Kräsen häst!

L

lenaloo

Jag undrar om ni har något tips på hur jag få min häst att äta upp sin linfrökaka?? Jag har verkligen försökt, hon tycker inte om betfor heller den kräsna damen... Hon får havre och linfrökaka, det ska väl inte vara äckligt med linfrökaka??

Sv: Kräsen häst!

Är den blöt eller torr? Min förra häst blåvägrade att äta pellets öht när det var uppblött, men om man la på det torrt på betforen (tex) direkt innan utfodring så gick det ner utan problem. Min nuvarande är tvärtom, han vill hellre äta gröt än hårda pelletsar. :)

Så mitt tips är att prova att byta konsistens på linfrökakan innan du fodrar.

Linfrökaka är inte gott tycker många hästar!

Har gett mina hästar en sorts pellets i flera år, de har alltid ätit den med god aptit, sen ändrade man på receptet, från 5 % linfrökaka till 10%, nu vill de helst inte äta den pelletsen längre!

Varför ger du linfrökaka, måste du ge det?

Är det för proteinets skull så är det bättre att ge tex sojaskrå, linfrökakans protein är lågvärdigt, dvs andelen essentiella aminosyror är låg (lysin mfl).

Ja, det är ju både för proteinet, pälsen och magen. Har en bonde som säljer här och det är ju ett bra foder tänkte jag. Jag vill hålla nere kostnaden för kraftfodret, då kra**t och annat färdigt blir så jäkla dyrt när man har flera hästar. Jag har det torrt nu, men tänkte jag skulle se om hon kanske vänjer sig vid betforen efter hand, hon är ju bara 2 år. Då kan man lägga i linfrökakan också och se om det slinker in :)

Vissa hästar äter det bara inte, hur du än försöker. Jag har en sån, han äter det varken torrt eller blött då struntar han i att äta alls. Denna häst kan knappast kallas för kräsen i vanliga fall, men i det här fallet gällande linfrökaka så går det bara inte.

Ja, det är ju både för proteinet, pälsen och magen. Har en bonde som säljer här och det är ju ett bra foder tänkte jag. Jag vill hålla nere kostnaden för kraftfodret, då kra**t och annat färdigt blir så jäkla dyrt när man har flera hästar. Jag har det torrt nu, men tänkte jag skulle se om hon kanske vänjer sig vid betforen efter hand, hon är ju bara 2 år. Då kan man lägga i linfrökakan också och se om det slinker in :)

Eftersom det är till en växande unghäst så kanske du bör tänka på fodrets lysinnehåll, hittade en uppgift om att linfröpellets endast innehåller 2,5 gram lysin/kg, medan sojaskrå/mjöl innehåller 22 gram, Krafft Protein 30 gram och Vitafor Proteinmineral 25 gram.

För pälsen är linfrökakan bäst av ovan nämnda tror jag, men om bonden har linfrökaka har han säkert linfröolja (innehåller dck inget protein) som jag tror pälsen blir ännu finare av.

Min fröken var också motståndare till linfrökaka i början. Jag ger ALL pellets uppblött för att inte riskera att det fastnar i halsen (hände min kompis, fick ta djurambulans för 8000kr).
Jag ger även krafft groov och morötter i samma smet :) Första kvällen luktade hon bara på det men jag lät henne ha det över natten och gav nytt på morgonen och nästa kväll åt hon :)
Jag provade att blanda med betfor första gången hon skulle smaka och det gick bara inte få i henne det! Kanske passar dåligt ihop..?? Foderjäst e jättebra för pälsen och innehåller bra proteiner, balanserar magen, om du inte lyckas med linfrökaka :)

NUUUUU har jag lyckats truta i henne! Tricket? Jag körde pelletsen i matmixer till mindre bitar! Vips så slank det med ner tillsammans med havren! :D Torrt dock. Jag tror inte hon gillar blött foder helt enkelt.

Hällde i en bunke betfor på slutet, och det verkar slinka ner det med. Hon kanske lär sig med tiden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka