Krångliga stoägare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Calimero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 492
Sv: Krångliga stoägare

Man ska nog välja en mindre station som har färre hingstar och därmed färre ston om man ska få riktigt bra service, jag gjorde faktiskt det till ett sto förra året, där fick hon stå hur länge jag ville med box och egen hage. För den med många ston spelar förlusten av något/några ston inte så stor roll.
Det enda är att den stora stationen har mina vanliga, och som jag anser, mycket kompetenta veterinärer, den lilla stationen har en veterinär som inte är lika erfaren, man kan inte få "allt" på ett ställe antagligen.
Anledningen till att hon gick till annan station var också att den stora stationen blev klart sura när jag inte valde deras station, men det har jag skrivit om i tråden som handlar om skitsnack.

Jag hade faktiskt mitt sto på en stor station med egen hingst förra året. Jag valde inte deras hingst och jag är i alla avseenden mycket nöjd med det bemötande jag fick. Nästa gång hon ska betäckas åker vi dit igen!

SAHF säljer den. Är man medlem så får man den automatiskt.
Men som sagt ,den är inte speciellt uppdaterad.

Fast jag tror att fördelen för dig var ju att du ville ha henne i stoflocken ute på bete.

Har man det så underlättar det därför att man kan både invänta brunsten och ha dem kvar till dräktighet är konstaterad.

Vill man inte ha dem så, utan i egen box och hage, så är det delade åsikter om hur länge man kan ha dem under dessa premisser, och hur länge en häst mentalt klarar av det.

För egen del så läpper jag inte ut ett ungsto i en stor flock, hon ska bli tävlingshäst och för mig är risken för stor att hon blir skadad, hon är bara van vid att gå med sin kompis.

Däremot mitt gamla sto, som betäktes när tävl karriären var över, henne släppte jag ut i vilken flock som helst.

Man är nöjd när ens behov tillgodoses av semin stationen.
Och alla vi stoägare har olika behov.

På den stora stationen jag var på har de inga betäckningsston på bete då de inte har några beteshagar, de är i boxar och ute några timmar i en rasthage. Jag tror nog att mitt sto skulle kunna gå i en flock med andra ston, det gör hon hemma, men det alternativet finns inte där.

Ja,vi har olika behov och tankar om hur vi vill bli servade av stationerna.

Jag kan nog erkänna att jag kanske är lite krånglig för att få det jag vill ha till mitt sto.

Jag kan nog anses som krånglig men tack vare att jag arbetat på ett par seminstationer så är jag försiktig i valet, jag velde en som jag arbetat på för hon är så bra och min häst fick gå ute själv för hon är så låg irang att det blir total krasch med brunsten om hon släpps med andra.
Jag var så tacksam för detta och nu ska hon snart föla.
Men ofta om man begär ensam hage eller så så får de inte vara ute så mkt eftersom det finns fler singelston som ska stå inne o vara i hage.
Ston med föl är lättare för de bråkar inte så mkt.

Det har du rätt i!

Mitt sto har tidigare gått i flock med säkert 40 andra hästar så hon är van vid sånt.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 433
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 647
Senast: Pudlan
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 676
Senast: Boj
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka