Krubbitarrem eller ej

skatten

Trådstartare
Tycker det verkar bli vanligare att man inte använder rem på krubbitare.
Era reflektioner på detta?
Verkar finnas olika "skolor" någon som vet vad de stödjer sig på?

Sv: Krubbitarrem eller ej

Haft två fd galoppörer som krubbitit. Den ena hade rem när han kom men muskeln i nacken kändes så deformerad att jag tog av den. Den andra hade ingen rem. Ingen har haft kolik eller något annat problem.

Ungefär samma här, haft tre st, en utan som klarade sig bra, en med rem men som drog i sig rätt myckrt ändå. Och en stackare som fick gaskolik ofta...
"Trenden" nu verkar vara att det är bättre utan rem. Det kanske det är men jag har aldrig hört varför

Vi har en krubbitare i vårat stall. Hon har ingen rem. Det som har gjorts är att sänka krubban och vattenhinken så att dessa hänger långt ner på väggen så att hon inte kan ta stöd där. Fungerar bra för den här hästen. Hon krubbiter inte utomhus.

Ja, den "nya" inställningen grundar sig forskning på stereotypa beteenden så som tex krubbitning är, och man har där fastställt att hästen mår bättre av att få utöva beteendet, med grund att det är ngt i närmiljön som behöver förbättras. Med andra ord, så snarare än att försöka kväva ett symptom, så försöker man istället anpassa miljön för att minimera beteendet, alternativt, om hästen har kvar lite av det stereotypa beteendet trots bra miljö, så bedömer man inte beteendet vara av primär vikt som är skadlig för hästen.

Mycket kortfattat nu, har lite brått ;)

Det jag har fått lära mig är att krubbitning är en stereotypi och beror på miljön, det smittar inte och eventuellt hjälper det hästarna att dra ned luft i magen för att de har problem med den, t ex pga för lite grovfoder, stressig miljö eller för lite utevistelse. Det sista vet jag inte om det är belagt, men fick höra det av en lärare på Strömsholm.
Har själv en krubbitare som slutat till 99,9%, har aldrig haft rem och aldrig fått några problem av att bita.

Ja, den "nya" inställningen grundar sig forskning på stereotypa beteenden så som tex krubbitning är, och man har där fastställt att hästen mår bättre av att få utöva beteendet, med grund att det är ngt i närmiljön som behöver förbättras. Med andra ord, så snarare än att försöka kväva ett symptom, så försöker man istället anpassa miljön för att minimera beteendet, alternativt, om hästen har kvar lite av det stereotypa beteendet trots bra miljö, så bedömer man inte beteendet vara av primär vikt som är skadlig för hästen.

Mycket kortfattat nu, har lite brått ;)

Mycket bra kortfattat sammanfattat :)

Skulle aldrig sätta rem på min häst som krubbiter. Det är ett såpass invant beteende och att försöka hindra henne från att göra det genom att sänka krubban eller på något annat sätt försvåra för henne skulle bara göra henne stressad.

Däremot har jag gjort allt jag kan för att hon ska VÄLJA att inte krubbita. Hon går på lösdrift i flock, stor kuperad hage med några träd och en bäck samt fri tillgång på hösilage. Hon rids regelbundet och varierat och får tillräckligt med vila. Allt för att hon ska ha det så bra och naturligt som möjligt.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
542
Senast: CarEr
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit