Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns väl knappt någon som lägger ut en före och efterbild där man på förebilden är snygg, smal och vacker och i efterbilden tjock, plufsiga kläder, ser sur eller nedstämd ut. Men många gör tvärtom.
Alla borde sträva efter att vara hälsosamma och det inkluderar även psykisk hälsa. Att må bra i den kropp man har är alltid bättre än att inte göra det.Varför tror du att många gör tvärtom ? Det är väl ingen bra om det vore tvärtom ? När hälften av befolkningen har övervikt eller fetma? Alla borde eftersträva ett hälsosamt ideal framförallt för sin egen skull.
Alla borde sträva efter att vara hälsosamma och det inkluderar även psykisk hälsa. Att må bra i den kropp man har är alltid bättre än att inte göra det.
Jag hoppas verkligen verkligen att du inte lyckas skriva fel saker i den här tråden. Den handlar om kroppspositivitet och viktminskning i sociala medier. Håll dig till hur dessa saker kan kombineras eller skriv inget alls.
Ja jag har inga problem personligen, jag postar nästan aldrig nånting som är relevant ens. Sist jag postade nånting storleksrelaterat bestod det av en selfie i typ fullastad bil igår, med konstaterandet att jag är glad att jag inte köpte en liten YarisJag tror du kommer klara den balansen fint. Och jag hoppas du når dina mål, oavsett vilka de är och varför. Men du har ett så vansinnigt bra tänk kring frågorna, och jag tycker det är en superintressant frågeställning.
Jag såg en sån igår! Komplett med en text om hur mycket bättre hen mår nu. Så uppfriskande att se, blev så jäkla glad!Jag tror att man måste sluta posta sin viktnedgång och dokumentera det öppet. Finns väl knappt någon som lägger ut en före och efterbild där man på förebilden är snygg, smal och vacker och i efterbilden tjock, plufsiga kläder, ser sur eller nedstämd ut. Men många gör tvärtom. Det kan vara en bra början att sluta posta sådanna inlägg.
Gör oss alla en tjänst och lämna tråden ifred är du snäll.Varför tror du att många gör tvärtom ? Det är väl ingen bra om det vore enligt ditt exempel att man ser viktuppgång som något positivt ? När hälften av befolkningen har övervikt eller fetma? Alla borde eftersträva ett hälsosamt ideal framförallt för sin egen skull.
Är detta inte ett öppet forum ?Gör oss alla en tjänst och lämna tråden ifred är du snäll.
Smal är inte by default mer hälsosamt, blir jag smalare så blir jag inte mer hälsosam. Man vill undvika att sätta likamedtecken mellan smal och bättre för det leder bl.a. Till att späda på ätstörningar. Om man hela tiden blir drillad med att smalare är bättre så prioriteras det till slut över mental och fysisk hälsa.Ja, om man mår bra i sin feta kropp så är det fritt fram att posta det i sociala medier också... ?
Jag anser ju att det är bra med kroppspositivitet och om någon vill ha kred för att man gått ner i vikt så ska dom ha det också... det är ju positivt om nån går och blir mer hälsosam.
Kroppspositivism handlar väl om att alla kroppar duger oavsett friskhet eller styrka.Kroppspositivism för mig innebär att min kropp är stark, frisk och orkar mycket. För att jag ska kunna vara stark, frisk och orka mycket måste jag äta bra, sova bra och vara hyfsat normalviktig. Nu lägger jag aldrig in bilder på sociala medier med fokus på utseende eller ens träning men om jag skulle följa någon som försöker förändra sitt liv till det bättre så skulle jag också läsa "mellan raderna" tror jag? Elefanten i rummet liksom....någon gör allt för att bli starkare , smalare , friskare men skriver bara om vissa delar? Vad förmedlar det? Man kör samma koncept som alltid men klär det i glansigt papper? Eller...?
Tänker att jag gör inte som du säger utan som du faktiskt gör , alltså krasst, bantar?
Jo, och som det öppna forum det är har vi sett en hel del av dina hälsomantran och ditt derailande av trådar. Jag kan inte förbjuda dig från att skriva men jag ser gärna att den här tråden inte går samma öde till mötes.Är detta inte ett öppet forum ?![]()
Smal är inte by default mer hälsosamt, blir jag smalare så blir jag inte mer hälsosam. Man vill undvika att sätta likamedtecken mellan smal och bättre för det leder bl.a. Till att späda på ätstörningar. Om man hela tiden blir drillad med att smalare är bättre så prioriteras det till slut över mental och fysisk hälsa.
Man bör fokusera på mående inte på kroppsform och därmed låta personen själv avgöra vad den vill göra.
Självklart men jag gissar att utgångspunkten var hur man själv kan skildra en viktminskning och fortfarande hålla det kroppspositivitet.Näe, om man är rädd att drilla andra så kan man ju fokusera på hur man har förändrat sin kost till en hälsosammare, osv. Skippa före och efter bilderna då. Men dom som vill posta såna bilder får och kommer fortsatt att göra det.
@Hero - om du inte förstått trådens frågeställning så rekommenderar jag dig att antingen googla kroppspositivism eller låta bli att deraila tråden.
Tråden handlar varken om vikt eller hälsa btw.
/mod
Jag krävde liksom inga bevis för att du är kapabel att googla då."Kroppspositivism (eng. 'body positivism', även "Body Image Movement" eller ”Body Activism”) är en bred rörelse som hävdar människors rätt till sin kropp och uppmuntrar individens uppfattning att vara nöjd med sin kropp som den är."
Men Kroppspositivism och viktminskning går ju inte ihop. Hur tänkte man där ?
Om man ska vara nöjd med sin kropp som den är. Då behöver man ju inte gå ner i vikt då ? Den är bra som den är.
Man kan vara nöjd med sin kropp som den är även under förändring. Men ja du rör vid problemet som tråden syftar på, hur man kan skildra en viktminskning på ett kroppspositivt sätt."Kroppspositivism (eng. 'body positivism', även "Body Image Movement" eller ”Body Activism”) är en bred rörelse som hävdar människors rätt till sin kropp och uppmuntrar individens uppfattning att vara nöjd med sin kropp som den är."
Men Kroppspositivism och viktminskning går ju inte ihop. Hur tänkte man där ?
Om man ska vara nöjd med sin kropp som den är. Då behöver man ju inte gå ner i vikt då ? Den är bra som den är.
Man kan vara nöjd med sin kropp som den är även under förändring. Men ja du rör vid problemet som tråden syftar på, hur man kan skildra en viktminskning på ett kroppspositivt sätt.
Det var ju ff inte frågeställningen då.Jag tror det är ovanligt. Man är oftast mer eller mindre nöjd med före och efter resultatet.
Det var ju ff inte frågeställningen då.
Förstår inte varför det skulle vara hypokritiskt att vara kroppspositiv och gymma. Orsaken kan vara det, men handlingen i sig, alltså näe. Den liksom... Bara är.Överlag tänker jag att precis allt man gör i livet inte behöver vara i enlighet med den ideologi eller tro man står bakom. Personligen ser jag normer som någonting jag vill ifrågasätta och bredda, men det innebär inte att allt jag gör är normbrytande. Jag bryter inte alltid normer bara för sakens skull, men jag är medveten om de normer jag följer och är medveten och öppen med problematiken kring det. Jag försöker hitta en balans mellan att leva mitt eget korta liv här på jorden och njuta av det, och samtidigt förespråka bra saker och försöka vara ett gott exempel. Det är en balansgång, och en del kanske ser det som hypokritiskt att jag förespråkar kroppspositivism men ändå hänger på gymmet flera dagar i veckan själv. Det är okej, man får se mig som hypokritisk. Men jag försöker göra så mycket gott som jag mäktar med i livet och samtidigt njuta av mitt eget liv.
Så det jag försöker säga är att det är okej att inte alltid, jämt och ständigt, vara en exemplarisk förebild. Ibland är det okej att göra något för sin egen skull också, tycker jag. Så länge mycket man gör är bra och vettiga grejer.