Krav på instruktörer

Lobelia

Trådstartare
Hur svårt är det egentligen att bli B-instruktör och vad krävs egentligen? Ja jag menar inte vad det är för formella krav eller så det tar bara någon minut att googla fram utan jag menar i praktiken. Är det svårt att bli godkänd? Är det många som kuggas?

Jag har själv ridit för/testat diverse instruktörer och har i ärlighetens namn inte hittat många som jag är nöjd med, nyligen stötte jag på om inte ett bottennapp så i vart fall långt ifrån givande. Efter det så läste jag på mer och insåg att själva B-instruktörsutbildningen på pappret inte är så värst imponerande och att målet är att kunna undervisa nybörjare-något erfarna i sig gör att det är många "normalryttare" som inte har så värst mycket att hämta från en instruktör som nätt och jämnt klarar det definierade målet.

Nu vet jag av erfarenhet att det finns duktiga B-instruktörer som har mycket att lära ut även till erfarna ryttare också och för all del ett gäng bra instruktörer helt utan utbildning. Jag blev nästan chockad när jag såg de på pappret låga kraven men det förklarar också avrför jag inte alltid varit nöjd med kvalitén.

Sv: Krav på instruktörer

Jag håller på med B-instruktörs kursen nu. Egentligen är den kanske inte jätte avancerad. Man får träna praktiskt på att hålla lektioner, demo och föredrag. Sedan är det ridprov och intruktörs prov som gäller. Något som jag saknar i SIFs utbildning är mer teori, om ex. sitsen. Dock kommer jag få mer utav den delen då jag läser hippologen, och läser ridkonst på en högre nivå ändå..
men som sagt kanske det skulle behövas mer timmar i skolbänken och analyser av olika ekipage i den "vanliga" B-instruktörs utbildningen också.

Hur hög nivå är tanken att man ska kunna hålla lektion för egentligen? Nybörjare till något erfarna står det i beskrivningen, det låter ungefär som folk som rider på ridskola de förstå 2-3 åren (eller oerfarna som just skaffat häst) är det det som är målet eller vad är egentligen tanken?

Kan jag inte helt svara på.. Men när vi håller lektioner har vi de som går hästskötarutbildningen och ibland gymnasie 1or.
Ska även ut på praktik och undervisa på ridskolor.

Du kan säkert skicka iväg ett mejl till examinerande lärare och fråga (:

Hur hög nivå är tanken att man ska kunna hålla lektion för egentligen? Nybörjare till något erfarna står det i beskrivningen, det låter ungefär som folk som rider på ridskola de förstå 2-3 åren (eller oerfarna som just skaffat häst) är det det som är målet eller vad är egentligen tanken?

Kan tänka mig att ridskole-ridundervisning är ett av målen i och med att erfarenhet från gruppundervisning är ett av förkunskapskraven också.
(Dvs - vi som mest håller privatlektioner får nästan svårare att kvalificera oss... :) )

Det är onekligen skillnad på att undervisa lite större grupper och 1-2 personer, men en instruktör måste kunna klara både och.

KL

Jag började fundera utifrån att jag blev lite ställd efter en lektion med en ny B-tränare och jag får känslan av att det inte kommer att funka då undervisningen liksom inte leder framåt alls utan är ett steg tillbaks och genast började jag fundera på andra instruktörer jag ridit för tidigare. Ju mindre man kan som elev dess mer utelämnad är man. För min del så skulle det vara det klart önskvärt att få en deklaration på vilken nivå en viss tränare förväntas kunna klara av, det är få förunnat att kunna testa ett gäng och se vem som är bäst.

Jag kollade på tränare för "stora bruna" och där är det tydligt på vilken nivå/klass de förväntas kunna hanter. I islandshästvärlden känns det mer flytande.

Allt kanske inte handlar om utbildningen i sig heller...
Om många kuggas, pja, är det nån som kuggas? :o Islandshästvärlden är liiiiten.... gott och ont...

Vd gör man om det tränaren "levererar" inte håller måttet? Kollade på Ponnyakuten igår. En del säger att de varit till tränare mm. men verkar inte vara hjälpta... jag börjar fundera på om tränare inte vågar säga "sanningen" och står och halvmesyrar och får sina pengar..?

Vad gör man om man inte är nöjd då? Lämnar kritik? Reklamerar? Eller går vidare till nästa?

Jag vet åtminstone en som kuggats, men det tog ett tag innan jag insåg det, det var en del år sedan och jag var lite ringrostig i ridningen efter ett längre uppehåll - på hemsidan stod det "genomgått B-instruktörsutbildning" man tar liksom för givet att folk också klarat examen. Jag hade redan betalt för terminen på ridskolan så jag fortsatte, men någon höjdare var det inte för mig åtminstone. Nu är utbildning inte allt, det finns utmärkt instruktörer utan.

Jag antar att folk mest går vidare till nästa och åtminstone låter bli att rekommendera de man är missnöjd med. Vem som helst kan kalla sig tränare, instruktör mm och egentligen lära ut vilka tokigheter som helst. Det är ju faktiskt något att tänka på, om nu många som sökte till ponnyakten faktiskt har tränare och resultatet är hästar som promenerar med sina ägare, hästar som longerar sina ägare eller som langar av dem till höger och vänster så är det mest tränarna som är skyldiga, åtminstone i de fall hästen faktiskt inte är problemet. Dåliga tränare behöver ju inte visa sig så dramatiskt att allt går åt helvete, det flesta gånger är det nog mest bara uteblivet resultat som är resultatet.

Det är inte lätt i tränardjungeln. Det ska ju fungera geografiskt ochså.
Min häst gick mycket kurser med sin förra ägare och jag har ridit för honom 2 ggr. Utbildad på Holar. Jag har varit fotfolk och ridit för andra tränare men har hittills inte mött någon som har samma känsla för mjuk ridning och samma tänk som jag har om hållbar mjuk ridning. Men han bor för långt bort tyvärr.
Nu om allt går vägen skall jag prova en ny tränare som kommer hem till oss.
Har bara hört gott men det finns ingenting om utbildning på hemsidan vilket är en miss. Utbildning finns det.
Det måste ju klicka med tränaren för både häst och ryttare när det gäller träningen och att man känner framsteg.
Har sett kända tränare på kurs som gnetar runt på enbart volt i tölt och hästen skall lära sig att bära sig med spö på rumpan och hårda uppresta tyglar. kostar dessutom massor med pengar.
Går man på ridskola så bör man kunna kräva att instruktören är utbildad.

Håller med om att det inte är lätt att hitta bra tränare. Känns som det finns ett stort vaacum där inom islandshästbranschen i alla fall i Sverige. Verkliga nybörjare och rena proffs är det väl inte så svårt att hitta någon som kan hjälpa. Däremot alla "medelmåttor" hästar som ryttare som behöver tränas räcker nog inte tränarna till för varken sett i kvantitet eller kvalitet.:crazy:

Är förundrad över att många slänger ut massor med pengar på kurser som sällan ger särskilt mycket
. Visst ska man göra sin egen insats, men det finns liksom inte på kartan att det kanske är kvalitén på tränaren också som spelar in för resultatet. Eller så är det tabu att säga att man inte är nöjd för att det är för dålig undervisning. Nu avser jag inte mig själv (hopplöst fall!) utan har sett många andra som troget gnetar på år ut och in men inte tusan händer det så mycket i alla fall. :angel:

När jag gick utbildningen och examinerades var det flera som inte klarade examinationen.
Hur utbildningen blir (jag har gott SIF-kursen på 7 dagar, inte någon av gymnasie-utbildningarna) tror jag varierar ut efter förkunskapen på de som går på kursen. Det bestämmer ju även nivån på undervisningen på utbildningen då man då undervisar varandra i grupp hela veckan (alla har alltså en häst med sig).
Nu kan jag ju inte prata om annat än precis den kurs jag gick.
Det är det 14 år sedan, så en hel del kunskap, erfarenhet och vidareutbildning har ju hunnit tillkomma. Vi var dock ett väldigt kul och bra gäng och jag älskade kursen - hade lätt varit kvar en vecka till och kursat vidare!
Examinationen var - då i det ljuset - otroligt nervös! Men när jag nu, 14 år senare, tittar tillbaka på den så var den inte jättesvår.
Svårigheten låg mest i att hålla en sammanhängande ridlektion för tre ekipageman aldrig sett förr påendast 15 minuter - och få med allt som skall med (presentera sig själv, kontrollera och ev. korrigera hästarnas utrustning, komma ihåg namnen, fullfölja uppgiften (ämnet man tilldelats), samt ge feedback). Allt under nervositet och Eyolfur stoneface och herr Häggbergs blickar.
Ett teoriföredrag om ett ämne man tilldelats hölls också. Också lite nervöst.
Idag skulle jag förmodligen rycka på axlarna och köra mitt race, men som sagt - 14 år och massor lektioner, föreläsningar och påfylld kunskapsbank har tillkommit.

Så B-instruktörer kan nog vara otroligt olika beroende på vad man hade för kunskaper när man gick utbildningen och vad man gjort för att utvecklas efter utbildningen. Vad man själv har för ridkunskaper och intresse och hur mycket man undervisar.
Och vad man har för rid- och hästfilosofi så klart.

Jag skulle enormt gärna gå A-instruktörsutbildningen men det är så enormt dyrt att göra det och det krävs två så bra hästar, som man skall ha med sig till utbildningen.

/Malin

Nu blev jag nyfiken på tränaren som är utbildad B-instruktör men inte klarade examinationen (och inte upplyste om detta). Undrar om det är samma som jag stött på. Är det på västkusten?

När jag gick utbildningen och examinerades var det flera som inte klarade examinationen.
Hur utbildningen blir (jag har gott SIF-kursen på 7 dagar, inte någon av gymnasie-utbildningarna) tror jag varierar ut efter förkunskapen på de som går på kursen. Det bestämmer ju även nivån på undervisningen på utbildningen då man då undervisar varandra i grupp hela veckan (alla har alltså en häst med sig).

/Malin

Vill bara lägga till en parantes; gymnasiet läser inte B-instruktör. ;)

Hoppades att det var samma person. Känns riktigt trist att det finns fler som inte upplyser om verkligheten. Det jag reagerade på mest var att personen sa till mig att h*n aldrig gjorde examinationen. När sen h*ns sambo "försa" sig och pratade på om när h*n inte klarade examinationen p gr av fel häst,blev jag så förvånad! Riktigt dåligt och trist för eleverna som antagligen betalar för att de tror att personen är utbildad.
H*n har också ridskola för islandshäst och västkusten kanske är lite fel beskrivet. Det ligger en liten bit in i landet men i västra Sverige. Att googla blir inte lätt. Finns många som uppger detta på sina hemsidor.

Jag tror det spelar lite mindre roll idag, nu finns det ganska många B-instruktörer, men det var en riktig bristvara i början. Verksamheten ligger i Storstockholm området så det är inte samma.

För de som vill undvika folk som ljuger om sina meriter så rekommenderar jag att kolla upp personen på http://www.icelandichorse.se/Utbildning/Lista%C3%B6vertr%C3%A4nareoinstrukt%C3%B6rer.aspx. Det känns lite som man kan räkna med att någon inte är så bra om de hävdar meriter som inte existerar.

*kl*

Jag går ju Strömshom och läser till b-instruktör nu! Vi gör provet i Mars men vi tränar ju redan nu att hålla lektioner för varandra med olika ämnen och vi ska snart gå över på att hålla lektioner för personer utifrån. Vi "måste" kommentera mycket om sitsen och takten och hur vi får hästarna taktrena och hur vi själa skulle göra, kunna förklara på bra sätt osv. Så där tycker jag att det är hyffsade krav men jag vet ju inte alls hur det är på examinationen, kan återkomma med det ;) När vi håller lektioner ska man backa tillbaka lite och se hur man själv skulle ridit och löst situationer. Vi kommer även snart att ha privatlektioner också.

Så hur duktig b-instuktörerna är beror väl lite på hur duktiga de är på att rida, hur mycket de har instruerat innan. Ju mer man instruerar ju bättre "öga" får man ju och kan ge mer hjälp. Och hur engagerad man är!

// Carro

Liknande trådar

Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 626
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama