Kräsen hund

saraaandersson

Trådstartare
Jag har en mycket kräsen chihuahua blandning som är med mig i stallet då jag jobbar med hästar. Jag söker lite tips från er som har mer erfarenhet av hundar och kräsna.

Jag har provat de allra flesta märken, både billigare och dyrare, har också provat "inälvsmat" som de säger på djuraffären att "alla" hundar tycker om; men det ratade han direkt!!
Han har haft både fri tillgång och mat på bestämda tider. Har provat torra kulor och provat blöta dem.
Det som fungerar ok/ibland är att inte låta honom äta på hela dagen och sedan blanda i lite smör och skinka i maten och ge på kvällen.
Det är alltid ett trixande med den där maten... Eftersom han är en aktiv hund vill jag att han ska äta såklart!
När man köper något nytt foder går det oftast bra i början och han äter "normalt", men efter någon/några veckor "lägger han ner". Är det hälsosamt att byta foder ofta? -han inte riktigt våga gjort det då foderbyte kanske inte är så bra för magen???? men har han en gång "tröttnat" på ett foder är det svårt att byta tillbaka till det efter en tid.. så fungerar nog inte med att ha 1-3 sorter hemma och byta med heller.

Finns det någon som sitter på något "mirakel-tips" ?
Kan tillägga att jag har kollat honom i munnen och det ser ut som det ska ;) vad jag kan se iallafall! Fint tandkött, fina tänder... äter som sagt när han får helt nytt foder så därför har jag inte riktigt misstänkt tänderna?

Om du ger färskfoder är det i alla fall inga som helst problem att byta tvärt mellan olika sorter, du kan ge flera olika sorter varje dag om du så vill det. Så länge du ger något som räknas som helfoder kommer hundens mage mest troligt inte reagera på det eftersom färskfoder är så snällt mot magen. Klarar de en sort klarar de oftast alla (så länge det inte är några specifika ingredienser de har svårt för då). Med torrfoder brukar det vara svårare att byta eftersom magarna då verkar behöva viss tid på sig att ställa om sig från ena fodret till det andra, men jag vet inte, kanske går det ok där också om de vänjer sig vid att byta foder ofta.

Däremot röstar jag alltid för färskfoder, inte minst till kräsna hundar eftersom det är så mycket lättare för kroppen att ta upp näring från färskfodret. Äter hunden lite är det ju bra om den får i sig så mycket näring som möjligt från maten istället för att den bara åker rakt genom kroppen.

Om det vore min hund skulle jag låta honom vara utan mat. Så har jag gjort med en av mina. Passar det inte så ta bort maten. Är han frisk och i normalhull klarar han sig bara han får i sig vätska. Min hund var också aktiv med ibland hård träning och ibland kunde det gå dagar innan han behagade äta. Jag köpte ett näringsrikt foder så att när han åt fick han i sig så mycket som möjligt. Han mådde prima. Så höll han på i några år, mådde inte sämre av det, tills han en dag hux flux fick för sig att han skulle äta 2 ggr/dag. Jag gick då över till ett "normalfoder"

Sådär var min förra hund. Det visade sig att han inte tålde vete och han fick förmodligen ont i magen av alla foder. (Detta var -97 och jag kunde inget om hundfoder utan trodde att allt som de hade i djuraffären var bra foder). Han åt i början när han fick ett nytt foder men det var bara nyhetens behag och när han fick ont i magen så slutade han snart att äta igen. Jag gick igenom hela utbudet och tillslut hittade jag ett foder som visade sig vara spannmålsfritt och det åt han! Efter det var det aldrig några problem längre och han åt det fodret resten av sitt liv. Han var visserligen aldrig stor i maten och det var tvunget att han hade fritillgång för han åt bara på nätterna eller när ingen såg så hade jag följt det i mina ögon korkade rådet att bara ge honom tillgång till fodret 10 minuter och sedan plocka bort det igen så hade han nog svultit ihjäl för han åt aldrig om det var någon i närheten.

Min nuvarande hund åt dåligt ett tag och då la jag istället maten i en petflaska så att han fick leka fram maten och då var det roligt att äta så då åt han. Jag köpte sen en sådan där skål som man har till hundar som kastar i sig maten. En sådan här: https://animail.se/northmate-green-aktiveringsplatta-matskal-gron.html?nosto=nosto-category och sedan dess har det aldrig varit några problem för hans del heller. Han äter lite då och då under dagen men det har jag inga problem med. Självklart ska han få äta när han är hungrig.

Mitt råd är alltså att fortsätta testa. Leta fram vettiga foder och hör efter om de har smakgaranti eller småpåsar så att du slipper köpa en hel säck som kanske ändå ratas sen. Att svälta en hund hade jag inte gjort men att hunden väljer att äta en gång om dagen är inte helt ovanligt så kanske vill han ha det så? Prova att ha mat framme hela tiden så kanske han småäter när han har lust och pillar på så sätt i sig det han behöver.

Är han kastrerad? Har en bekant med en chihuahua med dålig aptit. Tanig som ett benrangel och hon provade massor av torrfoder och färskfoder. Men han gick bara och petade i maten ändå. Sen kastrerade hon honom och vips så började han äta och gick upp i vikt!
Kastrering är väl ingen universallösning, men om han inte är kastrerad så skulle det kanske vara värt att prova.

Jag har en mycket kräsen chihuahua blandning som är med mig i stallet då jag jobbar med hästar. Jag söker lite tips från er som har mer erfarenhet av hundar och kräsna.

Jag har provat de allra flesta märken, både billigare och dyrare, har också provat "inälvsmat" som de säger på djuraffären att "alla" hundar tycker om; men det ratade han direkt!!
Han har haft både fri tillgång och mat på bestämda tider. Har provat torra kulor och provat blöta dem.
Det som fungerar ok/ibland är att inte låta honom äta på hela dagen och sedan blanda i lite smör och skinka i maten och ge på kvällen.
Det är alltid ett trixande med den där maten... Eftersom han är en aktiv hund vill jag att han ska äta såklart!
När man köper något nytt foder går det oftast bra i början och han äter "normalt", men efter någon/några veckor "lägger han ner". Är det hälsosamt att byta foder ofta? -han inte riktigt våga gjort det då foderbyte kanske inte är så bra för magen???? men har han en gång "tröttnat" på ett foder är det svårt att byta tillbaka till det efter en tid.. så fungerar nog inte med att ha 1-3 sorter hemma och byta med heller.

Finns det någon som sitter på något "mirakel-tips" ?
Kan tillägga att jag har kollat honom i munnen och det ser ut som det ska ;) vad jag kan se iallafall! Fint tandkött, fina tänder... äter som sagt när han får helt nytt foder så därför har jag inte riktigt misstänkt tänderna?
Jag har en Working Kelpie som har varit dålig på att äta hela livet. Har magkatarr och får ont om han inte äter. Precis som din så äter han gärna "ny" mat. Vi ger ny mat hela tiden, har tre olika färskfoder, 7-10 torrfoder, kycklingvingar, vanlig mat som korv, blodpudding, sej och massor av älgben. Han får följa med till torrfoderpåsarna och välja sort, när han ska äta av dom :) Bortskämd javisst, men ont i magen har han inte längre.
Vi har flera gånger blivit stående under ridtur för att han inte kunnat fortsätta för att han har haft ont i magen, så att låta honom vara utan mat är inget alternativ. När pojken bodde hemma med sin hund fungerade det bättre då våran vaktar sin mat och är snål.

Det är lite bökigt då vi är ute med båten på sommaren men det mesta går att lösa med lite fantasi. :idea:

Min ena är lite kräsen och svårfödd. De är ju också aktiva på samma vis som din.

Med min funkar det ibland att låta det bli konkuransfråga.
Om man hotar med att "om du inte äter upp får fetknoppen din mat med" och visar på matglada syrran kan hon minsann trycka i sig mer mat än man tror är möjligt. ;)

Så kanske finns någon hund i stallet som kan bli draghjälp om inte foderbyten etc ger nog.

En frisk hund svälter inte sig själv tills den blir sjuk. En av orsakerna till att hundar inte äter är många gånger att den har tränat sin ägare. Hunden vet att om jag matvägrar tillräckligt länge så får jag något som är godare, skinka, kyckling, korv eller något annat som är godare än det vanliga fodret. Sen är det många som får panik om hunden inte ätit något på hela dagen och börjar muta hunden med en massa annat gott från kylskåpet för att den inte ska "svälta ihjäl".

I dessa fall där hunden bara är bortskämd är det tyvärr så att det inte finns mycket annat att göra än att "svälta" hunden, dvs om den inte vill äta, så får den vara utan mat.

Dock är det självklart, innan man börjar med detta, att man uteslutit alla andra problem innan. Hunden ska vara kollad hos veterinär så den inte är sjuk (magsår, allergi, överkänslighet osv osv), man ska se till att det är ett bra foder utan en massa skit i osv. Om hunden har problem med magen så är det inte lämpligt att svälta den, om det är så att den blir sämre om den inte har mat i magen hela tiden, därför är det viktigt att kolla hunden innan så man är säker på att svält inte förvärrar det.

Alltså, nu lär jag säkert få på moppen av en del. Men efter att ha haft pudlar, om umgåtts med en del så har jag mött en hel del kräsna hundar. Jag upplever nämligen att pudeln är en ras som har extremt låg matdrift i en del linjer. Och då borde det vara så även om din inte är en pudel att det kan vara en individ med dålig matdrift. Ofta är dom hundarna bara skinn och ben, äter dom inte nog ofta börjar dom må illa och spy galla = vill inte äta och så är ekorrehjulet igång. Jag hade en mellan som var sådär kräsen som du beskriver, där gjorde det ingen skillnad om man tog bort skålen efter en stund, han började inte äta för det, snarare tvärt om. Och det handlar inte om att han inte åt ordentligt på en dag, utan det var snarare tre fyra. Där funkade det bäst om han fick ha lite torrfoder framme att knapra på, och ibland kunde han tänks sig att gnaga lite på fruset färskfoder. Tinat gick inte, barf vägrade han ens gå nära.

Han var hos vet mogna gånger för koll av tonsillit, kastrerades, kollades hals och tänder, tog blodprov osv men vi hittade aldrig någon anledning och så har det varit för mina vänner och bekanta som också har hundar med dålig matdrift. Och ja, lite konkurrens gjorde inte heller skillnad.

Tillslut så gav jag upp, konstaterade att han kommer aldrig gilla mat, utan vara som en benget men äta nog för att hålla sig vid liv. Så han fick ha lite torrfoder art knapra på, och ibland fick jag i honom färskfoder men i övrigt så levde han på luft.... Det är faktiskt enda anledningen till att jag inte skaffar pudel igen, jag upplever att det är rätt vanligt med så låg matdrift och vill inte ha det så igen.

Så ja, mitt tips är väl egentligen att ta det lugnt, lever hunden uppenbarligen så kanske det funkar ok som det gör ändå.

Senast ändrad:
Min tik var likadan när jag fick henne. Fullständigt ointresserad av mat - och gotte! Hon var bara skinn och ben och kunde äta någon kula då och då. Satte mig in i den stora fodervärlden och gick snabbt över till BARF/färskfoder. (I början fick hon Mush Vaisto (barf), idag äter hon Priima NK (färskfoder)). Från första dagen jag övergav torrfodret fick jag en hund som HOPPAR efter matskålen! :love:
Godiset var också en lång historia när man inte vill gå runt med tinad kyckling i fickorna.. Men idag äter hon faktiskt Orijen Regional Red som träningsgodis (torrfoder!!) med god aptit.

Jag kan även tillägga att när jag bytte till ett bättre, fungerande foder fick jag även en bättre, mer fungerande hund på köpet! Ibland känner jag mig som en propagerande religiös, men att byta ut torrisarna är bland det bästa jag gjort.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
669
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 565
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama