Kräver att man äter Hösilage

NoExit

Trådstartare
Jag undrar bara om Ni tycker det är rimligt att en stallägare som söker inackorderingshästar då kräver att de äter hösilage,även att de inte har spruta mot botulism ?
Visst kan svaret vara enkelt,vill man inte ge sin häst hösilage så flyttar man inte hästen dit, men jag vill vet avad ni tycker.

Sv: Kräver att man äter Hösilage

Menar du att de ska äta hösilage och INTE får vara vaccinerade? Det var bland det dummaste jag har hört!

Immer

Jo man får ju vaccinera om man vill, men det tar ju ca 4 månader innan de är klara och kan börja äta. Men om man skulle ställa sin häst där nu så ska man ändå fodra med hösilaget ?

Ja det är alldeles rimligt.
De vill väl inte ha hödamm i stallet kan jag tänka.

Det är rimligt. Det blir väldigt jobbigt om alla inackorderingar ska ha eget stråfoder både om man ser lagermässigt och "ge lunch i hagen mässigt".
Jag har tvärtom jag, står inet ut med lukten av hösilage och vill inte ha det i mitt stall.

Det tar bara två månader. Efter första sprutan väntar du en månad till spruta nummer två, sedan ytterligare en månad till nummer tre.

Immer

Jag fodrade med hösilage i två år innan jag vaccinerade.

Immer

Inte orimligt! Kan tänka mig många anledningar, t.ex. att det krävs ett visst antal hästar för att förbruka en öppnad ensilagebal.

Ja, jag tycker det är rimligt! Om man vill vaccinera sin häst eller inte är ju upp till hästägaren. Den som vill flytta dit har väl uppsägningstid på sitt nuvarande ställe och kan i så fall påbörja vaccinationen redan innan flytten. Jag förstår stallägaren som vill ha ett grovfoder som alla äter istället för att alla ska ha eget... Sen kan man ju tycka att stallägaren kan tillhandahålla både hösilage och hö men det är ju både en fråga om förvaring och om vilka maskiner som finns på gården...
//marti

Kräver att man äter Hösilage

Ska hon kräva att DU äter hösilage så tycker jag det låter lite konstigt faktiskt :crazy:

:angel: Jag kunde inte låta bli.

Kräver dom det så bestämmer du själv om du vill flytta dit eller ej. fast jag tycker nog man skall bestämma själv. Och naturligt v is ta sprutorna.Med tanke på att dom hjälper lite i alla fall om olyckan kan vara framme

Jag tycker också att det är rimligt, ev nya inackorderingar som inte har botulism spruta brukar fixa det när de anlänt till stallet. Ännu har ingen häst dött hos oss, sprutorna är en ren gardering och jag vet att skyddet är lågt. Men vi har den regeln i vårat stall, och jag tycker det är en rimlig begäran av våran stallägare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama