Krubbitare- tips och råd

E-llen

Trådstartare
Jag har en 3-åring som krubbiter främst i samband med fodringar. Har läst att de kan orsakas av att stressig miljö, dåliga rutiner mm. Han står i en stalldel med en shettis som sällskap, väldigt lugnt och inte de minsta stressigt med t ex mkt spring. Angående rutiner går de ute mellan 8-18/19 och äter mycket bra Hösilage. Har provat ge halm samt mer grovfoder men inget av de hjälper.

Kan de vara så att han har ont i magen som jag läste att de kan ha? Vad finns de för åtgärder att vidta? Lösdrift är inget alternativ för mig då jag har eget stall.

Tacksam för svar!

Sv: Krubbitare- tips och råd

Börja med att kolla upp så hästen inte har magsår eller början till det.
Eftersom den gör det vid utfodring så får du också se över rutinerna som har där. Hur länge har den varit utan foder? Har den rätt foder? o s v
För låter ju som om den blir stressad när det är dags för utfodring.

Ja, börja med att kolla upp om hästen har magsår.
Stallet behöver inte vara stressigt för att hästen ska stressa vid måltiderna. Min unghäst gillar tex pellets så mycket att han typ blir stressad för att han inte lyckas äta allt i en tugga :crazy: så till honom undviker jag pellets i största möjliga mån och ger lucernhack tex, det är inte lika mumsigt tydligen.

Hästar börjar inte krubb-bita för att de har ont i magen och får heller inte magsår av själva krubb-bitningen. Dock kan det ändå hänga ihop eftersom en stressad häst får beteende störningar & en stressad häst kan få magsår, det kan också beror på dåligt foder, foderrutiner osv. Alltså: den bakomliggande orsaken kan vara den samma.

Vad har du för foderrutiner?

Se till att alltid fodra med grovfoder före kraftfodret & att hästen har lite grovfoder kvar när den ätit upp kraften (om den nu får kraftfoder). Halm som strö kan också hjälpa.
Det kan också bero på sällskapet han har. Shettisen kanske inte är tillräcklig som sällskap till en 3åring.
Du kan också testa att ha den ute längre på dygnet, om du nu inte vill ha lösdrift.

Sen behöver inte alla hästar gilla "lugn & ro". ex. mitt sto var ofta stressad, "skrikig" och allmänt dryg när hon stod i ett mindre lugnt stall. När jag flyttade henne till ett större (ca 100 hästar på gården), mycket liv och rörelse från 6-ca 22 om dagarna , DÅ kunde hon slappna av och har aldrig varit så harmonisk att hantera :) även många delar i ridningen "föll på plats".

Som det är nu får han alltid hö först, men de spelar ingen roll hur länge innan kraftfodret eftersom han inte rör höt innan han fått kraftfodret. Kanske skulle man prova att ta bort kraften helt ett tag och bara ge hö?

Höjer jag fodret kommer han inte äta upp eftersom han lämnar lite redan.

Har funderat på om shettisen är för "tråkig" men då han nyligen blivit kastrerad får han ej gå med ston, vilket vi bara har för tillfället...

Du får nog ta och uppdatera din kunskap om krubbitning till lite nyare kunskap än från 1800-talet.

För numera vet man att krubbitning uppkommer av magproblem och inget annat. Endorfinerna som frigörs vid krubbitning är smärtstillande för magen och det är därför det så snabbt blir en befäst ovana hos hästar med magproblem. Tyvärr är det ju även beroendeframkallande precis som andra "droger" och därav är det mkt svårt att få en häst att sluta igen även om magproblemen blir åtgärdade. Men att börja krubbita gör de inte av någon annan anledning än smärtor från magen.

Du får nog ta och uppdatera din kunskap om krubbitning till lite nyare kunskap än från 1800-talet.

För numera vet man att krubbitning uppkommer av magproblem och inget annat. Endorfinerna som frigörs vid krubbitning är smärtstillande för magen och det är därför det så snabbt blir en befäst ovana hos hästar med magproblem. Tyvärr är det ju även beroendeframkallande precis som andra "droger" och därav är det mkt svårt att få en häst att sluta igen även om magproblemen blir åtgärdade. Men att börja krubbita gör de inte av någon annan anledning än smärtor från magen.

Fast det där är inte helt sant ;)

Det är sant att det är vanligast att det uppkommer pga dålig mage men det är långt ifrån så i alla fall.

Fast det där är inte helt sant ;)

Det är sant att det är vanligast att det uppkommer pga dålig mage men det är långt ifrån så i alla fall.

Jo det är så i alla fall det uppkommer pga magen sen att vissa inte inser att deras häst verkligen har problem med magen det är en helt annan femma, det är magen som utlöser krubbitning i 100% av fallen.

Du får gärna hänvisa till nån studie som visar det , så att jag kan "uppdateras".

Till TS du kan prova ge bara grovfoder :)

Prova att lägg ut många högar i hagen så att han får gå runt och sysselsätta sig under dagen, försök att ha fri tillgång även under hagtiden - kan vara svårt om du har en hungrig shettis som sällskap. Se till att han har fri tillgång i boxen också och förläng hagtiden så att han inte står inne så mycket...som det är nu står han ju inne mer än vad han är ute...Även fast du jobbar med honom kan du ju släppa ut honom i hagen igen efter han har jobbats klart...

Försök bryt beteendet så fort som möjligt. Låt honom vara ute när ni fordrar de andra hästarna så att anspänningen inte uppkommer...ta ut honom direkt på morgonen och låt honom äta frukosthö ute och ta in honom efter nattfodringen... låt bli kraftfoder ett tag om möjligt, för magens skull...Bra att du har eget stall- då kan du ju låta honom och sällskapet vara ute länge...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12498408
Visserligen bara på unghästar men ändå relevant.

Här diskuterar de salivproduktionen hos hästar och visar att det är ökad salivproduktion hos krubbitare då saliven ökar pH i magsäcken och därmed minskar irritationen i slemhinnan. Irritationen uppstår pga. lågt pH i samband med för mkt magsyra vid magkatarr och magsår tex orsakat av för mkt kraftfoder och för få utfodringsintervaller).
http://www.j-evs.com/article/S0737-0806(08)00017-8/abstract

Då får du nog läsa hela svaret i länken, det står:
"Man har även sett ett samband mellan krubbitning och magsår. Först trodde man att hästen fick magsår på grund av att den krubb-bet, men forskning har visat på det omvända. Det är snarare så att hästen har problem med magsår och därför krubbiter.

Jo det är så i alla fall det uppkommer pga magen sen att vissa inte inser att deras häst verkligen har problem med magen det är en helt annan femma, det är magen som utlöser krubbitning i 100% av fallen.

Konstigt att veterinär som forskat i ämnet vid SLU hävdar att det inte är så då.
Jag tror faktiskt mer på veterinären som forskat i ämnet än på dig.

Konstigt att veterinär som forskat i ämnet vid SLU hävdar att det inte är så då.
Jag tror faktiskt mer på veterinären som forskat i ämnet än på dig.

Då tycker jag du skall visa fram något nypublicerat som styrker vad du påstår, då all tillgänglig ny forskning just går på helt andra hållet och bara mer och mer stärker att magen alltid är den utlösande faktorn. Så skall bli mkt intressant att läsa vad en forskare som går helt emot alla andra nya forskningsstudier i ämnet har att komma med.

Kan slowfeeding-nät vara ett alternativ?

Om hästen krubbiter när du ger kraftfoder så har det ju inte med grovfodret att göra. Kolla dina värden på höt i första hand och se om du överhuvudtaget behöver nåt i krubban. Är det så att du måste komplettera kan du prova att ge kraftfodret i hink ute i hagen. Även där efter att grovfodret serverats.

Funkar det med hönät i övrigt kan du ge i ett sånt. Det ger ju lite pyssel för hästen att plocka ut höt.

Tja håller med de föregående i mycket men jag undrar varför du har fodringar åt en treåring? Om det inte är en mkt lättfödd häst kanske du kan undvika fodringar och ge någon form av fri tillgång, är den lättfödd ge grovfoder ofta, mellan 4-6 ggr/dygn är rekommendationerna numera. Skippa kraftfodret och satsa dina pengar på ett bra grovfoder och ge i alla fall fri tillgång på det innan du överväger att fodra med tillskott i form av kraftfoder.

Sen måste jag fråga av ren nyfikenhet, varför är lösdrift inget alternativ om man har eget stall? För mig är det en förutsättning för att kunna bygga om uthus till vindskydd, bygga konstiga hagar med olika Paddock paradise lösningar med fodergrindar och konstiga hönät överallt. Och någon form av stall behöver mani alla fall ha oavsett om hästarna inte stängs in där så ofta.

Senast ändrad:

Tja håller med de föregående i mycket men jag undrar varför du har fodringar åt en treåring? Om det inte är en mkt lättfödd häst kanske du kan undvika fodringar och ge någon form av fri tillgång, är den lättfödd ge grovfoder ofta, mellan 4-6 ggr/dygn är rekommendationerna numera. Skippa kraftfodret och satsa dina pengar på ett bra grovfoder och ge i alla fall fri tillgång på det innan du överväger att fodra med tillskott i form av kraftfoder.

Kerry Ridgway som forskar om ämnet magsår på häst skriver att "In my opinion, there are only two kind of horses: those who have ulcers and those who are going to have ulcers". Skrämmande men tänkvärt, jag minns undersökningen som gjordes i Danmark som visade att omkring 50% av hästarna hade magsår. Allting jag har läst om hästhållning gör att jag numera har en mkt genomtänkt sådan för att försöka undvika olika problem.

Sen måste jag fråga av ren nyfikenhet, varför är lösdrift inget alternativ om man har eget stall? För mig är det en förutsättning för att kunna bygga om uthus till vindskydd, bygga konstiga hagar med olika Paddock paradise lösningar med fodergrindar och konstiga hönät överallt. Och någon form av stall behöver man i alla fall ha oavsett om hästarna inte stängs in där så ofta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka