Kraniosakralterapi - humbug eller effektivt?

mumin

Trådstartare
Är det någon som har använt sig av kraniosakralterapi till häst - i förebyggande eller behandlande syfte - och vad tyckte ni om detta? Vad för "problem" behandlades och vad blev effekten av det?

Jag fick nys om detta då jag läste på en blogg om någon som hade använt sig av detta till flera hästar och var jättenöjd med detta och det hade gett bättre resultat än både massör o kiropraktor osv.

Efter att ha googlat o läst mycket så är jag skeptisk, men nyfiken. Jag läste på nån sida "vad kan man behandla" och det var i princip allt från att hästen gick på dubbla spår, arbetar olika i höger o vänster varv till deprimerad häst, sadeltvång, dålig cirkulation - ja, allt kändes det som, o då blir man ju lite så - det är nåt lurt här.. Jag är teoretiker och vill förstå hur allt fungerar och här fattar jag ingenting.
Samtidigt har jag haft väldigt goda resultat av "vanlig" massage till min gamla häst och detta känns som nån form av "djupare" massage - så varför inte egentligen?

Självklart ska det inte ersätta veterinärvård, och i mitt fall går veterinären och equiterapeuten först, men jag funderar på om det kan vara något för att komplettera ETn - för att behandla både "skelett och muskler" på nåt vis.

Jag har sökt i forumet men bara hittat trådar som varit många år gamla, så tänkte att det kanske är någon mer som har provat och har färskare erfarenheter att dela med sig av - positiva som negativa?
Att det låter suspekt och konstigt det vet jag redan, så jag är som sagt i första hand ute efter konkreta erfarenheter, egenupplevda, men även hört/sett/läst. Är detta något värt att prova?
 
Sv: Kraniosakralterapi - humbug eller effektivt?

Är det osteopater som gör det så har både jag och hästen testat.
På mig var det sjukt effektivt, tillfälligt, jag måste ändå styra upp orsaken till problemen(överrörliga leder med spänningar och smärta i små stabiliserande muskler som följd).
Hästen var ojämnt rörlig i sidled, vid undersökningen, det såg jag själv, och han blev bättre efter behandling. Såg rätt mycket ut som typ kiropraktik. Kan dock inte säga om något annat påverkades, testade bara en gång.
 
Sv: Kraniosakralterapi - humbug eller effektivt?

Hej! Min häst har fått det några gånger, och verkar tycka väldigt mycket om det. Han är ett äldre fullblod som visar vad han tycker och känner rätt tydligt , upplever jag. Det verkar vara "power" i behandlingen så att säga. Men jag kan inte förklara vad terapeuten gör! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 546
Senast: LaMaya
·
M
Hästvård För er som läste min förra tråd "Jag tror jag blir galen snart" (tack för stöttning och tips)om problemen jag haft med min häst i snart...
Svar
11
· Visningar
1 853
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp