jag kan se med travet är pengarna som ridsporten får :) ridsport som jag inte ens sysslar med, för jag tävlar ju körning..

Jag är en ganska lugn person, så det är ju bra att få upp pulsen lite.. kanske..ibland.. å läsa dina inlägg får den reaktionen.

Då kan man ju länka till den här artikeln (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article8340240.ab) där de står klart och tydligt att han drev med ett bakvänt körspö, därav straffen. Han åkte på "felaktigt bruk av körspö" vilken domen blir. Hade han varit för aktiv i vagnen hade han åkt på "Övrig felaktig drivning". Ibland kan de dock se mycket värre ut när kuskarna använder sig utav ett körspö men i många utav fallen slår dom på vagnen och inte på hästen, vilket för den delen inte heller är tillåtet.

Och ett väl anpassat sele ger inget skav likaså att en väl anpassad sadel inte ger skav.

Så du påstår att dom hittar på de dom hört från måldomarna? Det står även på travsport.se att han fick för felaktigt bruk av körspö, så jag tvivlar inte en sekund på att det handlade om att han drev med spöet bakvänt.

Senast ändrad:

Jag påstår att Aftonbladet inte är en tillförlitlig källa och ja de övertolkar saker för att sälja.

"Felaktigt bruk av körspö" är ett väldigt brett begrepp och kan knappast automatiskt tolkas som att han drev med bakåtvänt spö.

I så fall ska Dan anmäla Aftonbladet för förtal då dom i princip hänger ut honom för något han inte gjort.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 266
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter återbesök, undersökning och besked så måste jag bara få fortsätta min kärleksbombning av Södersjukhuset! Jag är så oerhört nöjd...
Svar
0
· Visningar
357
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka