Kronisk mugg?

P

Perto

Hej hej allihop! Jag är ny här på forumet och har en liten förfrågan.
Det är nämligen tyvärr så att min lilla nordis har någon form av svamp(?)infektion på båda frambenen på baksidan av framknäet. Har hört att det är ganska vanligt bland nordsvenskar. Problemet är att det vägrar försvinna! Har försökt med det mesta; jodopax, helosan, hibiscrub, aloe vera, celeston valerat comp (från veterinär), cortimyk mot fotsvamp, hydrocortison och säkert något annat som jag har glömt. Det blit bättre ett tag men sen kommer det alltid tillbaka.
Är det någon som har varit med om något liknande? Det ser ut som vita skorpor och ibland blir det sår.

Sv: Kronisk mugg?

ardennerna i stallet har också "kronisk mugg" och det bästa som hjälpt på dom är att raka bort allt hovskägg och benhår (GRYMT FULT! >.< ) och tvätta med grönsåpa varje dag samt kleta på helosan. och på sommaren tvätta med jodopax och lägga på korvsalva för att flugorna ska vara borta.

kom på att jag kanske inte ska skriva korvsalva men jag vet inte vad den heter egentligen :p
typ.. "mirakelsalva" en svrt burk med vitt lock och gul/röd ettiket. mirakelsalva eller bara allmänt hästsalva heter den nog. den luktar korv och är jätteäkclig konsistins på :p

Det är nog bra att raka av hovskägg och päls tills man får bukt med det. Även en "kronisk mugg" kan man få bukt med.
Som sagt hibiscrub tvätt, låt verka i en kvart, skölj sen, sedan är det viktigt att man masserar in balsam, ex vetriderms mjukgörande el dyl preparat och låter det verka i tie minuter... metod två utspädd jodopax i omslag varannan dag, mjukgörande salva varannan, i en vecka.... ja du vet, du har väl prövat allt? :smirk:
Hur är hagmiljön? stallet? Strö i boxen?
Linfröolja i maten fungerar oxå på att få fram en ny frisk hud. Den häst jag behandlade emot "kronisk mugg" behandlades i typ fyra månader varannan dag (trots att symptomen försvann på en vecka typ, behandlades inte med jodopaxomslag då), varefter muggen har varit som bortblåst... men det underlättar att raka bort päls, för då ser du tydligt om huden fortfarande är irriterad.
*lycka till*

Jag brukar klippa bort håret runt det drabbade området, annars skulle det inte gå att behandla alls. Just nu är det ju geggigt i hagen, men vädret brukar inte spela någon roll. Han har ju haft det här i flera år nu. Står på torv inne, för han äter halm.

Jodopaxomslag lät ju intressant. Har jag faktiskt inte provat än. Några tips på hur man får det att sitta kvar? Muggen sitter ju precis där benet böjs, så jag vet inte om det går så bra att linda.

Kan inte riktigt på din beskrivning avgöra men tycker det låter som att det är rasp som din häst har (som mugg fast det sätter sig längre upp på benen)
Där har jag fått väldigt bra resultat när jag anv. apotekets salicylsalva. Stryk på ett lager regelbundet så brukar det försvinna ganska snabbt.

jorå, framben går utmärkt att linda... ett carpusbandage.
Som sagt, du behöver ju bomull och tunnare benlindor (fleecelindor och dyl blir alldeles för tjockt, galopplindor är bra för carpusbandage).
Jodopaxen skall vara utspädd, ordentligt, som svagt the. blöt in bomullen i jodopax, o vira runt benen (när du gör ett carpusbandage skall hela benet lindas, från kota till halv överarm på hästen). kom ihåg att ha bomillen minst dubbelt virad baktill på benet för senor och ärtbenets skull , dvs precis ovanför carpus (dvs framknäet) måste du se till att bomullen ligger iaf i två lager baktill. sen är det bara att linda. I princip kan du inte linda för hårt om du har oelastiska lindor, men har du galopplindor skall men linda dom som vanligt, inte dra åt för kung o fosterland. Ett knep för att få carpuslindor att sitta kvar är att dra ett varv vet-flex upptill. Men det blir ju dyrt om man ska behandla ofta och mycket ( säger en med erfarenhet av carpusbandage). Kom bara ihåg att smörja benen efteråt. Jodopaxen torkar ut, och bör användas högst tre nätter. Och jag brukar tvätta av benen noga innan oxå.

Liknande trådar

D
Hästvård Min pålle har varit dålig till och från nu i 1 år, med mugg/rasp, lymfangit och hovröta med balltramp. Detta resulterar i att benet...
Svar
13
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka