Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

E

eapea

Behöver kreativa råd!
Tog hem en häst för två och ett halvt år sen, då 17 år gammal, från ett ridskoleliv. Krubbitare med regelbundna koliker (vet jag nu...). Jag valde att inte ha krubbitarrem i stallet. Stolparna i hagen har fått lida för det.
Inga problem hos mig alls på 2,5 år fram tills nyligen. Då inträffade först en rejäl grovtarmsrubbning i form av akut diarre, riktigt illa, och fick stå på Ultuna i sex dagar. Fick hem henne då man lindrat det akuta men hon hade slutat äta, kanske pga isoleringen. Kommit igen så sakta och fick aldrig helt klart för mig den direkta anledningen till utbrottet. De gav magsårsmedicin utan klar diagnos. Nu har vi senaste veckorna haft två anfall av kolik som i och för sig har gått över utan behandling men jag är klart oroad över situationen. Kan nämnas att jag börjat med krubbitarrem i stallet bara för att?
Mag-tarm pulver i betfor ratas, prövar med loppfrön men ger inte rek. giva för då äter hon inte, suck!
Jag frågar mig om jag kan rå på detta eller om hennes stressbeteenden kommar att vinna. Står nu i litet stressfritt stall jämfört med tidigare liv. Motioneras med promenadridning 3-4 ggr vecka.
Funderar verkligen över vad det är som förorsakat den senaste tidens problem då vi haft 2,5 år helt utan problem, allt annat lika.

Rådvill över vad jag kan göra i denna situation, är det bara att gilla läget och hoppas att det varit tillfälligt oflyt?
Som sagt hon krubbiter, luftsnappar och käkar trä. Äter nu hö och betfor och mineraler men inte havre eller korn som förut då vi inte kommit igång riktigt efter magturerna.
Råd?
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Krubbitarremmen kan du ta av :) Krubbitningen/luftsnappningen ger ej kolik, och hennes beteende är stressnedsättande. Har man krubbitarremmen på byggs behovet av beteendet upp och när den tas av ökar beteendet rejält. Krubbitarrem i sig strider faktiskt mot djurskyddslagen (då hästens naturliga beteende blir såpass begränsat).

Har hon fri tillgång till grovfoder?
Hur är det med utevistelse? Hur ser hagarna ut?
Krubbitning är ju främst en frustration över icke tillfredställt tuggbehov, men om det är befäst sen tidigare kan det iofs komma tillbaka vid olika sorters stress.

Har du provat olika mag-tarm-medel? Inte ändra för snabbt, men se om du kan få i henne nåt. Vill hon inte äta kan du blanda upp med vatten och spruta in i munnen.
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Ge henne bakjäst, smula den över betforen och rör om ordentligt. Många hästar älskar jäst och äter den gärna bar. Bakjäst är det enda som har riktig effekt och hjälper tarmen att bygga upp en bra tarmflora. Eftersom du nu vet att hon har haft koliker så ge henne bakjäst året runt. Jag ger mina en hel om de har problem med magen eller vid foderbyte (tänk på att byta hage är ett foderbyte) sedan går jag ned på en halv när det har lugnat sig och vid pälssättning/fällning. Övriga året ger jag en kvarts paket. Det är den vanliga blå förpackningen som finns i mataffären.

Ta av krubbitarremmen, forskning visar att krubbitning inte ger koliker utan att det förmodligen är så att krubbitare har känslig mage och biter eftersom det frigör måbrahormoner. Om du hindrar krubbitningen mår din häst bara sämre eftersom den inte kan ta till det beteende som lugnar den i stress situationer.

Undvik kraftfoder i möjligaste mån. Kraftfoder är så gott att det stressar hästen. Kraftfoder stör också tarmen eftersom det inte är naturligt för hästen att få så mycket stärkelse på en gång. Det bästa är att hitta ett grovfoder som uppfyller alla behov.
Ge om möjligt fritillgång så att hästen hela tiden har något att tugga på. Det lugnar, ger bra förutsättning för att magen ska må bra och minskar ofta krubbitningen.

Lägg in grenar i hagen, främst av asp och ask. Det gillar de och ibland kan det ta bort stolpbitandet. Sätt isolatorerna på stolparnas topp så slipper du förhoppningsvis att hon biter sönder dem.
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Mitt fullblod lyckades jag få att sluta krubbita med proviva, Gav honom ca 4 dl i kvällsbetforen i två veckor, sen uppehåll två veckor, sen en ny kur. efter den andra kuren så avtog krubbitandet och nu gör han det bara om någon råkar lägga ett täcke, eller annat bitvänligt över boxkanten. Trädet som han bitit på ute har inte heller några nya bitmärken. Linfrö ger jag åxå, men han blev gasig av en dl giva i veckan, så han får ca en tsk om dagen som jag kokar tillsammans med helhavren till en gröt. Hö har han fri tillgång på.
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Hej och tack för ert engagemang!
Till saken hör att jag under de första två åren tog bort krubbitarremmen som hade med sig när hon kom till mig och det hände inget under den perioden. Sen började jag igen efter grovtarmsrubbningen men det var inte helt övertänkt utan ett sätt att förändra något efter den omgången. Jag slutar nog igen efter ha sansat mig och läst och funderat.
Meen, grovfoder får hon i två givor ute under dagen, alltså inte fri tillgång menhon lämnar dagligen massor ute men äter det mesta som hon får inne, 2 ggr. Fodrar alltså grovfoder 4 ggr per dag. Ute blir det mest spill och så snart det rör sig på gården tex vid fodring så går hon till stolparna och börjar hulka.
Är det värt att kasta ut mer hö ute??
Bakjäst köpte jag direkt efter hon kom hem från Ultuna men det kanske är värt att fortsätta testa. Som sagt mag-tarm pulvret gör att betforn ratas helt, även det minsta lilla i givan.
Utevistelse mellan ca kl 6 på morgonen och 17 på kvällen, mer än hon haft förut i sitt ridskoleliv alltså.
Vinderhage om ca halv hektar för eget bruk mend kompisar intill. Går ensam då hagkompisen (lättfödd och överviktig) åt upp hennes hö medans hon gick och bet på stolpar. Inte helt bra lösning är jag medveten om. Vi har tre hästar i stallet i varsin hage av olika skäl men de går intill varandra.
Funderar på lusern som tillskott då vi har lågt proteinvärde på höet (men ok energi). Har ännu inte gjort någon djupare analys av foderstat sen jag analysen på höet.
Mmmmhmmm, fortsätter fundera, och kom gärna med ideer!!

Red idag och vi hade en harmonisk stund ute, härligt.
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Blev hon bättre av magsårsmedicinen, och hur länge åt hon den?
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Blev hon bättre av magsårsmedicinen, och hur länge åt hon den?

Den fick hon under tiden på Ultuna, 5-6 dagar. Fick inget recept med mig hem. Som jag förstått gav de "om i fall att"...
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Okej, då borde de inte sett någon direkt effekt av det därinne då antar jag.

Att jag undrade var eg av flera anledningar. Dels så kan svält/att de äter krattigt ge magsår ganska snabbt, på ett knappt dygn utan mat kan magsår utvecklas nämligen. (Även om det givetvis inte betyder att alla hästar som är helt utan mat knappt ett dygn får magsår då). Dels så första tecknet när mitt fbl hade magsår var att han började äta dåligt, sen slutade han äta (och fick atypisk kolik, magen var igång etc men han hade ont i magen).

När han fick magsårsmedicin så på 2-3 dagar syntes STOR skillnad. Första svängen fick han det på ren misstanke, dvs utan att gå ner med kamera (man ville inte svälta honom). Enorm effekt på ett par dygn, och han började äta igen etc. De trodde då det skulle räcka med 1 v, så han fick en vecka.

Inom 3-5 (minns ej exakt) dagar var det klippt igen, och han backade av maten och fick samma atypiska koliksymptom igen. Den gången gick de ner med kamera och han hade både läkta (sen första magsårsbeh), sådana som var några dagar gamla och dessutom helt nya (från svälten) magsår. Sattes på magsårsmedicin igen (stod inne på Ultuna några dagar, och utreddes även för om det var ev övrigt knas i magen, de tog blodprov och ultraljudade tarmen osv) och samma sk där, på bara några dygn så 'som ny'. Den gången fick han längre behandling, först 2 v på full dos, sen åb med ny gastroskopi där man bara såg läkta, då gick vi ner i dos.

Så tänkte om den hade blivit bättre, så kanske det blivit för min, att man slutat för tidigt och/eller att när den inte ville äta fick den magsår även fast det inte var med från början. Dock, om Ultuna inte ansåg man behövde fortsätta behandlingen hemma så lär de ju endera uteslutit magsår eller sett 'noll effekt' av behandlingen därinne. (Det var Ultuna som behandlade min med).

Tyvärr inget riktigt råd ang krubbitningen, de kan ju ha det som invant beteende, men i ditt fall har det ju försämrats nu jmf med förr vilket ju beror på nåt, men vad är ju värre. Äter den som den ska igen?
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Vad skulle hon säga om lösdrift och fri tillgång på grovfoder? Det tillsammans med en kompis borde ge en ganska harmonisk häst. Hon kan gå in om hon vill, hon kan gå ut om hon vill, hon kan äta när hon vill, och som någon skrev, försök att ge grenar att sysselsätta sig med istället för att agera termit på stolparna och inredning.
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Alexandra: De utredde inte mer på Ultuna som sagt... och inget fick jag med hem så det var en behandling om i fall att. Hon blev antagligen så deppig och ville inte äta alls av isoleringen att de valde be mig hämta henne så fort det akuta var över. Innan hon åkte in pga av diarre kunde jag inte se att vare sig svältit (sig själv) eller ätit kraftigt.
Hästen äter som hon ska igen vilket skedde inom någon vecka efter hon kom hem men jag har precis konstaterat att hon behöver mer protein då höet har för lågt värde, kvot 3 (protein/energi).

Min teor om krubbitningen/luftsnappningen/träätningen är att de hållit på så länge att det svårt att bryta bara därav. Men vad är hönan/ägget i symptom magtarmbesvär/stressbeteenden....?

mul: Lösdrift kanske kan ordnas men har just nu ingen inneboende som hon skulle kunna gå med (eget stall). Hon har också gått med haggrannen under de föregående två åren men haft alla stresssymptomen då också, tyvärr. Där ser jag ingen ändring med anledning av de nu går var för sig. Ibland kunde hon även stressa? sin hagkompis genom att, i sakta mak, driva henne runt framför sig till olika platser i hagen. OBS! Jagade inte!! Är ingen hästpsykologikunnig men det såg verkligen ut som om hon drev kompisen runt då och då under dagen, utan att jaga. En amatörteori kanske?
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Jo det är ju det med hönan och ägget som är det svåra, därför jag tänkte om hon kunde fått t ex magsår, dvs att det var magbesvär som utlöste. Men så låter det ju inte, så tillbaka på 'ruta ett'.

Är ju verkligen ursvårt att ta reda på, speciellt när de har det som invant beteende. Men gissningsvis känns det som magen är grunden? Iom kolikerna, och krubbitning ger ju inte kolik har de kommit fram till, men magbesvär kan ge/öka krubbitning.

Kan det vara något utifrån som gett kolikerna? Äter frostgräs? Även om hon inte reagerat förr kan hon ju kanske reagera nu iom att hon haft tarminflammationen? *spånar*
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Tanken bakom att jag började med loppfröna var att hjälpa till ifall hon får i sig skräp när hon går och betar eller tom träflis från en och annan stolpe. Ger 1/2 dl morgon resp kväll. Nu verkar bakteriefloran normal mot bakgrund av hur bajset sett ut en längre tid men kanske finns det andra faktorer att väga in också och frågan är hur skört systemet i magen är?
Frostgräs inte särskilt troligt, första anfallet av lättare kolik kom innan frosten och andra efter men tror inte det är orsaken men vad vet man..?
Kan inte gärna ha hästarna inne vid frost heller tycker jag.
En annan fundering jag har gäller avmaskning mot stygflugelarver då hon hade ägg på benen i somras. Efter den diarren hon hade kanske de larverna föjde med ut? Känns läskigt att skicka ner en avmaskningskur i den hästens mage men jag ska ta upp frågan med min veterinär så klart.
Funderar också över kolikanfallen som ändå varit ganska lindriga och nästan gått över av sig självt. Har alltså inte behövt ta ut veterinär och sonda etc utan kramperna har släppt av dig självt efter promenader och övervakning. Detta kan ju ha hänt fler gånger då någon människa inte varit närvarande.
Ja, man funderar mycket...
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Jo, just de där kolikerna som gjorde jag började fundera på om magen kunde vara irriterad (typ jmf med magkatarr hos folk eller så), utan att det syns utanpå. Men är ju eg omöjligt att veta just när det inte syns utanpå. Du får nog fortsätta som du gjort, och helt enkelt vänta ut och se lite om koliksymptomen fortsätter, då får du ju försöka utreda igen.

För teoretiskt kan de ju ätit ngt 'dumt' i hagen och ätit sånt den när det fanns mer gräs skulle ratat, eller ha ngn magkänning, eller så är det bara en olycklig slump den haft två kolikkänningar nu osv osv.

Jag håller tummarna att det reder ut sig, det är så påfrestande när man inte vet vad som är fel och varför och inte kan hjälpa dem =/
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Krubbitning ger inte i sig kolik. Krubbitning är en beteendestörning och kan dessvärre vara svår att få bukt med, man kan ju prova alla möjliga sysselsättningar men en del hästar vill ändå inte sluta med det. Men då de kan svälja mkt luft kan detta ge en störning i digesitionskanalen. Man kan även se över hästens vatten, då hästar är bland de känsligaste djuren för dålig vattenkvalite, då deras mikrober finner man inte för än i slutet av grovtarmen och då har vattnet ju redan passerat allt och kan ha påverkat hästen. Har också hört att många ger jäst men har mkt svårt att tro på de då det är så att jäst har en jäsningsprcess och innehåller saker som man måste ha enzymerna gallsaft för att bryta ner, men hästen har ingen gallblåsa. Sedan har jag även hört att jäst innehåller stärkelse (INTE SÄKER) men deta ska man ju inte heller ge för mkt till en häst då hästens tuntarm inte har tillräckligt med ammulas för att bryta ner det och detta kan leda till mag- och tarmrubbningar. Detta kan även uppstå om man ger för mkt spannmål. Mitt råd är att se över din foderstat och ge ett kvalitets grovfoder i första hand och sedan kan man i det eventuella kraftfodret tillsätta linförolja, man kan även kontakta ProEquo och se vad det har för tips på tillskott. Sedan är det ju så att magsår kan ge koliksymptom. Lycka till och hoppas att de löser sig!
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Har också hört att många ger jäst men har mkt svårt att tro på de då det är så att jäst har en jäsningsprcess och innehåller saker som man måste ha enzymerna gallsaft för att bryta ner, men hästen har ingen gallblåsa.

Faktum är att Saccharomyces cerevisiae är ett av FÅ saker det forskats på som magtarmmedel för häst. Saccharomyces cerevisiae är alltså det vi i dagligt tal kallar för bakjäst.

"The strain of S. cerevisiae used was able to reach and survive in the cecum and the right ventral colon of the horse but not to colonize them. Consequently, yeast additive should be provided with each meal to modify microbial profiles and fermentation patterns"

Citerat ur:

Effect of a preparation of Saccharomyces cerevisiae on microbial profiles and fermentation patterns in the large intestine of horses fed a high fiber or a high starch diet1
B. Medina*, I. D. Girard , E. Jacotot and V. Julliand ,2

http://jas.fass.org/cgi/content/full/80/10/2600

Jag var också skeptisk innan, men det där övertygade mig. Idag använder jag uteslutande färsk jäst (det är ju samma sak fast torrjäst i de många dyrare preparat man kan köpa som magtarmbalanserade till häst) och på mina har det iaf fungerat bättre än andra prep (minus proequo, det är oslagbart.)
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Om den inte har haft kolik på hela tiden hos dig skulle jag maska av den oavsett träckprovssvar. Här fick jag maska av trots 0 EPG pga styngflugans återkomst. För vad gör de med magen på en redan känslig häst? Tänker även på kolik av bandmask.

Gjordes ingen gastroskopi?

Hur ser tandstatusen ut. Ingen Vet. eller tandläkare åtgärdade foderinpackningar mer än att de rensades- ekorrhjul.

Probiotika är säkert bra, men det viktigaste är att finna orsaken.

Sätt isolatorerna ovanpå stolparna o mer grovfoder så får den annat att tänka på. Den borde ha ngn kompis som gör den lycklig- rätt häst. Den har säkerligen haft en flock hela sitt liv.

Hur som haver... Lycka till nu:laugh:
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Du ger inte matolja/majsolja? För det är en jätte bra grej att ge hästar som får kolik, men häst får en skvätt varje dag nu för att smörja tarmarna lite.. och sen jag började med det har han inte haft kolik :)
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Mmhmm, tack för era funderingar.

Vattnet bör vara ok, vi har kommunalt.
Bakjäst har jag funderat över, i alla fall direkt efter diarren men kanske ngt att överväga fortsättningsvis.
När det gäller avmaskningen tar jag det med veterinären. Hästen har nollat alla år hos mig och mått bra hittills.
Ingen gastroskopi gjort.
Tandstatus ok, veterinär kollat/raspat årligen.
Det där med en egen flock vore önskvärt men vi är bara tre i stallet och av olika orsaker går de inte ihop (matvanor resp hingstig valack). Vill inte gärna slänga ut hyresgästerna för att jag behöver nya:-)

Nåå- just nu tar jag en dag i taget och kanske har det bara varit en tids oflyt får jag intala mig då och då.
Magproblem är inte särskilt trevlig då det är så himla svårt att veta vad man ska åtgärda.
Kan också nämna att det är en foderhäst som ägs av en stiftelse så jag äger inte helt frågan om hästens framtid men hon har mycket kvar att ge som ridhäst och kompis.
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Ja men, då var det dags igen. Kolikanfall nr 3 på 4 veckor.
Hästen låg ner i hagen när jag kom för att ta in dem, reste sig upp och in i stallet på skakande ben. Stod och vacklade i boxen och la sig för att genast resa sig upp. Då ringde jag vet som varit ut och kollat at och gett kramplösande. Ingen förstoppning, "bara" gaser. Ser väl ut att överleva denna gång också men det tär på mig.
Jaa, ville bara prata av mig.
 
Sv: Krubbitning, kolik och andra mag-tarm rubbningar

Ja men, då var det dags igen. Kolikanfall nr 3 på 4 veckor.
Hästen låg ner i hagen när jag kom för att ta in dem, reste sig upp och in i stallet på skakande ben. Stod och vacklade i boxen och la sig för att genast resa sig upp. Då ringde jag vet som varit ut och kollat at och gett kramplösande. Ingen förstoppning, "bara" gaser. Ser väl ut att överleva denna gång också men det tär på mig.
Jaa, ville bara prata av mig.

Jag vet att det är långsökt men det kan inte ligga någon annan sjukdom bakom? Min förra häst hade kolik på kolik som symptom på hennes bakom liggande sjukdom. Hon hade någon skada på nerverna, var lyckades vi aldrig utreda. Hon headshakade, fick kolik på kolik, fick korsförlamning och blev allt sämre. Till slut hade hon ont i hela kroppen och jag fick ta det svåra beslutet att ta bort henne :cry:

För att hjälpa henne med kolikerna gav jag en hel bakjäst om dagen enligt veterinärens inrådan. Hon hade några koliker till precis i början av jästbehandlingen men sedan försvann det. Jag hade gått igenom hela sortimentet med mag-tarmpreparat utan framgång men jästen var det som hjälpte till slut.
 

Liknande trådar

A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
7 952
Senast: moonstruck
·
Träning Jag är så LESS på att höra alla missuppfattningar om krubbitning! Jag har själv haft två krubbitare och pluggat hästbeteende på SLU. Jag...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
31 255
Senast: true_blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp