krånglig unghäst....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare El Karisma
  • Startdatum Startdatum
E

El Karisma

Jag skulle vara i behov av goda råd från kunniga hästmänniskor!

Jag har ett arabsto född -04 som visar vissa griniga tendenser (öron bakåt vid utfodring, har också gett mig huvudbry när hon först skulle ledas, stretade emot och hoppade omkring, har nog blivit relativt foglig vid det här laget *PEPPAR PEPPAR*.... Är detta normalt eller har jag lyckats "köpa mig i påsen"?

Mitt sto har ett väldigt starkt psyke och är väldigt självständig. Hon är importerad för ett halvt år sedan.

Hur skall man bemöta en uppstudsig 1 årig häst? Hur brukar ni göra?

Hon har aldrig blivit slagen, nångång har jag hutat med knytnäven när jag fått nog av henne´och hennes konster! Så enligt min åsikt har hon ingen anledning att vara folkilsken... och ibland kan hon faktiskt vara riktigt gullig!! Nya människor försöker hon dock alltid utmana, vem som bestämmer å så...

Med hopp om många goda förslag.. :idea:

Sv: krånglig unghäst....

Släpp henne i en flock med äldre hästar så gör dom uppfostran mycket bättre än du kan göra :idea:

För övrigt tror jag väl att precis som med vuxna hästar så är det konsekvens (och lugn) som är viktigast.

unghästperiod. inte ovanligt alls. tom den mest snällaste kan bli grinig o jobbig. min dåvarade 1 åring stog på bakbenen när hon skulle ledas. och studsade. Lät henne vara ett tag, och gick med jämnårig i hagen o ett äldre sto.

sen gick det över, och hon är gudasnäll. småsmå perioder ibland givetvis då hästen testar till, men går fort över.
vila o låt vara är mitt råd.

Har du köpt din häst från Mia och Uno på Stuteri Eldorado?

Min Troll född juni 04 (egen uppfödning) var hemsk i vintras. Riktigt odräglig och rent av farlig då han stod på bakbenen och viftade hejvilt. Inte hela tiden, däremellan var han trevlig. Men han var oberäknelig och man visste aldrig vart man hade honom.

Han var jobbig både mot hästar och människor, var tidigt utvecklad och började betäcka som 7 månader. Ingen av stallets valacker rådde på honom, så jag fick skicka bort honom. Han fick gå med en stooor valack på 5 år som både uppfostrade och lekte med honom. han var HÅRD, men rättvis. Kastrerade honom även som 10 månader och hoppades på att mkt var hingstfasoner.

Och visst var det så, nu har jag världens underbaraste lilla Troll här hemma. Inga mer dumheter att resa, nafsa & dyl. Han är som vilken vuxen häst som helst, trots att han bara är 1 år. Går med mamma i hagen och det fungerar utmärkt.

Nu kan ju inte du kastrera ditt sto direkt... :angel: :D
Men jag tror helt klart att dom har perioder dom små, perioder av trots. Och även om min Troll är snäll nu så kommer han säkert att hitta på något trots framöver.
Även om han ant aldrig kommer att bli så vild som i vintras. Hingsthormonerna höll på att stiga honom åt huvudet...

Vad har hon för sällskap i hagen? Det bästa är ju jämnåriga och även någon äldre som kan fungera som uppfostrare.

Jag säger som de andra - helt normalt beteende av en unghäst som testar gränserna. Jag tycker dock du resonerar lite bakvänt: beteendet du beskriver handlar inte om att hästen skulle bli "folkilsken" för att man "slår den" utan precis tvärtom.
Den försöker placera sig högre än dig i rangordning och det kan man stävja med att vara lite tuffare mot den och visa var gränserna går. Acceptera inte några bakåtlagda öron vid fodring t.ex. och gå absolut inte undan om den hotar.

Den behöver uppfostras av andra hästar men det innebär (enligt min erfarenhet, har hanterar massor med unghästar) inte att den nödvändigtvis lär sig respekterar människor för det. Du måste visa att ALLA människor per automatik är högre i rang.
Oftast räcker det att man sänker rösten och talar strängt samt tar ett bestämt steg mot hästen för att den ska fatta budskapet och vika undan. För hästen är det helt naturligt att du så att säga sätter hårt mot hårt om den tydligt signalerar att den försöker vara "boss". Det kan inbegripa att man smäller till den ifall poletten inte faller ner på annat sätt - det viktiga är att rangordningen sätts från början.
När det gäller att leda kan man ha kapson eller kedja runt nosen så att det blir tydligt att den inte får stegra sig.
Om det var min häst skulle jag inte släppa den med en äldre häst och hoppas på det bästa utan ta tag i problemet och öva ledarskap nu. Det kan rätta till sig av själv men det kan också förvärras.

Hästen blir INTE rädd för dig eller börjar tycka illa om folk om du säger ifrån ordentligt när den mopsar sig, utan tvärtom kommer den att söka sig till dig och känna sig trygg när du tydligt visar att du är ledaren.

Hon går tillsammans med en jämnårig shettis samt ett annat shettis sto som är 12 år gammal. Saken är den att i vintras när hon kom till oss blev den äldre shettisen sjuk i fång.... araben hade med andra ord ingen lekkompis samtidigt som shettisen inte riktigt kom åt att sätta henne på plats de gånger hon inte uppförde sig.

Till våren skaffade jag därför 1 åringen så att araben skulle ha nån att busa med och därmed också göra av med överskotts energin... detta funkade bra och under försommaren hade jag bra pli på araben...

men efter en incident i hagen när hon skrapade upp knäna och jag var tvungna att putsa dem + att jag var tvungen att resa bort en vecka, verkar det som om jag nu ärtvungen att börja om från noll...

Men det gör inget, tålamod har jag, sålänge jag bara vet hur jag bäst kan möta hennes grinigheter! :devil:

Enligt uppfödaren hade hon aldrig varit dum där hemma, men nya människor o omivning kan väl få en känslighäst att reagera + , hon är ju bara ett "barn"....

Liknande trådar

E
Träning Jag skulle vara i behov av goda råd från kunniga hästmänniskor! Jag har ett arabsto född -04 som visar vissa griniga tendenser (öron...
Svar
1
· Visningar
658
E
Träning Jag skulle vara i behov av goda råd från kunniga hästmänniskor! Jag har ett arabsto född -04 som visar vissa griniga tendenser (öron...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: El Karisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama