Krångliga stoägare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Calimero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 492
C

Calimero

Skulle ha använt min hingst i avel i år men tack och lov ångrade jag mig i sista sekund. Hjälper däremot en kompis med en hingst som ska betäcka i år. Hon har fått flera svar från stoägare som vill använda hennes hingst, men nu när betäckningssäsongen verkligen har börjat "försvinner" dom bara? Har hört från fler hingsthållare att det ofta är så att många bara inte dyker upp när det är dags. Vad är det för sätt?
Har läst i andra trådar här på forumet hur mkt oseriösa hingstägare det finns men det finns nog bra mkt oseriösa stoägare oxå. Dessutom blir det ganska mkt besvär när hingsten ska flyttas över betäckningssäongen med allt jobb som det innebär, så dyker inte stona upp???
Läste också i en tråd att det inte skulle vara seriöst om man behövde stalla upp hingsten på annan plats än hemma?? Är inte det ganska vanligt att "ställa den på station"??
I ytterligare en tråd var det någon som sa att hon aldrig skulle betäcka med en hingst som annonserats ut här på Buke??????
D:mad: et är inte lätt att vara hingstägare heller!!!

Sv: Krångliga stoägare

hejsan!

Jag förstår att hingstägarna är upprörda, det är inte minst på alla omkostnader att dels födaupp/träna visa få hingsten godkänd och sedan använda honom i avel!!

Dock kan jag tänka mig att eftersom många (dock inte jag) velar mycket fram o tillbaka, eftesom det även är kostnader för stoägaren och dessutom ett val man gör som ska passa, stoet och sina engna förväntningar kring avkomman..

Jag hoppas på att det i framtiden kan bli bättre komunikation mellan hingst och stoägare så kanske dessa problemen iallafall minskar!
Ibland kanske det också är otydligt vilka hingstar som faktiskt är tillgängliga ena säsongen och sen inte andra..

Men att man inte skulle välja hingst för att de annoserades på buke.. det är nog verkligen ingen generelltanke!!

Hoppas det går bra med er hingst!

Jag använder ett bokningskontrakt som skickas till stoägaren när denne anmäler sitt intresse, en del av språngavgiften ska betalas samtidigt som bokningskontraktet skickas in, efter tio dagar annulleras bokningen om kontrakt och pengar inte inkommit.

En trygghet för både sto- och hingstägare. Hingstägaren kan planera säsong, bete osv. och stoägare vet att den säkert får den hingst man önskar.

Och till skillnad från Hanna så tar jag glatt emot de intresserade stoägare som då och då hör av sig innan säsongen. MEN jag utgår ändå ifrån att de inte kommer höra av sig igen och komma med sitt sto... :p Och hittills har jag haft rätt i det i de flesta fall... :smirk:
Min hingst går här hemma i vilket fall som helst, så det spelar inte så stor roll om han har 1 eller 15 ston. Bete och utrymme har vi gott om...

*knapplån*

Hej!

Jag är tyvärr inte hingstägare men jag pratar med många sådana nu i betäckningstider. Jag förstår att hingstägarna vill veta, och jag tycker att det handlar om respekt faktiskt. Jag pratade tex med Corlenskys ägare om hingsten och möjlighet till snabbt skick mm. Vi pratade igenom det hemma och valde till slut en annan hingst. Sedan ringde vi upp hingstägaren och berättade det, han behövde inte fundera på att tömma hingsten för oss. Nu tror jag att han nog tömde ända för det är en otroligt fin hingst som säkert får många ston! Men ni förstår tanken.

Men jag tycker att man kan ringa och säga tack men jag avstår nog i år. Då vet de i alla fall.

Mvh / A

Det enda jag kan störa mig på är när stoägaren ringer och vill komma samma dag. Det är helt okej om man har haft kontakt innan och väntar in rätt brunst men att ringa samma dag för första gången och vilja komma inom någon timma är lite fräckt. Det ska fixas hagar om stoet ska gå själv och det är ju inte så att man bor i samma hage som hingsten. Någon gång vill man gärna få åka och storhandla.
Jag räknar inte stona som bokade förrän de är på plats. Hitills har vi haft 2 utomstoående ston och när man minst av allt tror att det kommer något sto så pluppar de upp.

Ang hingst på station så har jag haft 3 olika hingstar inlånade under 2 säsonger. Det har passar hingstägarna bra att få sin hingst någon annanstans i Sverige då ponnystoägare ogärna vill åka långt. Min ena hingst står stationerad fram till juni på annan plats för att sedan komma hem och betäcka stuteriets egna ston.

Jag har upplevt lite "tvärtom". Som stoägare har jag velat kunna försäkra mig om att kunna ha stoet uppstallat under den period hon ska semineras då det har varit en bit att åka och hon har haft föl vid sidan. Visst går det att köra med föl, men det är alltid lite bökigare och man måste "leja" några personer till lastningen hemma, så det är inte det roligaste jag vet. Man kan inte vara säker på att hon är redo just den dagen man först kommer, men ett år åkte vi fram och tillbaka varje dag i en vecka då stoet inte ville släppa sitt ägg + alla kontroller + att hon inte tog sig förrän 3:e brunsten, så fölet hade lastats 17 gånger innan den säsonen var över. När jag har kontaktat hingstägaren tidigt på säsongen och sagt att jag vill kunna lämna stoet har de sagt att jag får höra av mig när det är dags, vilket har inneburit ingen uppstallning p g a platsbrist, ( de har många ston och flera olika hingstar) då jag ändå inte anses vara en långväga resenär (10 mil t o r).

Har man hållit på med hingsthållning i många år så har man insett att det ringer en hel del stoägare under vintern och påtalar att de ska komma med sto till våren men många dyker aldrig upp, men jag brukar ändå se det som att det finns intresse för hingsten, och det är inget att reta sig på för så här har det varit under alla år.

Anders76 skrev:
*knapplån*

Hej!

Jag är tyvärr inte hingstägare men jag pratar med många sådana nu i betäckningstider. Jag förstår att hingstägarna vill veta, och jag tycker att det handlar om respekt faktiskt. Jag pratade tex med Corlenskys ägare om hingsten och möjlighet till snabbt skick mm. Vi pratade igenom det hemma och valde till slut en annan hingst. Sedan ringde vi upp hingstägaren och berättade det, han behövde inte fundera på att tömma hingsten för oss. Nu tror jag att han nog tömde ända för det är en otroligt fin hingst som säkert får många ston! Men ni förstår tanken.

Men jag tycker att man kan ringa och säga tack men jag avstår nog i år. Då vet de i alla fall.

Mvh / A

Nyfiken fråga, vad valde ni för hingst i stället?

Calimero skrev:
I ytterligare en tråd var det någon som sa att hon aldrig skulle betäcka med en hingst som annonserats ut här på Buke??????
Inte för att jag vet om det är mig du syftar på, men jag har aldrig sagt att jag aldrig skulle betäcka med ngn som är utannonserad här, däremot har jag sagt:
Jag skulle aldrig leta efter lämplig kandidat på annonssidorna här.
...
De enda hingstar jag har något som helst intresse av är de som genomgått hingstprovet och blivit godkända, avelsvärderade är totalt ointressanta för jag vill ha gröna papper på ev. avkommor.
De hingstar jag sett annonseras ut på buke har i övervägande majoritet inte varit godkända, många är inte ens avelsvärderade = i mina ögon oseriöst = buskavel. :cool: Mitt svar var för övrigt till Niqita som råkat på en hingstägare som försökte inbilla henne att det är kutym att ta betalt för varje språng och att det därför heter språngavgift. Likaså vet jag av en tjej som varit i kontakt med en annan hingstägare som annonserat på buke, den hingsten var så snäll, så snäll, löshoppar 120 men har aldrig visats för det gick inte att varesig lasta eller ta den från gården! :eek:

Mia_R skrev:
Inte för att jag vet om det är mig du syftar på, men jag har aldrig sagt att jag aldrig skulle betäcka med ngn som är utannonserad här, däremot har jag sagt: De hingstar jag sett annonseras ut på buke har i övervägande majoritet inte varit godkända, många är inte ens avelsvärderade = i mina ögon oseriöst = buskavel. :cool: Mitt svar var för övrigt till Niqita som råkat på en hingstägare som försökte inbilla henne att det är kutym att ta betalt för varje språng och att det därför heter språngavgift. Likaså vet jag av en tjej som varit i kontakt med en annan hingstägare som annonserat på buke, den hingsten var så snäll, så snäll, löshoppar 120 men har aldrig visats för det gick inte att varesig lasta eller ta den från gården! :eek:
Jag kan ärligt säga att jag hade bestämt mig för en hingst till ett av mina ston för något år sedan...Kontaktade sedan den hingsthållaren och sa att jag ville ha den hingsten till mitt sto...Sedan när jag åkte till min betäckningsstation så blev jag i det närmaste " idiot förklarad" som inte betäckte om med samma hingst som förra året med tanke på det resultatet :o :D Fick frågan att varför ska man ändra på något som har blivit riktigt bra och göra en annan kombination ? Så jag lyssnade på stationen och gjorde om samma kombination igen...:crazy:

Helen

elle12 skrev:
Jag har upplevt lite "tvärtom". Som stoägare har jag velat kunna försäkra mig om att kunna ha stoet uppstallat under den period hon ska semineras då det har varit en bit att åka och hon har haft föl vid sidan. Visst går det att köra med föl, men det är alltid lite bökigare och man måste "leja" några personer till lastningen hemma, så det är inte det roligaste jag vet. Man kan inte vara säker på att hon är redo just den dagen man först kommer, men ett år åkte vi fram och tillbaka varje dag i en vecka då stoet inte ville släppa sitt ägg + alla kontroller + att hon inte tog sig förrän 3:e brunsten, så fölet hade lastats 17 gånger innan den säsonen var över. När jag har kontaktat hingstägaren tidigt på säsongen och sagt att jag vill kunna lämna stoet har de sagt att jag får höra av mig när det är dags, vilket har inneburit ingen uppstallning p g a platsbrist, ( de har många ston och flera olika hingstar) då jag ändå inte anses vara en långväga resenär (10 mil t o r).

Det där har jag med fått erfara, fast jag har inget föl vid sidan.
Det har fått mig att byta seminstation,till en annan som kan serva mig efter mina önskemål.

Hej!

Vi valde Radiator istället. Jag har sett många föl och unghästar och de ser kanonfina ut, så för mig känns det som ett säkrare kort. Han har presterat själv och har fina avkommor!
Vi återkommer dock säkert till Corlensky när han visat vad han lämnar för tyvärr är det ju så att bara för att en hingst är bra själv så behöver han inte motsvara de (i vissa fall kanske för högt ställda) förväntningar som finns på honom.

Mvh / A

*KL*

Det där med hur hingstägarna ser på stoägarna är nog ganska olika. Jag var ju och kollade på hingst i april. Och talade på plats om att 'stoet kommer, jag behöver inte hem och fundera', och att jag ville komma slutet på maj/början på juni, och förhörde mig om hur det var med plats och så. Och förvarande om att hon har tysta brunster så OM jag helt plötsligt skulle inse att 'shit, nu är vi helt ur planering här och hon är ju brunstig NU', var det okej att ringa då?

Hingstägaren tyckte då att 'plats ordnar sig alltid, men ring gärna några dagar innan du kommer. Och ÄR det så att hon du helt plötsligt inser att 'hjälp, hon är ju i brunst' så ring, vi har haft ston som betäckts halv tolv på natten. Händer det så händer det, hör av dig bara så får vi se hur vi kan lösa det'. och berättade också om stoägare som ringt tolv på natten för att fråga hur stoet mådde. Det var väl inte riktigt lika poppis, men som hingstägaren sa 'men man får hålla god min, det tar lika mycket energi att tala om för dem att de fan inte kan ringa mitt i natten och fråga om det, som att säga att stoet mår bra, godnatt och lägga på luren'. Sant förvisso, men JAG skulle nog inte kunna hålla tand för tunga i ett sådant läge :devil:

Nu planerar jag ju att köra dit henne strax innan brunst och så får hon gå kvar över brunsten då dock. Jag hade dock tänkt ringa tidigare än några dagar innan. Men, nu är det tre veckor kvar, och jag börjar nästan få dåligt samvete för att jag inte hört av mig. Men går och 'drar' på det lite eftersom jag ville se att hon a)överlevde operationen b) inte får några komplikationer i början innan jag ringer och pratar med hingstägaren. Satt faktiskt nyss och funderade på att ringa, men så kom jag på att det ju var lördag och kanske inte så sjysst att ringa då, kanske..

Men jag är inte orolig att den hingstägaren anser mig som oseriös, just eftersom de tyckt att 'hör av dig några dagar innan bara' och i april informerades om att stoet skulle komma månadsskiftet maj/juni. Sen vet jag ju inte om de räknar mig till en sådan som inte kommer förrän de sett stoet stå där eller ej. Det vet de ju bara själva.

elle12 skrev:

Jag tycker det är lustigt att man kan ha seminstation utan att kunna ta emot stona?
Jag förstår att hon löpte om flera gånger, ofta blir det så när stona ska åka fram och tillbaka som tettingar.

Det stället jag har åkt till har inte på långa vägar plats för alla ston, därför ville jag försöka försäkra mig om en stallplats när det var så dags. Om man inte är långväga gäst, jag vet inte var gränsen går, men mer än 5 mil i alla fall, så får man så snällt åka hem.
Nu är jag väldigt nöjd med stationen i övrigt, det har en mycket bra veterinär och alla papper är alltid korrekta + att jag har betäckt med de hingstar som står där = helt färska varor och man blir alltid trevligt bemött. Det var bara detta stoet som "strulade" det året, och det är möjligt att hon blev stressade av allt åkade. Andra ston vi kört dit har tagit sig på 1:a eller 2:a brunsten i flera år, men som sagt stället hade varit femstjärnigt om det inte varit för allt körande.

Visst, jag förstår att det är svårt att planera säsongen eftersom det finns en hel del stoägare som strular eller bokar hingst och inte kommer sedan, men i detta fallet har vi varit där flera år i rad och vi har aldrig strulat, så då tycker man att man borde kunna boka plats, men de behöver i sådana fall ett större stall eller hagar att släppa stona i.

På en seminstation så tycker jag nog att man ska kunna ta emot flera ston men vi med ponnyhingstar som betäcker naturligt kan det vara knepigt att härbarga flera ston samtidigt uppstallade. Jag har som mest haft 12 ston samtidigt på betäckning och det var lite pyssligt.
Nu när jag står i kollektiv stall så har jag inte fler än 5 hagar att tillgå till hingst och ston såvida de inte kan gå på bete med mina och Görels sto men det är bara i nödfall och då ska stoet vara längre än över brunsten.

Jag har varit iväg på betäckning två gånger med mitt sto till två olika stationer. Båda gångerna har jag ringt när jag valt hingst och hört mig för samt sagt när hon borde komma i brunst. Jag har dessutom redan vid första kontakten upplyst om att mitt sto är väldigt svårlastat och att jag därför inte kan passa en tid utan bara en dag och att stoet;) och att stoet också skulle stå kvar tills hon var konstaterat dräktig. Ingen hingsthållare har knorrat över det, och en erbjöd sig till och med att komma över med hingsten istället! Detta föll enbart på att stoet bara brunstade i två dagar istället för normala sex och sen åkte hingsten iväg på station.

Knapplån!!!

Jag har annonserat min arabhingst på buke....
Han har gjort godkänt bruksprov o är röntgad o löst licens.

Jag har en fundering till er som inte tycker att det finns seriösa hingstar på buke...

Just bland araber är det mycket svårt att få fram fakta om hingstar i avel. så hur ska man då hitta oss hingst ägare?

Hingstkatalogen säger ni då säkert...
I årets hingstkatalog är endast 9 av de 42 hingstar som hittills löst licens för -06 med.
6 av de som löst licensen för i år är inte ens med i hingstförteckningen o man får inga träffar på nätet på dem.
Trots att hingsten ibland har hemsida så får man ändå inte upp den på träff för att hingstens namn är nämnt för få ggr på sidan.

Hur ska man då som hingstägare(om man vill ha ston) nå ut till stoägarna?
Visst man kan annonsera i ridsport...hur många arabmänniskor läser ridsport undrar jag då?
Nätet känns som ett bra sätt att nå ut.
Buke är ändå ett av de största hästforumen som finns på nätet, eller?

Blev så trött efter timmar av letande efter hemsidor med fakta, priser, betäckningsstationer att jag började lägga upp en sida om svenska arabhingstar i avel med just denna fakta.
De hingstägare jag mailat till om uppgifter har alla tyckt att det varit en bra ide´då det är svårt att nå ut till stoägarna.

Det är inte alla som har hingstar som tex Medalj*** eller Girlan-Bey*,
som stoägarna letar upp oavsett annonser eller inte.
Men det betyder inte att våra hingstar inte är värda att använda.

Kicki (som annonserade Saltomortal på buke)

Hej Kicket!!
Dum fråga kanske men hur får man tag i hingstkatalogen? Undrar också varför det ska vara fel att svara på hästannonser här på Buke? Det är ju enkelt här att nå ut till många med sina annonser oavsett vad det gäller. Min häst jag har nu har jag köpt genom att svara på en annons här :) och det ångrar jag verkligen inte.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 433
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 647
Senast: Pudlan
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 676
Senast: Boj
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka