Krossad havre,försvinner näringen?

charmant

Trådstartare
En tjej i stallet sa i härom dagen til mig att näringen försviner i krossad havre och korn ca 3 veckor efter att man öppnar säcken??Då äter min häst tyå luft eller?Han får inte så mycket havre så en säck räcken betydligt längre än 3 veckor.Tacksam för svar. :banana: :bump:
 
dettta undrar jag oxå över..
min pappa frågade mig hur hästarna kan tillgodogöra sig ex Hel havre, han manade att krossad liksom togs upp bättre i kroppen..
Jag hade inget svar på detta, någon som vet?
:confused:
 
Krossad havre tappat i näringsvärde eftersom att man har öppnat havrekärnana så att den har fått kontakt med luften.

Hästen tillgodo gör sig hel havre precis lika bra så länge tänderna är okej så att den kan tugga ordentligt.

Har även för mig att man inte ska ha krossad havre för länge för att den blir dålig, kan inte komma ihåg på vilket sätt den blir dålig.

Har fått lära mig att man ska använda krossad havre inom 14 dagar.

Mvh

Camilla
 
Det är inte att näringen försvinner som är problemet utan att fettet i havren kan härskna.

Jämför med en konservburk, som klarar sig i rumstemperatur hur länge som helst, så länge den är oöppnad (hel havre) men när den är öppnad ska den stå kallt och nedbrytningsprocessen sätter igång i och med att syre kommer till (krossad havre).

mvh Jessica
 
Jag har fått lära mig att man ska göra av med kross -havre/korn innom 10-14 dagar! Vi har det lättare för att vi har en kross själva å jag krossar inte mer än vad dom äter upp på 5 dagar!
 
Krossad havre och korn ska man göra av med inom 14dagar efter krossningen för att fettet i havren eller kornet inte ska hinna härskna.

Om man ser att hästen bajsat ut massor med hela havrekorn så kan man prova att lägga havren i blöt i varmt vatten(stöpa) så blir det lättare för hästen att tillgodogöra sig havren.

Korn måste stöpas om den inte krossas, detta för att kornet är för hårt så hästen kan inte tugga sönder det och därför då inte tillgodogöra sig det.

Om ni ska byta från krossad till hel...
Tänk på att tex 1liter krossad havre väger mindre än samma mängd av hel havre så att ni går efter vikt och inte liter när ni byter.
------------------
M
 
Näringen försvinner inte, men den hygieniska kvaliteten försämras snabbt. Ang hel havre så TUGGAR ju hästen fodret, ger man kross är ju bara skillnaden att man reda "tuggat" den åt hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 457
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 003
Senast: Lime
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 015
Senast: spinxx
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 543
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp