Kräsen valp!

G

Gilan

Hej har ett litet problem min valp har ända sen han kom till mej varit otroligt kräsen.Lr rättare sagt han äter det mesta utan torrfodret. Gav han robur i början typ basfodret(som uppfödaren skickade med) han åt dåligt och smalnade av lite..övergick till det för högpresterande hundar. Det åt han dåligt av det med.

Pratade med vet som rekommenderade RC´s juniorfoder vilket han får nu men han äter bara knappt hälften av vad han ska. Han blir smalare och smalare och har fullt med kliande mjäll i pälsen. Han är otroligt aktiv när vi är ute åså han sover längre perioder nu än förut.

Funderar på att byta till färskfoder. Men finns dte något bra märke som har ett bra foder för valpar? Han behöver massa energi och fett.

Det är en flathane på 14 veckor.

Tilläggas ska också att han tidigare inte fått något annat än sitt torrfoder och välling på kvällen(brukar hn äta upp,men inget han är överförtjust i heller) Dock sista dagarna har han fått typ lite "vanlig mat(köttfärs å potatis ex) när vi ätit, bara för att få i sej lite mer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kräsen valp!

Har också en kräsen valp. Vi ger mat efter att han varit ute och gått långt och/eller arbetat, så han får arbeta för maten, vilket har fått honom att äta mer (har tidigare testat mat på fasta tider och fri tillgång, av vilka inget fungerade speciellt bra). Vi "kryddar" torrfodret med saker han tycker om - kattfoder (som vi hittade en låda av när vi flyttade), korv, köttfärs, Frolic (som vi använder när vi tränar/jobbar vilket han tycker är jättegott) o.s.v. Vi häller även på en matsked olja.
 
Sv: Kräsen valp!

Mina hundar var också kräsna som valpar och naturligtvis oroar man sig. Kan trösta dig med att aptiten brukar växa ikapp med hunden.:banana:
Jag tycker Royal C. foder är toppen. Finns dock ett billigare alternativ som har mycket bra "egenskaper" och innehåll, och det är Doggy (Doggy junior). Ett mitt-i-mellan dyrt foder som är kanon! Kanske värt att prova?

Valpar pendlar ofta litegrand i hull beroende på hur de växer. Kanske det kan vara orsak till att han är smal vissa perioder?
Sovandet tror jag inte du ska fundera på alls... En valp sover typ alltid, haha! Leker och sover. On/off-knapp=valp:)

Det kliande mjället kan vara reaktion på foderbytet. (Kan också vara mjällskabb. Lätt som en plätt att bli av med, om det skulle vara det... Kontakta din vet. och låt dem titta på det om du misstänker att det är så. Du får utskrivet ett ohyreschampoo och Frontline och behandlar hemma. Inga problem alltså. Hoppas jag inte "skrämmer upp dig" nu, för det är ej meningen. Min ena hund hade mjällskabb för ett tag sedan och tänkte därför på det när jag läste om kliande mjäll...)

Lycka till med den nye krabaten!
Mvh //jojja
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp