Krossat korn

bollen__

Trådstartare
Vad är det egentligen för skillnad mellan krossat korn och "helt" korn? Vad är skillnaden mellan havre och krossat korn?

Brukar man rekommendera korn till gammal häst, istället för havre?

Varför ger man egentligen krossat korn? Är det mer energi i havre eller kornet?

Sv: Krossat korn

Havre är rikt på fett och fibrer samt höga halter av protein.
Dessvärre är det också känsligt för syreoch bör förbrukas inom 6 månader.
Krossad havre har ju som sagt redan kommit i kontakt med syret i luften, därför härsknar fettet i havren och mister lite av sin näring.

Jag rekommenderar att ge hel havre, alt. att du krossar havren direkt innan du fodrar med den.

Varför ger man egentligen krossat korn? Är det mer energi i havre eller kornet?

Korn har lägre halt av protein och fett än havren, och även lite mindre fibrer.
Däremot innehåller de mycket energi.
Det är perfekt att ge till hästar som brukar bli heta av havre.

Jag vet många som också ger korn därför att deras hästar har lätt att hålla hullet med det.

Om man har en äldre häst som lätt faller ur, är då havre eller krossat korn bäst att ge?

Så havren är alltså fetare?! jag trodde kornet var fetare..tack för svaren!!

Åldern i sig spelar inte så stor roll, frågan är väl snarast om tänderna är intakta. Är hästen fräsch och har tuggytor kvar, kan man ge hel havre (eller krossat korn).

Om hästen tål havre (och inte blir havrehet) hade jag nog satsat på havre. Det är mer tycke och smak för mig, jag har svårt att krossa korn själv (sålt min kross) och jag vill inte köpa kross som legat där man inte vet när det är krossat. Alltså blir det hel havre får vår del.

Om hästen har lätt att falla ur kanske det är bättre att titta på näringstätare kraftfoder än spannmål? Lätt för foderleda? Bra grovfoder? Det absolut viktigaste är att välja ett kraftfoder som kompletterar grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 987
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka