Krösrot? Vad innebär det?

Sv: Krösrot? Vad innebär det?

Tack för ditt svar.

Jag hade förstått att den ej kan ta upp näring i fodret som den ska. Kanske är det ett annat symptom.

Utveckla gärna frågeställningen! Symptom på vad?
Krösroten är som sagt det blodkärl som försörjer (större delen av) tarmen. Skador på kärlet kan leda till bl.a. försämrat näringsupptag, eftersom blodtillförseln till och från tarmen kan bli nedsatt.

Har övertagit en ettåring. Rejält maskangripen, aldrig maskad. Ej heller modern på flera år. Maskkoll visade på rikligt av spol- och blodmask. Nu maskad 3 gånger sedan mars, veterinärs ordination. Fortfarande rejält bukig. Tar sig ej i hull. Utseende nu är mycket bukig, revbenen syns och liten till växten. Pigg och glad. Inga gallor.

Har sedan mars fått mängder med foder anpassat till unghäst, men trots detta tunn. Och växer ej som han ska, eller borde. Blank i pälsen.

Veterinären gissar på att krösroten är skadad. Därav denna tråd.

Vad gör jag?

Aha, nu är jag med.
Tyvärr har jag inga råd att komma med.

Visserligen är kärlsystemet ganska sinnrikt uppbyggt, så att nätverket av omgivande kärl i vissa fall kan ta över det skadade kärlets funktion så att blodet leds via alternativa vägar. Men det beror på hur utbredd kärlskadan är, och var den är belägen gissar jag.

Vad säger behandlande veterinär (och andra kloka bukefalister)?

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 087
Senast: Freazer
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Elo
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
744
Senast: Amk
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka