Kronisk Bronkit???? AKUT! läs detta!!!

A

Anja586

går det att bota??? jag är medryttare på en häst som har detta. Ägaren säger att om hästen blir sämre så ska den avlivas och annars ska den gå till avel. men behövs verklgien detta? jag har läst några gamla inlägg som folk har skrivit, där dom har berättat om hur dom rider sina hästar normalt med kronisk bronkit. det har tydligen inte gått så långt än så hon är inte så jätte dålig, men hon har en massa slemm långt ner i halsen och hon hostar ofta. det har vart veterniärer och kollat på henne men hon svara inte på någon medecin. nu vet jag inte riktigt vad för medecin hon har fått men hon har fått antibiotika och en 14 dagars kur med cortison, inget av detta har hjäkpt, jag kollade lite på internet där det stod att vitlökspulver är slemlösande, och att andra medeciner så som ventipulmin, acetylcystein, opticorten ska hjälpa. och även nässlor och ishavs alger och alg caraggen ska hjälpa?? är det någon som har erfarenhet av kroniskt bronkit??? snälla ge mig lite tips!!! jag vill verkligen inte att hästen ska avlivas eller bli avelssto!!
hur vet man om det går att bota eller inte???
ägaren sa att det fanns en liten chans att hästen blir bättre om man ställer av henne på ett stall och ger henne hösilage, men ägaren ville inte ta den chansen verkade det som. att ha en häst som bara står i ett år är ju en stor utgift men ändå...

Sv: Kronisk Bronkit???? AKUT! läs detta!!!

Jag har en häst som har kvickdrags liknande symtom om hon står i dåliga stall, men hon har inte diagnosen.
Kronisk bronkit är samma sak.

Man kan förebygga sjukdomen när den brytit ut genom att hästen får stå ute så mkt som möjligt, helst utestall eller lösdrifts liknande.
Utfodra med uppblött foder samt vattnat hö eller hösilage.

Luftfuktighet i stallet får inte vara högre än75%, hästen ska inte vara inne när man sopar, det dammar i stallet.
Man ska även undvika dammigt strö, man kan tex vattna spån mm.

Sjukdomen är obotlig å förvärras i regel med åren.
Kontakta veterinär vid akut andnöd, långvarig hosta å om hostan kommer efter en förkylning.

Till det moraliska, om hästen har svårt att andas så tycker jag inte den ska ansträngas mer än att den får luft till det.
Dvs om hästen har svårt att andas om den står stilla så har den ju ännu svårare att andas vid ansträngning.

En sån häst tycker inte jag man ska använda till avel då lungorna utsätts för mer påfrestning då fölet kan trycka mot dem.
Har hästen svårt att andas så skulle jag tänka på hästens bästa å låta den somna in så att den slapp lida.
Jag vet att det är hemskt men man måste tänka på djuret i första hand.
Dessa är bara mina egna åsikter å man får gå efter eget samvete helt enkelt.

Håller med föregående, att stallmiljön är viktig för en bronkithäst. Helst lösdrift, utebox eller mycket utevistelse. Vår islandshäst togs bort pga bronkiten. Han hade även fått förändingar på hjärtat (EKG), troligtvis pga bronkiten. Hästen tappade lite av sin ork. Numer har vi lösdrift till alla våra hästar ( stall oxå) men i nuläget kanske han hade klarat sig bätte. Algerna spottade han ut...

Skulle heller inte avla på en sådan häst. Ett sto ska ha en bra grundkondition och vara frisk för att orka med att bära och uppfostra föl.

Jag har en foderponny med kronisk bronkit, helt symptomfri så länge han käkar alger. rids som vanligt av min syster. han har bott mitt i landet förut därför har han börjat hosta här nu när det blir fuktigt (bor på en ö på västkusten) annars mår han helt ok!

Senast ändrad:

Medicin kan hjälpa mot de akuta symptomen, men om hästen ska må bätre på sikt så måste stallmiljön förbättras, den kanske måste stå i utebox eller gå i lösdrift el likn, och den måste ha dammfritt foder. Många bronkithästar kan vara HELT symptomfria om de står i en sådan miljö.

Även om äg tänker betäcka den måste ju miljön förbättras, för lika lite som man kan ha en hostande o snörvlande tävlingshäst, kan man ju ha ett dito avelssto.

OM hon betäcks ge INTE INTE INTE alger!

En bronkithäst kan inte botas, däremot kan man i många fall (inte alla tyvärr) göra den symptomfri. Dvs den kan leva ett normalt liv och ansträngas normalt.

Vad krävs då för detta?

Medicinering är en sak som kan behövas i perioder, men de tar bara bort SYMPTOMEN.

Man måste ändra hästens MILJÖ för att få en verksam förändring.
För det första måste LUFTEN i stallet vara bra. Stallet ska dammsaneras (bort med allt halm och all hö. Strö med torv eller spån och ge hösilage. Man kan ge blött hö med men då kräver att man blöter på rätt sätt).
Aldrig någonsin sopa, ströa, mocka eller annat som kan damma när hästen är inne eller strax innan den ska in.
Ventilationen ska vara bra, stäng inte igen stallet för att hålla värmen, utan se till att få ut gammal stalluft och få in ny frisk. Dvs ha fönster och dörrar öppna (INTE drag dock). Lägg på hästen ett extra täcke och ta på dig vantar om du fryser. KALL, torr luft är mycket, mycket bättre än varm och fuktig.
Servera kraftfoder som kan damma uppblött eller fuktat.
Låt hästen gå ute så mycket det någonsin är möjligt. Lösdrift eller utebox är ofta skillnaden mellan fungerande häst och icke fungerande häst i sådana här fall. Dammsanerat kallstall funkar också.

Man måste byta strö och foder åt ALLA hästarna. Om du så ger hösilage och har hästen på spån, så är det näranog bortkastat om boxgrannen står på halm och fodrar hö.

Så, ofta med en bronkithäst måste man byta stall eller flytta ut till en utebox, eftersom hela stallet sällan är intresserade att ändra strö, fodringar och rutiner för en hästs skull =/

Att avla på ett sto med märkbar (dvs ej symptomfri) bronkit är vansinne, tänk dig ansträngningen som fölningen är. Och sen ska hon kunna hänga med och hålla koll på fölet när det springer runt med.

Så, hur är stallmiljön för hästen? hur är utetiderna? Hur och med vad fodras den? Vad står den på för strö? Är den symptomfri på sommarbete (ute dygnet runt)?

Alger och vitlök och jox i all ära, men det är symptomborttagning och inget botemedel.

Jag har en häst som fick diagnosen bronkit i mars i år. Han behandlades då med opticorten i fem dagar och ventipulmin och Musotec i 14 dgr.
Han flyttades till box med halvdörr. fick gå över till hösilage som han får i hönät då det är dammigt på golvet. Han står på spån. Vistas ute 9h/dag. Det är även viktigt att man mockar noga + att övriga i stallet oxså gör det då de inte skall utsättas för amoniak.
Under behandlingen så fick jag gallopera honom ordentligt varje dag och sedan hälla havre på stallgolvet så han stog med huvudet lågt så slemmet ran ut.
Hostan försvann på några dagar och slemmet blev det mindre av efter en dryg vecka. Han har endast behövt behandlas 1 gång.
Vill oxså säga att denna häst tävlar i körning svårklass och ansträngs hårt. Han är kollad med jämna mellanrum och har super kondis och mycket bra lungkapacitet.
Jag märker av det vid långa transporter till tävling då rinner det i näsan men det försvinner påen gång. Kan oxså se att det rinner lite efter arbete om han vilat. Han mår mycket bättre av arbete då hålls slemmet i schack.
En bronkit häst måste behandlas och ställas i bästa möjliga miljö och arbeta. Det är ägarens ansvar att se till att en sjuk häst har det så bra som möjligt. Jag var lite nojig över min häst i början, men nu vet jag vilken miljö han kräver och måste se till på tävlingsplatsen att han kommer ut ofta och står så luftigt som möjligt. Min veterinär säger att jag skall ringa omgående om jag hör någon hosta så han kan behandlas innan han samlar på sig slem. Jag har jobbat hårt för att ha en symtom fri häst.
Lycka till :)

så här är det

okej tack för alla svar, hästen var halt i några veckor, och då stod hon bara. när hon blev bättre så skrittades hon varje dag i tjugo minuter så hon har inte fått jobba riktigt på ungefär en månad. hon står på torv i ett luftigt och fräsh och nybyggt stall. men dom är ganska pedanta och sopar väldigt ofta! hon får vanligt hö, som inte ens är vattnat! hon står utomhus i en liten lerhage från cirka 8 på morgonen tills klockan 4. sen står hon inne i stallet, vi har ingen paddok så när man rider inne så rider vi i manegen. ägaren har sagt att vi ska vänta i tre veckor och se om hon blir bättre eller sämre. men det är ju självklart att hon inte blir bättre om miljön inte ändras11!!!! jag har läst mycket på bibloteket och på internet och det verkar som om man kan göra mycket mer för hästen än vad ägaren vill göra! detta är väldigt frustrerande att det inte är min häst så jag kan inte göra vad jag vill. men om hon var min så skulle jag ställa henne i en hage med en sällskaps häst, hälst med samma typ av problem somhon har, bygga ett stort vindskydd, ge henne rödalger tills hon blir frisk och ge henne mycket vatten och ENSILAGE! men nej!!! vad skulle ni gjort om ni var i min situation????
hästen är väldigt fin med en fin stamtavla så hon är värde mycket mer än vad jag kan betala för henne så jag kan inte köpa henne!
en liten fråga till, behöver hästar med kronisk bronkit triangel märkas?? vad inne bäregentligen triangelmärket? är det bara att dom inte får tävlas?

svårt att vet avad man ska göra i din situation mer än att prata med ägren. Min ponny har har kroniks bronkit hon var så dålig att vi trodde vi skulle få ta bort henne. Hon fick allt från ventipulmin till Cortison men inget hjälpte. Sen åt hon carrageen i ett år och blev bra! Nu får hon alger i pulverform. Äter ensilage och går ute dygnet runt. Man märker inte av bronkiten alls längre! Kan bara önska dig lycka till med hästen och hoppas att det löser sig

Sv: så här är det

Hej. Tyvärr är det så att problem med luftvägarna ställer stora krav på stallmiljön. Man kan få det att fungera genom t ex de åtgärder som andra har beskrivit men det kräver ju ganska mycket av ägarna och det är inte säkert att det räcker för att hästen ska må bra och kunna fungera i arbete.

Tyvärr, hur hemskt det är kan låta, så är det ju stora pengar det handlar om för ägaren och det är inte alltid så lätt att låta hjärtat bestämma. Bygga om stallmiljön? Ha specialfoder? Ha specialrutiner som kräver personal (tar tid och kostar pengar)? Många och dyra veterinärräkningar? Även en häst som inte arbetar kostar ju pengar i stallhyra och foder utan att man som ägare har så stor glädje av hästen. Och under tiden så har hästen det ofta inte så bra. Att ha svårt att andas är precis lika obehagligt och skrämmande för hästen som för oss.

Några här på tråden har beskrivit "solskenshistorier" där man med ändrad stallmiljö och kost har fått hästen symptomfri. De fallen finns, men jag har tyvärr en rad exempel på där hästen fått gå för länge med sitt problem och där ansträngningarna inte har hjälpt. Hästarna fick till slut tas bort och enligt min åsikt har ägarna ofta väntat för länge.

mvh
Lejonelle

Det går inte att svara på om en häst med KB behöver triangelmärkas. Många hästar mår ju utmärkt om de bara får rätt miljö, och kan fortsätta tränas och tävlas. Din tanke att låta hästen vara sällskapshäst är fin, men om den blir symptomfri mår den MYCKET bättre av att ridas och hållas i kondition.

Jag har en halvblodsvalack som är snart 20 år. Han fick KB som 14- åring, ett par månader efter att han flyttat till nytt stall. Han behandlades först med slemlösande och inflammationshämmande medniciner för att häva den akuta reaktionen. Han flyttade direkt efter hemkomst från kliniken ut i en utebox, och blev symptomfri i princip direkt. I dag bor han i ett vanligt (dock ej samma) stall med bra luft och mycket utevistelse, och mår prima. När han blev sjuk tävlade jag fälttävlan med honom (missförstå inte, han blev inte sjuk hux flux på en tävling, men han tränades för fälttävlan på Lätt/MSV- nivå och tävlade osv). Jag frågade vet på kliniken hur man skulle göra med det i fortsättningen, och svaret jag fick var att så länge han mår bra och är symptomfri, så är det bästa man kan göra att hålla honom i hög kondis, så bara kör på. Han tävlade en säsong helt utan problem. Sedna gjorde han tyvärr sig illa i ett ben, och fick dra ner på tempot av den anledningen. I dag är han som sagt 20 och går som promenadhäst, och mår kanon. Hostar i princip aldrig, men självklart sköts han fortfarande som en hosthäst, men blött hö, mkt utevistelse etc. Troligen skulle han ju få symptom om han få symptom om man inte gjorde det.

Triangelmärkning innebär att, om man har en häst med fullständig livförsäkring motsv A1, man kan välja att låta frysmärka den med en triangelsymbol istället för att avliva den, och på så sätt få ut en del (Förs belopp - 10 000 för stor häst) av livbeloppet. Triangelmärkning /delersättning kan väljas som ALTERNATIV till avlivning när hästen bedöms att varaktigt ha mist stora delar av sin förmåga som ridhäst, men av vet ändå bedöms kunna leva vidare och ha ett bra hästliv, t ex som promenadhäst. Det är alltså ett sätt att få en viss ekonomisk ersättning från förs bolaget för att man inte kan använda hästen så som det var tänkt från början, men ändå inte vill avliva den.

En triangelmärkt häst får aldrig mer tävla. Dock är det ju samma häst, men samma livsförutsättningar och symptom varesig den har en triangel på rumpan eller ej. Triangelmärkning är alltså en försäkringstekninsk sak.

Lycka till!

Lejonelle skrev:
Några här på tråden har beskrivit "solskenshistorier" där man med ändrad stallmiljö och kost har fått hästen symptomfri. De fallen finns, men jag har tyvärr en rad exempel på där hästen fått gå för länge med sitt problem och där ansträngningarna inte har hjälpt. Hästarna fick till slut tas bort och enligt min åsikt har ägarna ofta väntat för länge.

mvh
Lejonelle

Fast det ÄR faktiskt så att man KAN göra MASSOR för att hålla en bronkithäst symptomfri, men visst, det kräver en del jobb (dock inte de enorma insatser som du målar upp, stallbyte till utebox / lösdrift och blött hö/ ensliage räcker ofta väldigt långt), och det finns GOTT OM sådana hästar som mår bra.

Blir så ledsen när hästar slås ut och tas bort p g a KB/kvnickdarg utan att ägaren ens lagt sig vinn om att försöka ge hästen en bättre stallmiljö. Tycker dock, vilket är mkt glädjande, att många bara de senaste åren verkar ha fattat att det snarare är miljön en hästen som behöver "botas".

Känner till iaf fem hästar (varav min valack är en) som har diagnosen KB o mår finemang.

En förutsättning för att få det att fungera är ju dock självklart att man tar synptomen på allvar och agerar tämligen omgående (kanske inte på första hostet, pålle han ju ha satt i halsen, men väl när den har hostat några dagar).

Har haft att göra med Kroniska Bronikt hästar mycket. Visst är det ett lidande..MEN inte om dess ägare kan erbjuda en miljö som passar för just den Bronkit hästen, samt bör ägaren ha kunskap om sjukdomen (vilket få har). Det är en himla massa jobb runt och kring en bronkit häst..men visst funkar det att låta en sådan leva (beroende på tillstånd givetvis)...bara man är steget före hela tiden. *och det är inte alltid det lättaste*. Få människor är insatta i miljön runt och kring sådana hästar...det krävs ju lite kunskap...Inte bara stall/box/mat...(hårddraget).

1 häst i mitt liv har jag vart med om som haft Kronisk Bronkit som fick avlivas...(en ridskolehäst) detta för att han till slut utvecklade kvickdrag. Och anledningen till kvickdraget var pga styrelsens inkompetens...men det är en annan historia....som fick följder.

Jag håller helt med dig om att insatsen beror helt av hur långt det har gått, och jag försöker verkligen inte måla upp det som omöjligt. Det jag försöker säga är att det är ägaren som måste satsa tid och ofta ganska mycket pengar (hästens värde, behandling, ändring i stallmiljön etc). Hur mycket pengar det krävs beror på hur man har möjlighet att ordna det för sig. För vissa kanske det är lätt att t ex byta uppstallning, för andra är det ett större problem (om man bor på egen gård t ex, eller har flera hästar).

Det är sorgligt när hästar tas bort av ALLA anledningar och KB är tyvärr en sjukdom som vår stallmiljö skapar till stor del. Det är tragiskt och onödigt. Men när sjukdomen väl är ett faktum vill den gärna bli värre, om man inte som ägare är beredd att verkligen göra jobbet. Det var bara det jag vill ha fram.

mvh
Lejonelle

JAG som medryttare är verkligen beredd att göra allt vad som krävs för att min lilla älskling ska bli bättre! men det verkar som att ägaren till hästen inte är det, men jag tror att detta mycket beror på att ägaren inte vet så mycket om hästens sjukdom, så jag ska försöka övertala henne att låta mej hjälpa henne med hästen men vi får se hur det går! jag kan uppdatera detta inlägg om ni vill det.

ps til dej som skrev att jag ville ha henne som sällskapshäst, det var inte så jag menade, jag vill att hons ka stå med en anna sällskapshäst tills hon blir bättre, för jag vill he henne en rödalgs kus som man gör i några veckor, och efter det ska hon börja tränas och bli som vanligt igen, om sjukdommen tillåter det"!

Kompisens häst är symtomfri sedan hon bytte stall.
Så tror som ovanstående skriver att det krävs radikal miljöförändring mm mm.
Men uppenbarligen går det att få dem att må som vanligt igen i vissa fall iaf!
Lycka till!

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har en häst som fått diagnosen kronisk bronkit.. För ett par år sedan var han JÄTTEdålig! Bukandades och andades tungt bla Och hade...
Svar
7
· Visningar
1 446
Senast: AnnaKarinA
·
A
Avel är detta verkligen bra?? jag har är medryttare på en häst som har fått denna diagnosen och nu säger ägaren att om hon inte blir bättre...
Svar
1
· Visningar
803
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama