Krock med häst drabbar bilägaren

Sv: Krock med häst drabbar bilägaren

Hmmm...
Om det sedan var så att alla bilister visste om detta så kanske de skulle hålla avstånd och fart. Då skulle jag och hästen kunna gå till skogen för en ridtur, istället för att varje dag harva runt i paddocken. :(

:banana: Vore bra om t ex ett bilsportsprogram på TV kunde ha ett inslag om detta ämne. Då kanske bilisterna skulle visa mycket mer hänsyn i trafik med häst än vad de gör idag. Är nog mer tur än kunskap som gör att det inte händer fler olyckor än det gör. Även bilskolorna är jättedåliga på att lära ut hur man ske bete sig som bilförare. Håller mer föregående insändare, man undviker vägar så mycket man kan för man är rädd för konsekvenserna. Ingela

Nu orkade jag inte läsa artikeln men jag har rätt stor erfarenhet av trafik och hästar då jag varje sommar har min häst på bete längs riksväg 45 och på 90-sträcka (fast där alla, inkl. mig själv kör minst 100...).

Det finns två aspekter i detta med trafik och häst. Dels ska man se till att trafikträna sin häst för större säkerhet, och om man säger att man inte kan det ska man ta hjälp, för det går. Precis som att man tränar allt det andra så går det att träna trafiksäkerhet. Att ha hagen bredvid en väg ger också säkrare hästar, enligt min erfarenhet. Min häst är så säker en häst kan bli. När vi rider längs vägen (MÅSTE rida ca 1,5 km för att komma in på ridvägarna) så kan det susa förbi långtradare i båda riktningar samtidigt och han viftar inte ens på ögonfransarna... Det största hindret är att många ryttare är mer rädda än hästarna och för över detta enormt mycket.

Men den andra aspekten är att vi har att göra med djur, levande varelser som kan snubbla, bli rädd för något på sidan om vägen, ha en dålig dag, mm, mm. Då måste bilisterna också vara med på noterna så de har tagit ut bra avstånd, har en kontrollerbar fart och full koncentration och här finns en del brister men även de som kör helt lysande. Men även som ryttare ska man vara full koncentrerad, ha tränat sin hästs lydighet så pass bra att om den blir rädd för något på sidan om så ska den stanna MELLAN TYGLARNA, dvs inte hoppa för långt i sidled, vara snabb att få tillbaka och hålla både riktning och hastighet.

Generellt kan jag säga att yrkesförare (lastbil/buss) kör bäst. De tar ut, de kör i jämn fart och tackar om jag vinkar förbi dem om de bli osäkra. Värst är (faktiskt) unga killar i sportbilar... Jag älskar också snabba bilar och att köra dem fort så jag är inte avogt inställd rent allmänt precis. Men min egen statistik visar detta. De kör på tok för fort, för nära och har noll koll.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Nu orkade jag inte läsa artikeln men jag har rätt stor erfarenhet av trafik och hästar då jag varje sommar har min häst på bete längs riksväg 45 och på 90-sträcka (fast där alla, inkl. mig själv kör minst 100...).

Det finns två aspekter i detta med trafik och häst. Dels ska man se till att trafikträna sin häst för större säkerhet, och om man säger att man inte kan det ska man ta hjälp, för det går. Precis som att man tränar allt det andra så går det att träna trafiksäkerhet. Att ha hagen bredvid en väg ger också säkrare hästar, enligt min erfarenhet.

Har själv stall vid 90 sträcka, måste desutom gå över vägen för att kunna ta ut hästarna i hagen, fyra av fem hästar går det jätte bra med, men en av hästarna som vi haft i fyra år lär sig aldrig att inte bry sig om lastbilar, större bilar och traktorer hon blir lika rädd varje gång och börjar skena i hagen och nästan gå igenom staketen. Inte så roligt att ta ut och in och inte att ha i hagen heller för den delen, men hon måste vara ute så vad gör man.

Jag håller inte med om att unga killar är värst, de tycker jag alltid saktar ner och visar hänsyn. Värst är män i övre medelåldern som tycker att de inte behöver visa minsta hänsyn eftersom dom anser att alla hästar i trafiken ska vara 300% trafiksäkra eller stanna hemma och att det inte är deras sak öht att minska olyckrisken.

Jag tror faktiskt att om det vore så att min häst orsakade en skada på en bil pga att JAG varit oaktsam (Kanske inte enl lagen, men enligt mig själv) eller ja kanske tom om det är så att hästen blivit rädd för något och lyckats skada en bil som så gott dom kunnat försökt att köra så långt ifrån dom kan så skulle jag nog erbjuda mig att betala självrisken, hela eller halva.
Tycker faktiskt det är lite knepigt att dom ska åka på att betala en sån gång.

Men jag tycker absolut att det borde gå ut mer info om det här, så att dom bilförare som INTE tar hänsyn inser att det faktiskt kan kosta en hel del att "jävlas" med ryttare eller helt enkelt bara skita i dom.

Min häst är också väldigt trafiksäker förut stod hon brevid E4 på 110väg... och hon rör knappt ett öra om en lastbil eller liknande dundrar förbi... men å andra sidan finns det alltid andra skaer hästen kan bli rädd för, det behöver ju inte vara själva bilen... Utan hästen akn bli rädd för något som ligger i diket eller likande och kasta sig framför bilen :crazy:

Det hästar jag har ridigt har varit trafiksäkra allihop men det hände en gång att en häst blev skrämd av en katt som satt i diket och hoppade ut i vägen precis när det kom en bil, som tur var hade föraren tänkt efter och höll ett bra avstånd så inget hände men det kunde ha slutat illa, både för mig, hästen och föraren med tanke på att det var en shire och en sån kan nog skada en bil ganska rejält...

Det som ingen av er tänker på är att alla trafikregler utgår från bla vägtrafikkungörelsen. I den står det (inte ordagrant!) att varje bilförare skall framföra sitt fordon på ett sådant sätt att han kan stanna för varje hinder som kan dyka upp på vägen. Detta bör man ha lärt sig då man tog körkort. Diskussionen ska inte vara huruvuda det är en häst eller ej. Samma regler gäller om det står en människa (bakom den skymda kurvan) eller en älg eller vad som nu kan tänkas vara ivägen. Det kan ju även vara en annan bil med motorstopp. Det är samma ansvar som gäller i alla sammanstötningar. Hästekipage skall också följa dessa regler eftersom hästen betraktas som fordon enligt lagen.

Sen bör man avsjälvbevarelsedrift undvika trafikerade vägar om man känner till eller kan ana att hästen inte är sk trafiksäker. Oftast är hästarna inte rädda för trafiken utan reagerar på något annat som gör att de hoppar ut i vägen.

Om hästen blir rädd hoppar den oftast bort från det som skrämmer. Om hästen blir rädd för en dundrande bil hoppar den troligtvis ner i diket. Om den blir rädd för någonting i diket hoppar den ut framför bilen. Alla hästar har någonting de kan bli rädda för. Uttrycket trafiksäker häst = inte rädd för trafiken. Men den kanske fortfarande inte är 100% säker i trafiken. Och när olyckan är framme spelar det som hästägare och människa oftast ingen roll vem som betalar skadeståndet, vissa saker kan inte köpas för pengar. Så ta det lugnt i trafiken!

Lagen är bra och får inte ändras! Tycker även att det borde ingå i körkortsutbildningen hur man kör om en häst. Många är t o m för försiktiga och ligger bakom och tvekar i 100 år och då tycker min ena pålle att nu är det nått lurt och så blir han lite nervös. Hade de bara kört lugnt och försiktigt förbi så hade han inte brytt sig. Ett annat fel är att bilisten saktar in, växlar ner kryper förbi men när de är bredvid och allt har gått bra hittills så tänker de att OK, bara att gasa och köra, varpå de gasar ordentligt och nästan rivstartar iväg, varpå hästen hoppar till.....

Ja just det... ut på vägen, mitt bland bilarna bär det när det äckliga vägräcket som "dummisarna" på vägvärket satt upp kommer smygandes. Skitknäppt, vi kan inte korsa vägen utan måste gå på den en bit för att komma till skogen. Har bråkat med ALLA instanser om denna livsfarliga vägsnutt men inget kan få dem att göra en öppning åt oss så att vi kan passera smidigt. Går snart ut med vinkelslipen och fixar en öppning själv :eek: :eek: :eek:

Gunnar skrev:
(LJP)
Det är nästan alltid bilföraren som är ansvarig vid olycka med häst. Lagen retar många bilister.

http://www.ljp.se/20050810/artiklar/L1_20050810_007_07_4.htm

Det är rätt..tyvärr verkar inte många bilister veta om att det är de som blir ansvariga för olyckan...

Jag var ute och red min häst en vinterdag, trots att det var ljust ute hade jag reflexer på mig.. Ändå kom det en bil på en 50väg i 80 på glashalt underlag..vad hände?

Han försöker bromsa...försent..bilen glider ändå mot mog..min häst blir livrädd, kastar av mig och skenar iväg i full galopp mot en 90väg...
tur nog lyckas några fånga i henne... Med mig gick det bra.. Bilen då?..
Jo den stack iväg..utan ett ord..

Tycker att det är en bra regel!!

Om man nu möter en häst eller åker efter kan man ju ligga bakom tills hästen får chans att t ex gå in åt sidan och släppa förbi bilen eller bilen stannar så hästen kan gå förbi.
Om inte ryttaren har så mycket kontroll att hon/han vinkar förbi bilen.

Men det är synd att många bilister (MÄNNISKOR) inte känner till den här regeln... Ska upplysa min man om det när han vakar eftersom han är sååå säääker på att det är hästägaren som är ansvarig!! HEHEHE

Jag har ridit korkade as till hästar som kastat sig ut i vägen framför bilar då de blivit rädda. Dvs, inte stannat mellan tyglarna.
Hade det i ett sådant fall blivit skada på bilen hade jag försökt få ägaren till hästen att betala, särskilt som hon vägrar att ha bomull i öronen på djuren.

Jag tycker det är en mycket bra regel.

Själv bor jag vid en 90-väg så hästarna går ju i hagar vid vägen, de är trafiksäkra men ett djur är alltid ett djur...
99% av bilisterna verkar tro att en häst är en robot som bara går o gör precis vad ryttaren vill.
Jag skulle inte vilja rida en rädd häst på dessa vägarna...alla våra ridvägar går antingen över 90-vägen (men vi rider nästan aldrig döär pga. farlig övergång och alla kör så fort och är mkt trafik så man hinner inte över :smirk: eller grusvägar vid en kross...kan säga att de lastbilarna inte visar någon hänsyn, många till o med gasar på när de kör förbi :mad:
Ibland när vi ridit vid 90-vägen korta sträckor så har folk kört om preciiiiis vid oss :o :crazy:

de få gånger en bilist visar hänsyn så blir man så chockad så man undrar vad som händer...

jag vet inte om jag kan hålla med dig.
råkade själv ut för en olycka med en lastbil för ca 15 år sedan.
red fram till en byväg och skulle över på andra sidan för att sedan rida längs den några hundra meter.
sikten är dålig just där med en kurva och backkrön så inte förrän vi var över och stod med baken rakt ut i vägen såg vi lastbilen som kom i full fräs över krönet.
han svischade förbi och det hade kanske gått bra om inte min häst blivit rädd och i försvar sparkat!! :eek: lastbilen. stöten fick mig att ramla ner i diket och hästen föll över mig.
som tur var klarade vi oss helt utan skador, men tror ni chauffören stannade och kollade hur det gick? nä! :mad: :mad: :mad: till saken hör att det är 30-sträcka eftersom det ligger ett daghem(!) och en skola(!) 100 meter längre fram.
fram för mer utbildning på körskolorna. :bump:
bilisterna bör utbildas i hästpsykologi så att de förstår hur situationen kan tolkas av hästarna.

en trafiksäker häst kanske blir farlig just därför. en fågel i diket blir farligare än trafiken och hästen studsar ut i vägen för att komma långt från det farliga diket! :devil:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Nya Lidköpings-tidningen) En lösspringade häst blev påkörd av en bilist vid Edsvära utanför Vara på tisdagsmorgonen. Relaterat Olyckan...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Norrtelje Tidning) Varje år skadas 14 personer i hästolyckor. Och det är nästan alltid bilisternas fel. Relaterat Antalet hästar...
Svar
9
· Visningar
1 320
Senast: Pia-Moni
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (LJP) Ljusdals miljöförvaltning inventerar antalet hästar i kommunen. Materialet ska ställas samman till ett register...
Svar
0
· Visningar
754
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (LJP) Bollnäs RS arrangerade i helgen årets första hopptävlingar i distriktet. Ponny på lördagen och stora hästar på söndagen. Båda...
Svar
0
· Visningar
847
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama