Kurbstrap på lättklasstävling?

Woossan

Trådstartare
Jag läste någon stans att man fick tävla islandshäst med kurbstrap, gäller det även på lättklasstävlingar? Enligt FIPO kan jag bara utröna att man inte får fästa annat än bettringar och kedjeskydd på bettet. Anledningen till att jag vill ha kurbstrap är att hästen har en väldigt kort nos så inga nosgrimmor sitter där de ska och rätt vad det är så säger det plopp och bettet åker igenom munnen om han inte har kurbstrappen (eftersom jag inte rider helt perfekt än:angel:).

Sv: Kurbstrap på lättklasstävling?

Det kan jag kort och gott säga att du inte får!:D

Blev själv diskad på min första tävling pga det...:grin:
Bettskivor är ett tips eller bett med parerstänger.

Jag rider på ett rakt muffbett idag och har tyvärr aldrig sett något liknande bett med parerstänger, bara ledade bett. Bettskivor går också bort. Jag får tävla med min bygelnosgrimma då, fast den sitter urfult. :(

Eftersom hästen faktiskt har en fysisk motsättning mot att ha nosgrimma, hör med styrelsen och sedan en veterinär om du kan få dispens. Brukar inte alls vara en omöjlighet!

Bra idé. Då ska jag försöka med det till höstens tävlingar.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 960
Senast: Ace
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 470
Senast: Jolo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10