Kravanalys för fälttävlan...

Sv: Kravanalys för fälttävlan...

Ser tufft ut, tycker jag.

Hoppas det är ambitionsnivån man pratar om, och inte kravnivån, annars lär det inte bli många ryttare i våra landslag idag!

standarden på ryttarna är väl i rätt riktning iaf.....:) :crazy:

PrinceFair skrev:
...finns att läsa på Eventuellt. Någon som har läst? Kommentarer?

Tack Jan Jönsson, är ju precis i min linje. Underbrt att du skriver: citat "Kraven för hästarna att tåla laktat blir större vilket kommer att förändra metoderna något" slut citat.

Du kan ringa mej så ska jag tala om hur man tränar dels för att fälla ut 2mmol/l la dels 4mmol/l la. Nu börjar dom inse hur slipstenen skall dras :smirk:

Senast ändrad:

Du tror inte han har koll på det själv? ;)

Annars tycker jag det lät väldigt bra. Nu är det väl ingen som kan säga att en fälttävlanshäst är en häst som inte kan något speciellt. :smirk: Nu är det en häst som kan allt :)

Men vad är den där betygskalan? Är det tänkt att ryttarna ska fylla i det själva eller är det ledningen? Jag blev iaf. helt nervös när jag såg den, tur ingen ska fylla i en sån på mig...
Men det är klart att det är bra att tänka igenom vad man behöver lägga extra energi på.

Hur hittar du till den där sidan föresten? Den har ju världens längsta och krångligaste adress...

draken skrev:
Ser tufft ut, tycker jag.

Hoppas det är ambitionsnivån man pratar om, och inte kravnivån, annars lär det inte bli många ryttare i våra landslag idag!

Nej jag tycker inte det ser ett dugg tufft ut egentligen utan det här är ju krav som dom flesta i truppen redan har klart för sig. Problemet nu är ju att vi har alldeles för få tävlingar hemma i ** och*** klass vilket gör att det blir svårt att ha flera bra hästar i *** klass och att som ryttare få rutin på den nivån.

Nyrelski skrev:
Du tror inte han har koll på det själv? ;)
Nej, då hade han inte skrivit följande ;) : citat "Inom trav och galopp har man kommit längre med forskning på området och ett samarbete med ATG är en framkomlig väg att få mer forskning." slut citat.

Skämt o sido. Jag är övertygad att han har läget under kontroll och har insett nu att man måste utveckla ft ett eller några snäpp vassare + att konkurrensen från utlandet knackar oroväckande på dörrren.

Nyrelski skrev:
Annars tycker jag det lät väldigt bra. Nu är det väl ingen som kan säga att en fälttävlanshäst är en häst som inte kan något speciellt. :smirk: Nu är det en häst som kan allt :)
Den är ju en mångkampare och en mångkampare måste vara både stark o smidig. Att lägga upp ett träningsprogram som ska lyfta fram hästen i alla grenar är ju inte helt lätt och som dessutom ska stå distansen ut på tävlingar.

När han talar om träning säger han bla: citat "Galopparbeten kommer kunna vara mer kvalitetsträning än mängdträning. Intervallträning i olika former kommer att vara bra." slut citat.

Detta gäller inte enbart galoppjobb utan ALL träning. Det är här stötestenen ligger. Vad han menar är ju att det är skit samma om du tex rider 5 galoppintervaller eller 10 så länge som du inte vet på vilka nivåer du ska rida. Dels vill du ju att hästen INTE ska gå sönder DELS vill du ju ha en träningseffekt som flyttar fram hästens position. Men detta räcker ju inte med detta. Hästen måste ju även gå distansjobb och även DÄR är det av högsta vikt att dom jobben läggs på rätt nivå för att ge TRÄNINGSEFFEKT.

Nu är inte Janne nöjd med att enbart höra en häst flåsa i jobben utan nu vill han se strukturerade jobb som ger hållbara hästar och som dessutom flyttar fram sina positioner ett par snäpp :D

wert skrev:
Nej jag tycker inte det ser ett dugg tufft ut egentligen utan det här är ju krav som dom flesta i truppen redan har klart för sig. Problemet nu är ju att vi har alldeles för få tävlingar hemma i ** och*** klass vilket gör att det blir svårt att ha flera bra hästar i *** klass och att som ryttare få rutin på den nivån.
Jag antar inte heller att det är rimligt med ett krav på att man ska ha minst tre ***-hästar och en hopphäst vid sidan av men naturligtvis är det en målsättning.

Till Nyrelski: Den där betygslistan finns redan och innefattar landslagsryttarna och de snäppet under. Skulle tro att fio tex är utvärderad. :angel:

*kl*
Jag tycker att detta är ett alldeles utmärkt måldokument men vad jag efterlyser är hur man ska nå de ryttarna som inte har kommit fullt så långt i sin satsning? Att bygga upp en häst är ju ingenting man kan börja göra seriöst när hästen redan går ** och ***. När lyckas man nå de ryttare som rider * och kanske en och annan ** (om det nu fanns några :smirk: ) som kanske är seniorer?
Det är ju då grunden läggs och är man inte junior eller YR så står man utanför systemet.

LenaH skrev:
Till Nyrelski: Den där betygslistan finns redan och innefattar landslagsryttarna och de snäppet under. Skulle tro att fio tex är utvärderad. :angel:

Usch! Tänk om min chef har gjort en sån där. Där fanns en punkt för "Serviceteam och groom", undrar vad han fick där i så fall ;) :angel:

Fast varken travet eller galoppen kan ju direkt skryta med hållbara hästar:smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SM för seniorer, lag-SM, JEM och YREM. Det är mycket att hålla koll på för den som vill hänga med i svensk fälttävlan. Här finns allt du...
Svar
0
· Visningar
59
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bakom storfavoriten Storbritannien ser OS i Paris ut att bli det mest öppna mästerskapet i fälttävlan på många år, och Sverige finns med...
Svar
0
· Visningar
175
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett nytt samarbete är inlett med syfte att stärka fälttävlan. Det handlar bland annat om att lyfta de aktiviteter som finns för...
Svar
0
· Visningar
228
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka