Kunna regga som hannoveranare här hemma...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 343

Cyllene

Trådstartare
Om det nu blir en lättare lösning på att regga avkommorna i tyska förbund, vad innebär det för ASVH/SWB?

Klipper från Ridsport:

" Hittills har uppfödare kunnat vara medlemmar i hannoveranerförbundet även om de bott utanför delstaten, men de har varit tvungna att komma hit för stopremieringar och fölbedömningar, säger förbundets talesman Enno Hempel.
- Lagändringen innebär att de ska kunna stanna hemma, och att vi får komma till dem istället. Det återstår ännu att fundera på hur vi ska organisera det, säger Hempel. Ändringen gäller inte specifikt för Hannover, utan generellt för tyska stamböcker."

Ett smart drag av hannoveranerförbundet om de får det att fungera. För min del skulle det innebär att jag får fler och bättre hingstar att välja på! Hannoveranerförbundet får fler avkommor reggade hos sig.

ASVH förlorar på det helt klart. Det finns många hannoveranerston i Sverige, och vill man så kan man sen regga avkomman hos ASVH ändå.

Vad tror ni?

Sv: Kunna regga som hannoveranare här hemma...

Vet att det finns folk som valt att rega sina hbl avkommor i tyskt förbund då hingsten enbart varit godkänd i tyskland och sedan regat avkomman hos asvh. Vet att de hade besök av tyskar nu i höstas/vintras som skötte allt här. Billigt var det dessutom.
Så detta är redan något som sker....
Men vilket förbund det var? *grunnar*.............öhh....

Gira :banana:

Det stämmer, men det var inte hannoveranerförbundet utan något av de mindre skulle jag tro.

Hann-förbundet är ju ett av de största, så det skulle kunna innebära att ASVH förlorade en stor mängd ston och föl om det går att lösa på ett smidigt sätt.

Det gör ju att man får mycket mycket fler hingstar att välja på, utan att behöva bekymra sig om nämnden och licenskostnaden på 5000 kr.

Många av de tyska förbunden bränner sina föl. Hur ska det ske här i Sverige?
Holsteiner uppfödarna åker till Danmark och bränner sina föl.

Vi kanske skulle starta en dotterförening till Hannoveranar föreningen i Tyskland !!!!!!!!!!

Detta låter intressant, har länge önskat detta,när startar ni:)

Jag vet att Mecklenburgerförbundet kommer hit i sommar, tydligen var de här i fjol också. De möter upp på 3-4 platser runt om.

hannoveraner förbundet är i DK varje år för dom som vill regga.där och få sina ston+föl bedömda/brända.
Dom får 2 nya svenska hästar i år där nere........

Undrar om det finns några hannoveranahingstar här i skåne ? För jag har ett importerad sto efter någon prins thatc x tror jag det var ska vara ganska fin stam någon som känner till den?

Sök på Prince Thatch här på Bukefalos så får du en del att läsa. En avkomma till honom blev godkänd i år.

Vad den här tråden syftar till är att du kan importera sperma från de bästa hannoveranerhingstarna i Tyskland och sen kan du registera dem som hannoveranare. De som inte är godkända av ASVH alltså.

Vill du använda dig av en hingst som står i Sverige (godkänd) kan du bara betäcka och registrera sto och föl i ASVH, så blir det lättast för dig.

Jag är inte säker på om Mecklenburg är godkändt av ASVH. KAn man regga en sån avkomma med gröna papper sen?

För mig som jag långt till Skåne och ännu längre till Tyskland vill jag hellre se att det går att lösa här än att behöva åka till Danmark med sto och föl.

Jag är inte säker på om Mecklenburg är godkändt av ASVH. KAn man regga en sån avkomma med gröna papper sen?

Erkända tyska stamböcker enlgt 2007 års reglemente

"Baden-Württemberg
Bayern
Berlin-Brandenburg
Hannover
Holstein
Oldenburg
Rheinisches Pferdestammbuch
Rheinland-Pfalz-Saar
Sachsen-Thüringen
Trakehner/Ostpreussiskt varmblod
Westfalen

För samtliga stamböcker krävs att härstamningen uppfyller kraven för Grundstambok I.
Varmblodshästar intagna i andra stamböcker kan medges enskild prövning."

Tack, hade för mig att det var långt ifrån alla tyska förbund. Men det var ju rätt många!

För mig som jag långt till Skåne och ännu längre till Tyskland vill jag hellre se att det går att lösa här än att behöva åka till Danmark med sto och föl.

Eftersom jag vet att Holsteiner uppfödare håller på att starta upp en dotter förening här i Sverige, så varför skulle inte vi kunna göra det med Hannoveranarna !!!!1
Jag är helt för att vi skall göra något och utnyttja den kunskap av avel som finns där.

Förslag vad gör vi ???????????

Hur många har hannoveranare här ?

Fick också höra att MF inte var godkänt av ASVH men när jag skickade in pappren för bedömning på min lillpojk (som är reggad i MF) fick jag till svar att pappren blir gröna.

Men det nya förslaget innebär ju att man inte ska behöva starta dotterförening om jag fattat rätt? Var inte förslaget till för de länder där det saknas?

Jag kan ha fattat fel!

De kanske inte blir det per automatik som de andra, de kanske kollar stammen lite mer? Det som kallas "enskild prövning".

Tanken är att även vi i Sverige ska kunna vara medlemmar direkt i Hannoveranerförbundet. Inget dotterförbund behövs. I slutet på mars fattas beslutet på årsstämman. :)

Tanken är att även vi i Sverige ska kunna vara medlemmar direkt i Hannoveranerförbundet. Inget dotterförbund behövs. I slutet på mars fattas beslutet på årsstämman. :)

Jag vet det, kanske fattade mig dåligt, men det är inte många som pratar, läser eller skriver tyska, men vill vara med.
Därför tänkte jag mig någon form av intresse förening.

Liknande trådar

C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana... 2
Svar
21
· Visningar
2 778
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka