Sv: Krock med häst drabbar bilägaren
Nu orkade jag inte läsa artikeln men jag har rätt stor erfarenhet av trafik och hästar då jag varje sommar har min häst på bete längs riksväg 45 och på 90-sträcka (fast där alla, inkl. mig själv kör minst 100...).
Det finns två aspekter i detta med trafik och häst. Dels ska man se till att trafikträna sin häst för större säkerhet, och om man säger att man inte kan det ska man ta hjälp, för det går. Precis som att man tränar allt det andra så går det att träna trafiksäkerhet. Att ha hagen bredvid en väg ger också säkrare hästar, enligt min erfarenhet. Min häst är så säker en häst kan bli. När vi rider längs vägen (MÅSTE rida ca 1,5 km för att komma in på ridvägarna) så kan det susa förbi långtradare i båda riktningar samtidigt och han viftar inte ens på ögonfransarna... Det största hindret är att många ryttare är mer rädda än hästarna och för över detta enormt mycket.
Men den andra aspekten är att vi har att göra med djur, levande varelser som kan snubbla, bli rädd för något på sidan om vägen, ha en dålig dag, mm, mm. Då måste bilisterna också vara med på noterna så de har tagit ut bra avstånd, har en kontrollerbar fart och full koncentration och här finns en del brister men även de som kör helt lysande. Men även som ryttare ska man vara full koncentrerad, ha tränat sin hästs lydighet så pass bra att om den blir rädd för något på sidan om så ska den stanna MELLAN TYGLARNA, dvs inte hoppa för långt i sidled, vara snabb att få tillbaka och hålla både riktning och hastighet.
Generellt kan jag säga att yrkesförare (lastbil/buss) kör bäst. De tar ut, de kör i jämn fart och tackar om jag vinkar förbi dem om de bli osäkra. Värst är (faktiskt) unga killar i sportbilar... Jag älskar också snabba bilar och att köra dem fort så jag är inte avogt inställd rent allmänt precis. Men min egen statistik visar detta. De kör på tok för fort, för nära och har noll koll.
/Camilla