Krånglig i munnen

herakenen

Trådstartare
Har en fd. travhäst som gått mycket på travet, både körd och monté. Men är nu ridhäst sen 5 år tillbaka

Han är väldigt tjafsig med bettet, särskilt när han blir stressad, men även när han jobbar i paddocken. Han tuggar massvis med öppen mun, och hamnar gärna i sin egna lilla "tuggvärld" så det är svårt att få kontakt med honom.

Jag har provat bettlöst, och har hittat ett alternativ som fungerar ute i skogen, (det är då han kan bli stressad, så är glad att han får det lugnt där iaf)
men han är omöjlig att jobba med om man kör bettlöst i paddocken (har provat massa olika bettlösa)

Tänderna är kollade regelbundet av specialutbildad veterinär, och de hittar inget fel.
Jag rider western, med ett rakt ledat tränsbett (billy allen) då jag är rädd att han slår sönder sina tänder och grejjar ännu mer om han har ett bett som inte ät stabilt och stilla i munnnen.
Är emot nosgrimma, så det är inget alternativ att "stänga munnen" på honom.

Kan det vara så att han har "men" ifrån travtiden, med alla konstiga betslingar, tungband osv, att det har blivit ett invant beteende?
Eller han någon en mirakelkur att föreslå?

Tacksam för alla förslag!

Sv: Krånglig i munnen

Jag kan bara skriva utifrån personliga erfarenheter. Min arab var orolig i munnen och hade lite trauman ang bett. Tog mig två år på bettlöst att först muskla om honom korrekt (bar upp huvudet med hjälp av underhalsen, gick i avknäppt låtsasform med sänkt rygg osv) och när han hade förstått hur jag ville att han skulle bära sig och förstod mina säteshjälper började jag introducera bett och även där lära honom hur bettet och signalerna fungerade. Det var inte tal om att rida på långa tyglar utan en lätt kontakt, mjukt stöd och bra eftergifter bidrog till att jag ytterligare ett år senare kunde börja rida på mer slack, då hade han nämligen förstått att bettet inte är av ondo och hur det fungerar.

Likaså är det med min 5åring, han vill också ha ett jämnt stöd och mer guidning för att bli lugn i munnen.

En bra tränare är värt guld!

Sv: Krånglig i munnen

Våran fd travare hade vi enorma problem med, vi gick igenom hela bettdjungeln och det spelade ingen roll, för så fort hon fick in något bett i munnen så blev hon en spänd fjäder hela hästen. Hon spände käken och upp med skallen som en giraff. Så fort vi tog av bettet och satte på bettlöst så var där en helt avslappnad häst. Vi provade som sagt alla bett vi kunde hitta och det satt psykiskt hos henne, spelade liksom ingen roll vad det var, hon blev kollad av flera tandläkare men inget fel hittades.

Travare är enligt min erfarenhet ofta förstörda "psykiskt" i munnen och det kan vara oerhört svårt att komma till rätta med, nu hade vi bara tur att vårat sto fungerade jätte bra på hackamoore,

Liknande trådar

Ridning Har en fd. travhäst som gått mycket på travet, både körd och monté. Men är nu ridhäst sen 5 år tillbaka Han är väldigt tjafsig med...
Svar
3
· Visningar
1 067
Senast: jklirla
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 513
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Min fodervärdspålla har ju melanom, och har nu lyckats få en knöl i munnen som ligger strax innan mungipan på ena sidan, tandis var ut...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar