Kratsa hovar på patellahäst

S

__Stilett__

min ena häst har patella i sitt ena bakben.
(ngt som enligt vet troligen kommer växa bort senare med mer muskler men nu handlar det om nuläget)...
Detta gör att så fort vi försöker lyfta eller kratsa hoven så kommer benet med en himla fart och man ligge rvarje gång på gränsen att åka på en rejäl kick. (inte små hovar inte).
Vad tusan ska man göra?
Det är himla otäckt för man vet aldrig vart benet kommer farandes och snabbt går det, så man knappt hinner reagera.
Det är INTE av elakhet och vetskapen om att man ska lyfta benet finns men när det hakar sig fast så blir det ofrivvliga protester (givetvis). Nu har det tom gått såpass långt att jag inte ens orkar försöka lyfta bakbenet (ibland bakbenen) för att risken att få sig en rejäl smäll ligger där varje försök. Vad ska man göra? :-/
Det brukar gå bättre när hästen vart på ridtur och är mjuk i sig själv.
men eftersom det är en växande unghäst så rids inte hästen varje dag och det hjälper inte om hästen kommer direkt från hagen..

Sv: Kratsa hovar på patellahäst

Hej!

Som du kanske vet så har min Ludde patellaupphakningar med.. Vilket är på väg att försvinna tack & lov.. =) Och det kommer säkerligen växa bort på din häst med. Mitt råd är att även om du inte kan/skall rida varje dag så kan du med gott samvete träna hästen från marken de andra dagarna..Ut och gå i skogen, och då menar jag rätt ut i skogen.. Upp o ner, över stockar o dyl. Är inte din häst skodd bak så behöver du inte heller kratsa hovarna innan ni varit ute om hon/han tycker att det är jobbigt, (och för din säkerhet)

Antar att din häst går ute så länge det bara går på dagarna & står på box och inte i spilta. Släpp gärna ut på kvällen medans du mockar också.. all rörelse är bra rörelse..

Ger du B-vitaminer, Ludde får men jag vet ej om det gör någon skillnad, men jag vågar inte sluta..

En vet. sa till mig en gång att det blir värre om hästen står på halm.. Enligt mig så spelar det ingen roll vad hästen står på. Har testat spån och märkte ingen skillnad. Så nu står han på halm igen.

Massera bakknät med liniment.. Detta är något som jag faktiskt har märk skillnad utav.. Jag masserar knäet med arnrika varje dag efter ridning.. för att öka blodgenomströmningen.

Testa o se iaf. Ut med hästen 7 dagar i veckan! Det är det enda som kan hjälpa dig helt.. (ludde har inte ens någon vilodag.. förrutom när jag är sjuk..) Jag rider/longerar/tömkör/promenerar.. Och det är när han går så regelbundet som det går som han mår bäst.

Lycka till!! ;)

tack för ditt svar, nu ska jag försöka svara på allt.

Han är oskodd bak, bara skodd fram.
ska dock sko runt om nästa skoning (för att kunna brodda).

B-vitamin får han dagligen sedan 1 augusti har jag för mig...
(får även krafftfoder med övriga vitaminer).

Han står på spån. (ej kutterspån).

Han hakar aldrig i samband med motion/ridning.
det har bara hänt en gång i samband när jag tittade för köp.
samt en, kanske 2 ggr strax efter köpet. han hakar i stallmiljön, tex när vi ska borsta, när han står i boxen. Men inte ofta vid rörelse. Ngn gång vid utgång/ingång från hagen om han stått stilla. Går snabbt över när han börjar röra sig.

Just nu har han vilat 1 vecka (tömkörd en dag) och ska vila 1 vecka till troligen. (blev aktiverad ca 2 veckor innan det då han även fick 1 veckas vila innan dom 2 veckorna) Jag var lite tveksam att ställa av han pga patellan men eftersom han är född-01, måste han få smälta lite också. Tänkte snart börja aktivera honom mera med hjälp av tömkörningen.

Han går dagligen i en hage (med jämnårig) från ca kl 6-7 på morgonen till ca kl 17. (då tas dom in för emfodring, dom andra hästarna går in då och då vill mina in...på våren kan dom gå ute till 20-tiden, dock ej vintertid) har ställt ut han i hage medans jag mockar ibland då och då på kvällen men problemet med denna häst är att han gärna inte rör sig i hagen. (dvs springer och leker med kompisen) han letar bara efter mat ;)

När han hakar som det lixom märks mest av är i samband då jag ska lyfta bakhovarna/kratsa.

Min häst fick patellaupphakningar, om det nu var det det var, när jag precis fått honom. Det syntes framförallt när man kratsade hovarna på honom(och några enstaka gånger vid ridning).

Det som var allra bäst för honom var att inte lyfta benet. Jag petade på hans lår och så fick han lyfta det själv. Visst sprätte det till lite, men han slappna av mycket mer när ingen höll i det. Och dessutom kunde jag hålla mig utom räckhåll för kickarna.

Kan tillägga att upphakningarna försvann ganska genast när jag började ge honom ordentligt med b-vitamin och det har aldrig visat sig mer efter det.

min tycker inte om när jag tar han på låret/förvarnar att lyfta.
han rycker visserligen upp benet med samma fart men lika fort ner igen så man hinner ej få tag i det. bäst funkar han om man tar vid hovskägget, men det tycker däremot inte jag som inte vill ha mitt ansikte så nära flygande hovar :crazy:

(b vitamin får han dagligen sen ett bra tag tillbaka)

LUDDE98 skrev:
En vet. sa till mig en gång att det blir värre om hästen står på halm.. Enligt mig så spelar det ingen roll vad hästen står på. Har testat spån och märkte ingen skillnad. Så nu står han på halm igen.

Lycka till!! ;)

Det som man brukar tycka att man inte ska ha är MYCKET halm. Massor med fluffig halm i boxen ser mysigt ut, men det är svårt att gå i för hästarna (alla hästar) som får gå lite som när de går i vatten, de måste lyfta benen väldigt högt för att ta sig 'ovanför' halmen. Vilket kan göra att en patellahäst hakar frekvent i boxen.

Samma sak gäller även överdrivna mängder fluffat spån (men spånet 'lägger' sig fortare).

Stilett. Har Fede patella upphakningar?? Det har Leffe oxå kommer du ihåg?? (Penny_Lane som snott syrrans namn hehe)

Det brukar växa bort.. Ta det lugnt bara..

Kramar Penny

har han ren patella eller som är vanlig i den rasen"loose knees?

det som är viktigt vad det ärn är att för det första kolal hovvinkeln bak

jag har en som skevar o hakningarna blir värre om han blir för skev sidledes i hoven..prat amed din hovslagare..min kollar jag av varannanvecka.

sedan är det egentligen bara träning somkan hjälpa upp det..i o med att han förmodligen är överrrölig dessutom så får man träna med tanke bakom...

kan trösta dig med at det blir bättre när hanblir äldre

nrä dte gäller kratsningen så kan ryckande även vara en kvarleva fårn holland..min ryckte o kosparkade(den lille) och det var väl kanske inte så kul för någon av oss..man få rlära dem att lägga över viten påa ndra benet först,man får prova omd e kan lyfta framåt o sedan justera vinkeln man håller benet i,man kan få lyfta väldigt långsamt..det viktiga är att man provar olika saker...

Om du lär honom att det innebär positiva saker när han förösker lyfta benet så blir saken mindre traumatisk.
och det är enklare omd e kan gör aförsta delen av lyftet själva o man bara "fångar in" benet o för det dit man vill

o det tar ju etttag att lära dem

men som sgat,någonstans skal han ha ett läge där dte inet hakar så mycket,det gälleratt se var det är ..och så uppmuntra alla försök att hjälpa till själv

Thina

Kan inte ett dugg om patellaupphakningar, men däremot finns det ett annat sätt att lyfta hovar, och det är att använda ett lite grövre rep "som hand". Blir exakt samma tryck som med handen, men du kan hålla dig på betryggande avstånd tills hoven är uppe, hästen får stöd så att den inte slänger ner hoven igen så att du kan ta tag i hoven och kratsa.

man kanske skulle prova iaf, med ngt repliknande.

han är oftast lättare att lyfta det andra bakbenet på, det är bara det ena benet som hakar, ibland får han för sig "att det kan ju" göra ont i det andra bakbenet bara för att han måste stödja på patellabenet, men oftast inser han att det igentligen inte gör ont.

på ett sätt förstår jag hans ryck som han gör, för jag kan själv förstå att när man hakar så där måste det göra ont/kännas obehagligt, han är iaf inte ute efter att med avsikt ge mig en spark.
det enda är att jag måste lära mig komma på en smart grej att försöka komma undan själv.

vid hovbesök försöker jag röra på han innan en del, men inte för mkt så han får mjölksyra istället. jag undrar hur det ska gå att sko han bak *brr*
jag har precis bytt hovis, han har redan skrämt iväg den förra.
den nya hovisen skötte det fint sist (med styrka kan jag ju erkänna, orkade hålla kvar benet i all krafft men så var det en karl oxå)

jag fick höra i samband med köpet att just denna ras kan ha detta.
veterinären som besiktade honom sa att det troligen beror på att han var så muskelfattig (ja delvis då pga åldern) och sa att det i vuxen ålder antagligen inte kommer finnas kvar när han satt mer muskler. Han har redan börjat sätta en hel del muskler och har från samband med köpet minskat väldigt mkt i sina hakningar. Då var det inte ovanligt att det uppkom även under tex ridning. Men ioch med inridningen och så och han har fått "komma igång" så hakar han som sagt väldigt sällan under motion nu. Så det märks knappt av det då som tur är. Dock om han ståg på lilla stallgången och jag ber han flytta på sig åt sidan så hakar han till. I början vågade han inte ens stå på gången, och ännu mindre röra sig ett steg åt sidan. Backa är han fortfarande dålig på men han mosar inte in mig i väggarna längre som i början för att han vägrade flytta på sig. Nu brukar han vända huvudet mot mig och titta på mig och "förvarna" innan han hakar.
Precis som han säger "flytt på dig nu". Så han är snäll som försöker "tala om" att jag inte ska stå ivägen. Igår så stog jag bakom han i spolspiltan och då märkte jag att han va på väg att haka, men jag stog så nära, så han ville inte träffa mig så han gick fram allt han kunde för att haka loss sig (det tar bara ngn sekund så är det över) och sen backa han tillbaka till där han stog så jag kunde borsta vidare på svansen. Lite söt är han...

Arnika kan jag testa för att se om han tycker det känns bra.
ska köpa det imorrn.

(obs tillägg till huvudinlägget mitt-nu låter det som hakar konstant men det gör han inte, det är som sagt bara i dessa sitationer som när han stått stilla och jag ber han flytta sig/lyfta benet)

du kan kanske lägga ett grimskaft runt karleden på hästen och hålla i ändarna på repet och stå på betryggande avstånd just när benet far upp.
Så kan du ju hålla kvar benet med repet medans du går frammåt.

Det körde jag på Zinzano innan jag fick hjälp av en NH-lärare.
Min häst var inte sjuk utan bara ohanterad och rädd om sig. därför han kickade.

Du behöver ju inte peta på låret. Peta på knät eller vart som helst. Eller så ber du honom med rösten - men då brukar man behöva "peta" i början för att hästens ska förstå iof.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 151
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?