Krock med häst drabbar bilägaren

Sv: Krock med häst drabbar bilägaren

*knapplån*
Det allra mest underliga är att många bilförare inte tycks vara medvetna om att en häst i vindrutan gör att de själva riskerar bli siffror i olycksstatistiken. :crazy:

Jag håller för övrigt med Elektron om att just män i medelåldern är de jag oftast ser susa förbi i 70-80-90 utan att bry sig.

En förklaring till många bilisters beteende tror jag dock går att finna i ren okunskap. De tänker att hästen är som en hund i koppel och förstår inte att även en häst som inte är rädd för bilar ändå kan vara rädd för en plastpåse i diket, en plötsligt uppflygande fågel eller något annat som finns på sidan av vägen. Min förra sambo hade i princip inte en susning om att en häst vid sidan av vägen faktiskt kan hoppa ut i vägen när som helst. Men det fick han ju lära sig via mig. Så den stora bristen är nog upplysning; via trafikskolor (jag kan inte minnas att jag läste en rad om hästar i trafiken när jag tog körkortet), trafikprogram, artiklar eller annat.

När jag läste till mitt körkort för tio år sedan stod det allt om hästar...
Man skulle TUTA för att ekipaget skulle veta att man som bilist var påväg :mad:
Jag läxade upp min bilskollelärare efter noter, upplyste dessutom om att bilförare så gott som alltid är betalningsskyldiga, han vart inte helt nöjd. Efter en massa käbbel kollade han dock lagboken och visst hade jag rätt!
Tycker det är knasigt med bilar och folk! Om man nu skiter fullständigt i alla i sin omgivning borde man ju iaf vara rädd om bilen?

Ja, det är det. Jag har en kompis som var ute och red med ett par andra ryttare på en smalare väg. Bilen kommer, stannar snällt, ryttarna hade ridit åt sidan för att släppa förbi bilen, då blir plötsligt en häst rädd för något vid sidan om, backar in i höger framdörr på bilen och bucklar till den, bilföraren fick betala sin bildörr. Den här diskussionen borde naturligtvis finnas på en bilsida.

det är en bra regel som skyddar "oskyddade fordon" vilket man är på vägen med en häst om man jämför med en bilist som sitter i sin bil och har bilbälte på sig.

men något som jag har börjat fundera över är att om man är tvungen att ta en häst lös om man går ifrån hagen en bit på en väg(allmän väg, 70km/h), (alltså jag leder en häst med grimma och grimskaft och en häst går lös efter den ledda hästen.) och det skulle hända något då. tex den lösa hästen sparkar en bil som man har varnat och gett tecken om att sakta ner, eller om en bilist skulle köra på den lösa hästen för att bilen kör i 70km/h fastän bilisten har blivit uppmärksammad och varnad.

är det mitt fel, som då tar hästen lös från hagen eller är det fortfarande bilistens fel?
:confused:

(lösa hästar kan komma sig att man ex. har ett föl och tar in stoet och fölet och inte leder fölet, eller har en häst som är väldigt knepig att få tag på i hagen och blir tvungen att ta den lös in i stallet)

Det enda som stod om hästar i trafiken när jag skulle ta körkort för 6 år sedan var att man INTE skulle TUTA på hästar. Verkar som du fick igenom nått i alla fall då.....

Rent allmänt tycker jag att det där är ganska pissigt, man fråntar nonchalanta hästägare ansvar om en olycka händer. Varje fall ska kräva utredning och hästägare bör ha strikt ansvar. Om en bilist bränner förbi en halvmeter ifrån hästen på en 90 väg och det smäller så kan jag hålla med om att bilisten ska böta, om hästen sliter sig från dig som leder den (eller om du har den lös efter dig), springer iväg och kängar till min bil så borde det vara ditt fel. Har själv häst i närheten av väg 73 och rider dessutom över den vägen när jag rider ut för övrigt, jag tycker ändå att om jag inte har koll på min häst så är det jag som ska betala.

En bilist som inte gjort något annat än att köra i lagstadgad hastighet ska inte behöva betala skadorna på sin bil när en häst springer ut ur skogen bredvid vägen, rätt framför bilen.

Har inte orkar läsa allt här, men jag skulle ALDRIG ta in mina hästar genom att leda en o ha en lös på en trafikerad väg, hellre skulle jag vänta med att släppa hästarna där tills fölet går att leda isf. Hästen som är svårfångad får gå någon annanstans helt enkelt.

lånar knapp..

I förrgår insåg jag vilken pärla till häst jag har.
Vi (jag och mamsen) hann inte mer än vända ut från gårdsvägen och ut på lilla byvägen 50 väg är det.

Då 4 st hotrod bila kom farandes i fasansfull hastighet. Först en i minst 100kn/h (raksträckan inbjuder till acceleration) Då jag rider först vinkar och ber dem sakta ner. Men icke den bränner förbi oss osedda antar jag.. Fy fan. Sen kommer en till och jag hör hur den bara gasa gasar gasar och jag vinkar och flaxar och känner mig som en idiot. Den typ växlade ner 1 gång och svischade förbi.. osv 2 till... FY FAN!

Älskade hästen knallade på som vanligt, dock störd över oväsendet. Mammas ponny bakom följde troget med.

Att inse att man kunde varit platt vid det här tillfället gjorde mig riktigt förbannad.

SER inte förarna att det finns hagar, Ridvolt stall precis brevid vägen????????????
Och nog kollar man framför sig när man bränner på med gasen?? eller?

Annat som stör mig är nonchalanta förrare som bara bränner förbi. ellr STRYKER förbi. 2ggr har jag lyckats smälla dressyrspöt i taket (då kan ni hajja att de är nära) och hytt med näven i backspegeln, hoppas de hörde eller märkte nåt(känner mig som en bitsk tant). Min tränare gav mig det tipset, för han tycker verkligen de kör som idioter på denna smala väg... ett snedsteg utåt på vägen och vi blir platta.

De bilar som visar hänsyn tackar jag alltid med en nickning eller hälsning, det är viktigt tycker jag!

Senast ändrad:

Igår red jag på en mindre väg för att komma ut till en lång grusväg med skogsstigar. Har efter en tre månader lång ridvila pga ryggskada kommit igång med ridningen de senaste tre veckorna med bara lugn skogsridning. Tänkte jag skulle ut på en lite längre tur men tyvärr måste man ut på en smal asfaltväg med djupa diken bredvid först. Jag brukar alltid se efter om det är på gång några stora maskiner eller lastbilar eller släpvagnar för att förebygga möten men det går ju inte alltid. Bilarna är snabbare än jag och pållan. När möten sker där jag är osäker på att pållan ska bli backningsbenägen vid diket så håller jag upp min hand och ger stopptecken och har hittills alltid fått vänliga förare att stanna till ett kort tag och vi går snällt förbi. Jag tackar dem alltid hjärtligt.Pållan är trafiksäker men smala utrymmen med minimal flyktväg är ett säkerhetsproblem. Hände en sån ridolycka för några år sedan med annat ryttarekipageså därför är jag extra uppmärksam just denna vägen. Vi har gått förbi de flesta maskiner och lånmgtradare utan problem på större vägar där det finns flyktutrymme. Men igår när jag kom fram till ett backkrön kommer en lastbil med blinkande lampor i full karriär och jag gjorde ett stopptecken och var beredd på att tacka honom ,en man i övre medelåldern,men fick en rejäl utskällning :devil::devil::devil:för att jag var så oansvarig som tog ut en "sån" häst på vägen. Jag brukar kunna vara vänlig men då kom alla fula ord på en gång:mad::mad::mad:. Resten av turen mötte vi en älg vid ett backkrön som nyfiket tittade på oss så galoppskänkeln blev bakdelsvändning och en annan väg en vi tänkt. På slutet av vår tur mötte vi en annan blinkande lasbil som däremot backade lite och lät oss komma förbi:rofl::love: tack för det. Det blev en två timmars tur och jag var helt slut men tacksam över att vara vid liv.

En bilist som inte gjort något annat än att köra i lagstadgad hastighet ska inte behöva betala skadorna på sin bil när en häst springer ut ur skogen bredvid vägen, rätt framför bilen.[/QUOTE]

Hastighetsbegränsningen på en väg talar om HÖGSTA tillåtna hastighet... det är fortfarande du som bilförare som ska se till att du klarar av att stanna ditt fordon för att undvika olyckor, även om det rör sig om djur som plötsligt hoppar upp ur ett vägdike.

Dålig sikt, dåligt väglag etc är faktorer som föranleder att man sänker hastigheten.

Att bara hålla sig under maximalt tillåten hastighet är INTE lagstadgad hastighet, lagstadgad hastighet är att hålla en sådan hastighet att man ALLTID hinner stanna på den vägsträcka som man kan överblicka. Som bilförare skall man förutsätta att djur av olika slag kan komma springande ut ur skogen bredvid vägen.

Enda gången som man kan se det som att det inte är bilförarens "fel" är om ett djur springer in i en bil som står helt stilla och inte rör sig ur fläcken, därav rutan "fordonet stod stilla" att kryssa i vid skadeanmälan till försäkringsbolag vid krock.

Senast ändrad:

(LJP)
Det är nästan alltid bilföraren som är ansvarig vid olycka med häst. Lagen retar många bilister.

http://www.ljp.se/20050810/artiklar/L1_20050810_007_07_4.htm
Blir man retad av det så borde man ju bli lika retad av att det faktiskt är bilförarens skyldighet att visa hänsyn även till gångtrafikanter och cyklister, men det är klart krockar de med en sådan så blir ju kanske inte skadorna på deras fina bil lika stora som om de kör på en häst...:smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Nya Lidköpings-tidningen) En lösspringade häst blev påkörd av en bilist vid Edsvära utanför Vara på tisdagsmorgonen. Relaterat Olyckan...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Norrtelje Tidning) Varje år skadas 14 personer i hästolyckor. Och det är nästan alltid bilisternas fel. Relaterat Antalet hästar...
Svar
9
· Visningar
1 320
Senast: Pia-Moni
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (LJP) Ljusdals miljöförvaltning inventerar antalet hästar i kommunen. Materialet ska ställas samman till ett register...
Svar
0
· Visningar
754
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (LJP) Bollnäs RS arrangerade i helgen årets första hopptävlingar i distriktet. Ponny på lördagen och stora hästar på söndagen. Båda...
Svar
0
· Visningar
847
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur