kunde gått långt. men är för feg..

Status
Stängd för vidare inlägg.

lethal_smile

Trådstartare
hej alla hoppare. jag tittar in här från dressyren och undrar en sak..

min alldedes underbara häst är väldigt duktig på att hoppa och har hoppat upp till 1.55 med ryttare och 1,65 lös. nu är det så att han är väldigt feg och rädd på ett konstigt sätt.. han kan bjuda hur bra som helst på ett hinder och sedan stanna mitt i upphoppet. andra gånger är det något helt annat som tex. en skugga av hindret som han blir rädd för och inte vill hoppa..

innan jag köpte honom så stog han på ridskola, han kom dit som 4 åring och jag köpte honom som 15 åring. under tiden som ridskolehäst så skadade han sig.
han var med i hoppgruppen för piia pantsu och skulle hoppa vattenmatta men kom fel, föll och bröt nosryggen, så jag förstår att han inte vill hoppa vattenmattor. senare skadade han också höger bakknä vilket ledde till en pålagring och hans tid som ridskolehäst är över.

han blev triangelmärkt och fick komma till mig. pga. pålagringen och hans konstiga rädsla för hinder så dressyrar vi istället..

dock kommer vi nog att ta några språng då och då.

nu till dillemmat.. han älskar att hoppa men är rädd för hindrena.. :confused:
jag tror att om han inte hade varit så feg så hade han kunnat gå riktigt långt inom hoppningen..

vad tror ni? och har ni några tips på hur man kan bota hans rädsla för hinder?:bow::bow:

Sv: kunde gått långt. men är för feg..

träna jättemycket på lågalåga hinder, så att du bygger upp hans självförtoende igen, så att han känner sig riktigt säker innan du börjar höja, det är väl bara att helt enkelt vänta ut honom tills han känner sig säker och trygg igen, det är ju inte så konstigt att han är så osäker med tanke på vad som har hänt..

träna jättemycket på lågalåga hinder, så att du bygger upp hans självförtoende igen, så att han känner sig riktigt säker innan du börjar höja, det är väl bara att helt enkelt vänta ut honom tills han känner sig säker och trygg igen, det är ju inte så konstigt att han är så osäker med tanke på vad som har hänt..

glömde skriva innan att det som hände var för över 4 år sedan.. han har hoppat massor sedan dess men inte samma höjder..

men han stannade innan olyckan också.. tycker han att något är farligt så vill han inte hoppa

tack för tipset :D

Senast ändrad:

Jag förstår nog inte riktigt... Vad menar du med att hästen skulle kunna gå riktigt långt i hoppning? Den har ju blivit triangelmärkt?

Träna jättemycket tycker jag är en dum ide med en T-märkt häst med en pålagring i ett bakknä..

TS - jag tycker att du ska låta bli att regelrätt hoppa/hoppträna den. Låt honom skutta små pyttehinder om du nu prompt vill hoppa och vet anser knäet pallar det.

I övrigt blir jag ledsen när jag läser sånt här, det finns en anledning till T-märkningen, och den ska respekteras oavsett hur talangfull hästen är eller hur långt den kunnat gå utan skadan.

Träna jättemycket tycker jag är en dum ide med en T-märkt häst med en pålagring i ett bakknä..

TS - jag tycker att du ska låta bli att regelrätt hoppa/hoppträna den. Låt honom skutta små pyttehinder om du nu prompt vill hoppa och vet anser knäet pallar det.

I övrigt blir jag ledsen när jag läser sånt här, det finns en anledning till T-märkningen, och den ska respekteras oavsett hur talangfull hästen är eller hur långt den kunnat gå utan skadan.

Jag håller med! Är den T-märkt så finns det en anledning till det. Jag har själv lämnat bort en T-märkt häst och skulle bli vansinnig om de nya ägarna började hoppträna.

Och TS, se över reglerna för T-märkta hästar så att du vet vad du får och inte får göra!

Varför hoppa en T-märkt häst som har problem i ett bakknä???

Hade jag varit du så hade jag verkligen inte börjat hoppa en T-märkt häst.
Han har faktiskt fått märkningen av en anledning, tänk på det.

Måste du tvunget, så ta ut en vet först.

Jag förstår nog inte riktigt... Vad menar du med att hästen skulle kunna gå riktigt långt i hoppning? Den har ju blivit triangelmärkt?

jag menar att om han inte hade varit feg och inta hamnat på ridskola så hade han nog kunnat nå långt..

men nu var han feg och hamnade på ridskola, skadade sig och blev triangelmärkt

eftersom jag är så insnöad på dressyr så kommer jag juinte hoppa jättemycket.(och inte tävla heller)

jag har pratat med tre olika vet och min hovslagare och alla säger samma sak: han kan gå mer och han kan hoppas eftersom pålagringen sitter som den gör.

ridskolan triangelmärkte honom för att få ut pengarna på honom endast för att han inte skulle kunna gå 3 timmar/dag, 6 dagar i veckan..

min fråga var inte kan han gå jättelångt nu efter skadan utan om han inte varit så tittig och rädd som han är och inte hamnat på ridskola. tror ni då att han skulle kunna ha gått långt som hopphäst?

till alla: jag vet att han är triangelmärkt med en liten pålagring i ett bakknä.. jag är ju fan också hopprädd så om ni tror att jag tänker hoppa 1.20 hinder med denna hästen så tror ni fel.

Senast ändrad:

Hade jag varit du så hade jag verkligen inte börjat hoppa en T-märkt häst.
Han har faktiskt fått märkningen av en anledning, tänk på det.

Måste du tvunget, så ta ut en vet först.

det finns många t-märkta hästar som hoppas. men deras skador kanske inte sitter på samma ställe som på min häst..

har snackat med både vet och hovis och jag får hoppa för dem.. bara jag inte hoppar för högt och förlänge.. men en gång i månaden och hinder som ligger på 70-80cm är tillåtet

Varför hoppa en T-märkt häst som har problem i ett bakknä???

för att hästen älskar det och pålagringen inte stör.

pålagringen stör inte hans rörelser eller något sånt.. han kunde bara inte gå som ridskolehäst längre och därför blev han T-märkt

Men T-märker inte en häst bara för att den ska gå på ridskola.. Försäkringsbolagen vill att det ska vara en sån skada/defekt som gör att en T-märkning verkligen behövs. Det finns en anledning till att de har en triangel på rumpan, om pålagringen inte "hade stört" så hade den inte hamnat där över huvud taget.

Säger väl sig sjävt att en häst som inte klarar vanlig lektionsridning, t-märks och defintif INTE ska hoppas några höjder.
Möjligrn SMÅ skutt

Men T-märker inte en häst bara för att den ska gå på ridskola.. Försäkringsbolagen vill att det ska vara en sån skada/defekt som gör att en T-märkning verkligen behövs. Det finns en anledning till att de har en triangel på rumpan, om pålagringen inte "hade stört" så hade den inte hamnat där över huvud taget.

det var inte innan han blev ridskolehäst som han blev t-märkt.

alla tre vet säger samma sak: pålagringen stör inte

Säger väl sig sjävt att en häst som inte klarar vanlig lektionsridning, t-märks och defintif INTE ska hoppas några höjder.
Möjligrn SMÅ skutt

jag hade inte tänkt hoppa några höjder. men om nu vet säger att han kan hoppas så säger vet det..

dessutom var det inte detta som den stora frågan gäller.. utan OM han inte blivit ridskolehäst.. tror ni att han hade kunnat gå långt då????

Det skulle stå man T-märker inte en häst bara för att den inte ska gå på ridskola.

dessutom var det inte detta som den stora frågan gäller.. utan OM han inte blivit ridskolehäst.. tror ni att han hade kunnat gå långt då????

Det där är en helt hypotetisk fråga som ingen som inte har sett hästen kan svara på och jag ser därför ingen framtid för tråden i dess nuvarande form och heller inte på forumet träna och tävla hoppning så därför låser jag den.
Om någon har några relevanta invändningar till det så kan ni slänga iväg ett PM till mig.

LenaH, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Hoppning ja är då inbiten dressyrare med en helt underbara ponny som kan allt till msv dressyr, msv a hoppning:) själv har ja alltid ridit...
Svar
12
· Visningar
1 561
Senast: fenny_92
·
Hoppning Ni som hoppar och har er, hur fasen bygger ni upp erat självförtroende så ni vågar hoppa högt? Jag klarar knappt av att hoppa över 50...
Svar
19
· Visningar
1 574
Senast: Arabizar
·
B
Hästmänniskan Hej! Jag är en 28-årig sk återfallsryttare som nu känner mig otroligt sugen på köpa häst igen. Känner mig dock väldigt splittrad till...
Svar
9
· Visningar
1 568
Senast: Buppisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?