- Svar: 8
- Visningar: 209
Inför hårdare regler där de behövs mest. Ta dopningsprov på hemmaplan på distanshästar, och mät nosgrimmor på dressyrhästar. Det var några åsikter som fördes fram när Internationella Hoppryttarklubben IJRC höll sitt årsmöte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tvingade mig till att läsa artikeln pga ditt inlägg.Läst artikeln och som vanligt väldigt dålig faktakontroll.
Åsikten att om 5 år måste alla rida med halsrem … jag saknar ord.
Hårt åtdragen nosgrimma finns i alla tre ridsportgrenar (hoppning, dressyr och fälttävlan). Titta bara på vilken världscuptävling som helst.
Ridsporten behöver bättre reportrar, bättre faktakoll och någon som vågar ifrågasätta våra ”stjärnor”.
Jag reagerade precis likadant.Tvingade mig till att läsa artikeln pga ditt inlägg.
Den var intressant med tanke på att ingressen som syns ovan och texten verkar skrivna av två olika personer helt utan att titta på varandras texter.
Det jag ser är mest att man är desperat och försöker skapa uppmärksamhet på andra ställen än sitt eget och beskylla alla andra för det ena och det andra medans man själv är rena helgonet. Det enda det jag läser får mig att göra är att ta mig för pannan och fundera på vad hoppsporten egentligen har att dölja.
Fast problemet här är väl inte rapporteringen utan åsikterna som framförs på hoppklubbens möte? De kan ju inte reportern ändra? Citatet om halsring om fem år är ju Ludger Beerbaums och det hade väl VERKLIGEN varit dålig rapportering att inte ta med ett så (dumt) uttalande?Jag reagerade precis likadant.
I stort reagerar jag likadant på alla Ridsports artiklar. Foliehatt är bara förnamnet…
Jag har god lust att tipsa Uppdrag granskning att göra en omfattande granskning av Ridsporten. Jag misstänker att det snarare ligger en hel kyrkogård begravd, och inte bara enstaka skelett i garderoben…
Självklart ska de ha med Berrbaums citat.Fast problemet här är väl inte rapporteringen utan åsikterna som framförs på hoppklubbens möte? De kan ju inte reportern ändra? Citatet om halsring om fem år är ju Ludger Beerbaums och det hade väl VERKLIGEN varit dålig rapportering att inte ta med ett så (dumt) uttalande?
Ja, han kan ha rätt i att detta är början till slutet, men orsaken är ju precis det som kommer fram här - hoppsportens ovilja att kritiskt granska sig själv. "Att införa regler där de gör mest nytta" verkar enligt hoppryttarna vara att bara titta på andra grenar än hoppningen. Att hoppryttarklubben i första hand bör fokusera på sin egen gren verkar inte ha föresvävat dem.
Det här är ju en rapport från mötet. Jag uppfattar det dessutom som en inte helt okritisk rapport. Den kan säkert leda till andra typer av artiklar framåt, men uppdraget som getts är förstås att berätta om mötet, det är inte en granskning. Journalistik består av olika typer av texter.Självklart ska de ha med Berrbaums citat.
Självklart ska de rapportera om vad som sägs på mötet.
Men, var är den kritiska granskningen?
Det är uppenbart att vi har olika åsikter.Det här är ju en rapport från mötet. Jag uppfattar det dessutom som en inte helt okritisk rapport. Den kan säkert leda till andra typer av artiklar framåt, men uppdraget som getts är förstås att berätta om mötet, det är inte en granskning. Journalistik består av olika typer av texter.
Och jag tycker du sjkuter på budbäraren.Det är uppenbart att vi har olika åsikter.
I mina ögon är det en utomordentligt dåligt skriven text som saknar både substans innehållsmässigt och relevant fakta om det de säger verkligen är sant.
Jag tvivlar på att enbart 3 av 600 ekipage hade för hårt åtdragen nosgrimma, exempelvis.
Dessutom står det ”Ta dopningsprov på hemmaplan på distanshästar, och mät nosgrimmor på dressyrhästar”.
När man läser texten är det uppenbart att det handlar om kritik på reglerna kring dopingkontroller på HOPPhästar och testtävlingen med de 600 hästarna står det inte om i vilken gren, trots att inledningen av artikeln hänvisar till dressyrhästar.