Lånar en svarsknapp i högen..
Vi har under många, många år haft riesen. Alla utom den senaste har varit svanskuperade. Ingen av dessa har haft minsta problem att uttrycka sig eller i samspelet med andra hundar (och risen har ju 'lugg' så de borde vara helt och håller 'utanför' om det inte heller har svansen, men inga problem). Den vi har nu är 'långsvansad' eftersom hon är född efter svanskuperingsförbudet. Hon har smällt sin svans så hon har en permanent utgjutelse på den, men det är inget som bekymrar henne. Hon har varken lättare/svårare än de kuperade med umgänget med andra hundar. Däremot får man passa sig för piskande svansar, de får rätt bra snärt i dem
Personligen gillar jag riesen bättre när de är kuperade (tycker det är snyggare) men börjar mer och mer vänja mig vid långsvansarna.
Sen har vi haft vorsteh som användes vid jakt. Han hade 1 dm av svansen kuperad när vi köpte honom som unghund. Kuperingsorsak: Skada (fanns veterinärintyg på det, men där framgick ju såklart inte om skadan tillfogats med flit eller ej). Iaf, trots en dm kortare svans än normalt så skadade han den där jäkla svansen varenda jakt. varenda gång han hade jagat så gick han och ynkade med svansen i en 'bruten' vinkel. Vi försökte faktiskt få den helkuperad eftersom det ju tillslut blev en permanent skada (han slog sönder den på samma ställe hela tiden) men veterinären var uppriktig och tyckte att 'jag VÅGAR helt enkelt inte. Det är 'för litet lidande' för att jag eg ska få kupera,och kommer de på mig ligger jag illa till'.
Vorstehn fick då ha kvar sin svans, och led pest och pina efter varje jakt. Det fanns andra vorsteh i jaktlaget och det var ungefär 40% av dem som slog svansen under jakt, de andra hade inget problem. (om det var en slump elelr ett tecken att de var de bästa hundarna som mosade svansen ska vi låta vara osagt).
Jag har även en spanielkorsning, som viftar frenetiskt men aldrig haft minsta problem.
Har även två greyhounds med rejäla 'pisksvansar'. Ingen av dem har fått några skador, därmot har hanen fått den yttersta decimetern av svansen amputerad innan han kom till mig då han slog av den i en startbox i unga dagar.
Jag kan hålla med om att vi inte ska svanskupera av estetiska skäl, däremot tycker jag faktiskt att man ska få kupera jakthundarna som faktiskt får svansproblem under jakt.